Peugeot iOnSjølsagt gull hvis vi tar hensyn til antall innbyggere. Men i august passerte vi Tyskland på salgsstatistikken også for antall elbiler. Hva skjer i andre europeiske land?

 

 

 

De 4 beste over 1.000

Europatoppen ser ut som følgende for elbilsalget i 8 måneder av 2012:

  • Frankrike 3.825 (960) – 0,30%
  • Norge 2.561 (492) – 2,75%
  • Tyskland 2.523 (297) – 0,12%
  • Nederland 2.436 (305) – 0,62%

Augusttallet er i parentes. Prosentallet angir andel av totalt personbilsalg.

Ja, dette er de eneste europeiske landa hvor det er solgt over 1.000 elbiler så langt. Og da må vi umiddelbart legge til at «Electric Passenger Car Sales» defineres liberalt av AID som er kilden vår. Dette omfatter også ladbare hybrider som Opel Ampera, Volt, Prius plug-in m.fl.

Totalt er det i Vest-Europa solgt 15.313 av de da kaller elbiler. Noe som utgjør knappe 2 promille av det totale personbilsalget i et år som for hele bilindustrien kan bli et av de verste på lang tid.

Storbritannia

Neste land på lista er Storbritannia med 47 solgte i august og 989 totalt, noe som gir elbiler en markedsandel på 0,8 promille. Nå har vi fått nyss om at det ble solgt 108 i september, så da er også UK med i tusenklubben.

blogg121008euroaugfrankgrafI det siste store billandet i Europa, Italia, er elbilsalget så langt i år forsvinnende 331. Det betyr at tre av hver titusende solgte bil er elektrisk drevet.

Frankrike

Landet har toppa lista gjennom hele året. I det første halvåret på grunn av leveranser av elbilen Bluecar til bildelingsprosjektet Autolib i Paris, som visstnok skal gå ganske bra. I de siste månedene er det dumpingsalget av Peugeot iOn og Citroën C-ZERO som gjør underverker.

Av 960 solgte elbiler er 508 lagersalg av Peugeot iOn. I august kunne franskmennene skaffe seg denne for ca 80.000 kr etter at et fett statlig tilskudd på € 7.000 ble fratrukket. Også Citroën C-ZERO er billigvare, f.eks. som månedlig leasing til knappe 1.500 kr. Som resultat ble 418 C-ZERO nyregistrert i august, og totalt er det så langt i år drøye 1.000.

C-ZEROOgså på norske salgsstatistikker merker vi lagersalget av C-ZERO. På finn.no ser vi at Sandvika Bil nå selger den for 169.000 kr. Men de er ikke en godkjent, norsk Citroënforhandler. Hos dem må du nok tjue tusen kroner opp? Kanskje med vinterhjul inkludert?

I Frankrike ble elbilens markedsandel i august faktisk så høy som 1% blank. Noe som forteller oss hva pris har å si.

Tyskland

I de tyske talla er det en del «anonyme» elbiler, det vil si testflåter fra bilfabrikkene. Uten å ha det sikkert bekrefta, antar vi at Opel Ampera fort vekk utgjør minst halvparten av salget de siste månedene.

Litt trist er det å lese at den tyske regjeringa muligens er i ferd med å gå bort fra det tidligere målet om 1 million elbiler i 2020. Rettere sagt, forskyve det ut i tid. Noe som enkelte i bilindustrien ser ut til å kose seg over. F.eks. en talsperson fra Bosch som blir referert i denne artikkelen, hvor han hoverer over at de ikke kasta seg på elbilhypen. Ikke bra. Tysk bilindustri dominerer Europa og bør ikke få et slakk fra myndighetene. Vi som gleder oss så til at det kommer elbiler fra dem til Norge, f.eks. BMW i3 i slutten av 2013. Som en fra det tyske bilindustriforbundet påpeker, nå begynner elbilutviklingen i Tyskland å nå et momentum, innen 2014 skal tyske produsenter sende ut 15 nye elbiler i markedet. Det er bedre toner. Da får vi også tro at det blir noen insentiver i det tyske markedet slik at elbilsalget kan stige til himmels. Så grønne som tyskerne er, bør det være et potensial for det.

Nederland

Nederlands gode tall skyldes ikke elbiler, men Opel Ampera. Nå er det 1.691 av dem på hollandske veier. Litt pussig at det ikke er mer fart på de reine elbilene. Nederland, og særlig Amsterdam, har vært et foregangsland for å bygge ut ladeinfrastruktur. I den grad de trenger det i et så lite land…

Norden

Toyota Prius Plug-inAv våre naboland var det Sverige som gjorde det best i august. Ja, med sine 124 elbiler kom de på 5.plass i Europa og passerte Danmark i årstotal. Tar vi med et septembertall vi har fått tak i, er det totalt solgt 588 av hva svenskene kaller «supermiljøbiler» – ladbare hybrider og batterielbiler. Toyota Prius Plug-in er over halvparten av dette. Nestemann på lista er Volvo C30 Electric som er solgt i et eksemplar mer enn Nissan LEAF. Sistnevnte har det i år trillet ut 77 totalt av, hvorav kun 8 i september. Ladbare hybrider dominerer med å utgjøre 2/3 av salget av supermiljøbiler.

I august fikk Danmark bare 43 nye elbiler (371 totalt pr august) og Finland 12 (82 totalt). Vi tror det vil skje positive ting framover. Fra Finland har vi så langt hatt besøk av tre delegasjoner som har kommet til Norge for å lære. Finnene har et stort prosjekt på gang.

Nissan LEAF

Vi har lett med lys og lykte for å finne andre land som har et godt LEAF-salg slik vi har i Norge. Det er vanskelig. I Frankrikes gode augusttall er det bare solgt 34 elbiler utover Citroën og Peugeot. Om dette lille antallet er LEAFer eller ei, veit vi ikke.

Nissan LEAFI Tyskland og Nederland er det Opel Ampera som dominerer. I beste fall kan det i august være solgt såvidt over hundre LEAF til sammmen i disse to landa. I England ble det solgt bare 47 elbiler i august. Monner heller ikke for Nissan. Og i Sverige går det mest i ladbare hybrider.

Vi ser på finn.no at det tilbys demobiler til hyggelige priser. Norske parallellimportører som ser ut til å plukke opp usolgte LEAFer fra forhandlere i forskjellige land.

Faktisk ser det ut som månedssalget av LEAF i alle andre europeiske land totalt, kan være lavere enn det er i lille Norge. Ikke rart at europeiske LEAF-sjefer gjerne kommer til Norge for å feire oss. Men det kan virke som de har en tøffere og viktigere jobb som bør prioriteres framfor å besøke de allerede frelste.

Det tar tid – men vendepunktet kommer

Til slutt må vi ta med noen oppmuntrende ord fra analyseselskapet AID. Måned etter måned melder de om det anemiske elbilmarkedet utenfor Norge. Likevel, og vi snakker da ikke om ord fra elbilentusiaster men tradisjonelle bensinhoder, hevder de med styrke:

Dismal though they are, in the short term there is little point reading too much into latest electric car sales figgures. Today’s prevailing view remains that in the full course of time electric cars will mark a major turning-point in the history of the autoindustry, a gradual development that will shake existing structures to their foundations.

Apart from much talked about range anxiety or even the lack of an efficient electric car infrastructure, as long as electric cars are priced at twice the level of conventionally fuelled cars, the industry will find precious few takers.

Se der. Dette liker vi. Bilindustrien skal få ryste i grunnvollene. Og oppskriften er enkel – prisen må ned. Vi venter i spenning på første produsent som virkelig leverer en konkurransedyktig elbil i det europeiske markedet. Blir det Renault Zoe?

Peugeot iOn