Norske Tor Barstad og selskapet «Go Green Buses» er Øst-Afrikas første importør av elektriske kjøretøy - fordi de er både billigere og bedre. Vanlige elbiler kan fort bli neste skritt.

MOMBASA (elbil.no): Det skriver gjesteskribent Aleksander Andersen, som har møtt nordmannen Tor Barstad i Kenya. På hovedbildet står han foran noen gamle tuk-tuk-er langs en av hovedveiene i Mombasa. De elektriske versjonene er billigere, mer miljøvennlige, betyr mindre vedlikehold og bråker mye mindre.

– Vi startet opp import av elektriske tuk-tuk-er fra Kina mot slutten av fjoråret. Da solgte vi åtte stykker, mens hittil i år har vi solgt 40, forteller Barstad, som sammen med partner Lars Espen Hanssen driver selskapet «Go Green Buses».

– Alle liker dem. Jeg tror jeg får flere kunder fordi de nye modellene også ser bra ut.  De har også mulighet til å kjøre inn på hotellområdene og kjøpesentrene. De andre bråker altfor mye til det, forteller han.

Selskapet nordmannen leder ble startet opp i 2013. Da importerte de elektriske busser som skulle transportere turister fra hotellene i Mombasa og ut kjøpesentre og restauranter på en miljøvennlig måte.

Nå satser Barstad og selskapet på en grønn revolusjon av transportnæringen i Kenya. Tuk-tuk-ene importeres direkte fra fabrikken i Kina til Kenya. Den kan kjøre opptil 120 kilometer på en lading.

– Det hadde vært en drøm

– Tuk-tuk-ene kan også leveres med solcellepanel, og da kan de kjøre enda 50 kilometer til på en lading. Totalt 170 kilometer, sier Barstad, og legger til at det er 20 års garanti på solcellepanelene og tre års garanti på batteriene (den jevne norske elbil har til sammenligning garanti i åtte år / 160.000 km, red.anm.).

«Go Green Buses» er de eneste i Øst-Afrika som importerer elektriske kjøretøy. Barstad forteller at de snart kommer til å satse på salg i nabolandene Tanzania og Uganda. Han håper at det kan komme et grønt skifte av trafikkbildet i denne delen av Afrika.

Lars Espen Hanssen
Lolah Adhama (t.h.) har akkurat kjøpt sin første elektriske tuk-tuk av Tor Barstad (t.v.). Adhama har planer om å satse på utleie av tuk-Tuk-er til sjåfører i Mombasa i Kenya. (Foto: Lars Espen Hanssen / Aleksander Andersen (ingress))

– Tenk om vi kan få til et grønt skifte her. Der folk kjøper nye elektriske kjøretøy framfor brukte fossile fremkomstmidler. Det hadde vært en drøm. Jeg tror det er mulig. Fordi elkjøretøy faktisk er mye billigere i drift, forteller han.

Dessuten er det også andre fordeler meg elektriske kjøretøy er at de ikke trenger så mye service.

– Det er ikke noe oljeskift eller motor og drivverk som trenger utstrakt vedlikehold. Så lenge man har vann på batteriene og bytter bremseklosser er det ingen problemer.

Driftskostnadene: En brøkdel av fossilt

Den økende middelklassen i Kenya har gjort at bilparken har eksplodert de siste to årene.

– Det er over 70.000 brukte biler til salgs her akkurat nå. Og forurensningen og trafikkproblemene har økt deretter. Spesielt i Nairobi er det et stort problem, forteller Lars Espen Hanssen.

I Japan sier loven at de ikke kan kjøre med biler som er eldre enn tre år. Deretter selges alle bilene ut av landet. Tusenvis av bilene som eksporteres ender her i Mombasa, som er den største havnen i Øst-Afrika. Derfra selges bilene videre til andre land i Sør og Øst-Afrika.

– Det vi tilbyr er en stillegående, miljøvennlig og ikke minst mye rimeligere løsning, forteller Hanssen.

En lading av tuk-tuk-en han selger, koster 300 kenyanske shilling. Det tilsvarer omlag 30 norske kroner.

Aleksander Andersen

– Mens for å kjøre like langt med en ordinær tuk-tuk som går på fossilt brensel koster det 5.600 shilling, eller mer enn 550 norske kroner. Det er mye penger for de lokale sjåførene her nede, fastlår Hanssen.

Selskapet har også fått på plass en mikrofinansieringsløsning med en lokal bank i Kenya.

– Det er en fullfinansieringsløsning som gjør at kenyanere som ikke har penger kan kjøpe seg en helt ny tuk-tuk og starte å jobbe som sjåfør. Det gir de nok inntekt til å betale ned lånet og brødfø familien.

Problem med korrupsjon

– Myndighetene her gjør ingenting for å tilrettelegge for elkjøretøy. Vi har vært i kontakt med turistministeren her og Kenya Power om å sette opp ladestasjoner. Men vi har ikke fått noe svar, forteller Barstad.

Han er oppgitt over mangelen på vilje fra myndighetene til å satse på elkjøretøy. Dessuten er det mye korrupsjon i Kenya, og de norske partnerne nekter å betale bestikkelser.

– Jeg kommer fra Norge og er imot all korrupsjon. Det gjør at jeg må betale alt som skal importeres med en gang. Dessuten får jeg høye takster og lang fortollingstid.

– Man havner bakpå ved å drive lovlig dessverre, forteller han.

Kanskje elbiler i framtiden

For et par dager siden fikk selskapet en henvendelse fra en restaurant i Nairobi som ønsker å bytte ut biler og motorsykler for en miljøvennlig løsning til å kjøre ut leveransene.

– Det er utrolig flott. Jeg blir glad når folk tar slike initiativ.

Nå venter de på en ny forsendelse med tuk-tuk-er fra Kina. Foreløpig er det trehjulingene som selger best. «Go Green Buses» satser også på elektriske motorsykler, hovedsaklig for privatmarkedet.

Men Barstad utelukker ikke at han kommer til å satse på biler også.

– Kanskje kommer vi til å satse på elbiler i fremtiden. Hvis vi ser at det går den riktige veien, sier han.

Lars Espen Hanssen