Det er overhodet ingen tvil om at det Norge gjør har betydning for resten av verden, skriver Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i Dagens næringsliv.

SSB-forsker Geir H. M. Bjertnæs er igjen ute og synser om norsk elbilpolitikks betydning (DN 5. september), under tittelen oppblåst elbilselvbilde.

Det er overhodet ingen tvil om at det Norge gjør har stor betydning for resten av verden. Norge inspirerer, viser vei og driver fram et viktig teknologiskifte langt raskere enn vi ellers hadde sett. Hele verden ser mot Norge, og lærer av oss.

I Norsk elbilforening blir vi hver dag kontaktet av utenlandske byråkrater, politikere, bilprodusenter, forskere og media.

Bare denne uken mottar vi besøk fra Belgia, Tyskland, Frankrike, Østerrike, USA og Frankrike, senest i går var Østerrikes transportminister Jörg Leichtfried (bildet over), med et følge av byråkrater og journalister, i Norge for å lære.

Norge er det eneste landet i verden med relativt høy markedsandel for elbil. Det er dette som gjør det Norge har fått til så unikt; vi har nådd et tidlig massemarked. Det har ikke USA, Kina eller Japan. Verdens bilprodusenter ser på Norge som framtidens bilmarked, og de lærer hver dag av de erfaringene vi i Norge gjør oss. De gjør det for å unngå å gå i Kodak- og Nokia-fella.

Norge har en unik mulighet til å utnytte elbilmarkedet til å utvikle nye produkter og tjenester knyttet til elektrisk transport. I februar neste år arrangerer vi en stor nordisk konferanse som har fokus på elektrisk mobilitet og grønne arbeidsplasser.

Vi har hatt møter med mange store bilprodusenter i år – både europeiske, asiatiske og amerikanske. I juni kom styret i en av verdens største bilprodusenter, Volkswagen, med styreformann dr. Herbert Diess i spissen (bildet under, til høyre for Christina Bu), til Oslo. De ville selv erfare hvordan elbiler er blitt «vanlige», møte norske elbilister og lære om hvordan et reelt marked for elbil fungerer. Norge er eneste land hvor dette er mulig.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Vi står midt oppe i det, og ser hvordan Norges eksempel blir brukt verden over. Uten Norge hadde ikke Tyskland innført subsidier for elbil i april, uten Norge hadde ikke New Zealand lansert sin støttepakke for elbil i mai og uten Norge hadde ikke Nissan, Tesla, Volkswagen og de andre bilprodusentene solgt så mange elbiler i den viktige tidligfasen. Selv Kina har vært i Norge for å lære, og etterpå innført insentiver. Norsk elbilpolitikk utgjør en svært stor forskjell.

Utviklingen i Norge vekker oppsikt verden over, og vi vet at andre land følger etter fordi de inspireres av oss. Uten Norge som eksempel hadde denne svært viktige utviklingen tatt mye lengre tid, og derigjennom forsinket reduksjoner i klimautslippene ytterligere. Det har vi ikke tid til.

Norge er en ledestjerne, selv om enkelte samfunnsøkonomer synes det er for dyrt for Norge.

En forkortet versjon av dette innlegget ble publisert i Dagens næringsliv, 8. september 2016.