Annonse

Tesla Model SModel S triller ut til spente kunder. Nå kan disse glede seg over nye ladetilbud fra Fortum. Det begynner med hele åtte ladestolper med 22 kW, rett utenfor Sarpsborg.

Vi satte kursen sørover fra Oslo. Nok best ikke å si noe om hvor raskt den kjøreturen gikk. Målet var ladestasjonen Inspiria Science Center rett nord for Sarpsborg.

 

Forholdsvis grei rekkeviddegjetter
TeslaPå veien studerte vi energiforbruket og rekkeviddeangivelsen i det svære displayet. Det slo oss at Tesla har tatt et steg framover fra «guessometerne» vi har vært vant til. En kjapp kikk ga oss forståelsen av at det er mulig å bestemme lengden på historikken som brukes (10, 25 eller 50 km), og velge å ha dette gjennomsnittsforbruket som referanse for angivelse av gjenværende rekkevidde. Bedre veiledning og langt mer beroligende for nervene enn å bruke «instant» som hoppa opp og ned. Men du skal på en lang elbiltur før rekkeviddeangsten tar deg i en Tesla. Vi var ikke i nærheten av å oppleve det, men likevel svingte vi innom en ladestasjon.

Semi-hurtigladere på rekke og rad
Ladestasjon InspiriaLadestasjonen ved Inspiria har eksistert i et par år. Ti Ensto enkeltstolper inneholdende både Schuko (husholdningskontakt) og Type 2 (Mennekes). Åpnes med SMS eller RFID. Gratis har de vært. Men ikke høyere ladeeffekt enn ca 3,6 kW. Trodde vi.

Nylig ble det oppdaga at alle stolpene er lagt opp med 400V/32A/trefas. Det gir inntil 22 kW på hver eneste stolpe. Siden det er uttak med Type 2, den nye elbilkontakten, håndteres såpass ladefart helt greit. For Schuko-kontakten er begrensningen fortsatt 3,6 kW.

En Model S med en enkeltlader kan trekke 10 kW her, da tar en fullading av den største batteripakka 8-9 timer. Med «dobbeltlader» (bare den snart kommer i bilene) fyller du opp på 4-4,5 timer, det vil si rundt 8-10 mil i timen.

Åtte av stolpene står på forsiden av senteret. Disse blir inntil videre gratis for alle. De to siste er forbeholdt ansatte. Dette må da være fantastisk, hele åtte Model S kan lade samtidig. Pent oppstilt på ei rekke. Et fint sted for et av de første treffene i Tesla Owners Club?

Det var Fortum som tok oss med til Inspiria. Vi stilte noen spørsmål til Jan Haugen Ihle, lederen for norske Charge & Drive i Fortum, her poserende med den første Tesla Model S som lada litt raskt hos Inspiria.

Tesla Fortum

Hvordan skal elbilistene få lade her?
– For å åpne og lukke ladestolpene kan de velge mellom å bruke SMS eller Fortums ladekort. Ladekort er lettest å bruke, kan fungere om mobilnettet er ustabilt, og du får gebyrfri eFaktura hvor du etterskuddsbetaler månedsvis. Noe som f.eks. kan være greit for dem som har jobbtelefoner, og ikke vil ha ladekostnaden på arbeidsgivers telefonregninger. Men du må ikke ha ladekortet, det er helt frivillig. Elbilisten kan sjøl velge hva som passer best.

Fortum ladekortJa, fordi ladekortet skal dere ha betalt for?
– Vi har skrevet «Ingen månedsavgift i 2013». Det betyr ikke at det i 2014 må bli en fast sum å betale pr måned. Nå forsøker vi ut ulike løsninger, så ser vi hva vi ender med etter hvert. I alle fall skal vi lage gode pakker, kombinasjoner av betaling eller ikke pr måned, og hva du betaler pr minutt for å lade.

Det slår oss at det ikke bare er elbilisten som har fordeler med ladekort, men også Fortum. Lavere transaksjonskostnad og tettere kundetilknytning. Hvorfor ikke la det være gratis?
– Det er et poeng. Vi lover å vurdere dette nøye og velge hva som fungerer best i markedet. Det er hva vi forsøker nå om dagen med å tilby betaling pr minutt framfor stykkpris pr lading. Vi ser at vi får flere kunder og høyere omsetning, og vi ser at hver elbilist betaler mindre pr lading. Kjempebra for både oss og kundene.

Dere har ikke markedsført ladekortet så godt?
– Nei, vi er akkurat i gang med å lansere det. I forrige uke la vi ut litt info på nettsiden vårt. Det var alt. Nå har vi fått nærmere femti bestillinger. Kanskje det tar helt av når det blir omtalt her?

Dere har lovt gratis lading på Inspiria ut året?
– Det er ikke bestemt når vi skal begynne å ta betalt for semihurtiglading. Først ser vi an bruken. Så må vi også sørge for at de som trenger saktelading fra husholdningskontakt, kan fortsette med det uten å betale.

Hva vil i så fall prisen bli?
– Prisen for semihurtig AC-lading vil bli lavere enn de kr 2,50 pr minutt som vi i dag tar for hurtiglading. Investeringskostnaden er forsvinnende liten sammenligna med DC hurtiglading – og ladinga går saktere. Vi kan ikke sette prisen så høyt at ingen vil bruke tjenesten. Tross alt konkurrerer vi med stikkontakten elbilisten har hjemme.

Kan dere ikke bare ta passende betalt pr forbrukte kWt?
– Jeg ser at mange ønsker seg det. For oss blir det feil. Strømforbruket er ikke den vesentlige utgiften i tjenesten vi tilbyr. Det er investeringen ved etablering og driften som koster. Eksempelvis vil kostnaden ved å bytte en «CHAdeMO-pistol», og de går fortsatt i stykker, være høyere enn strømkostnaden i ett år.

Kan kommende eiere av Tesla Model S se fram til flere slike semihurtige ladestasjoner som denne på Inspiria?
– Med det første kommer det ingen som er like stor. I høst skal vi ha opp en dobbeltstolpe (2×22 kW) på Amfi Orkanger og to dobbeltstolper (4×22 kW) hos Coop Tune, Sarpsborg. Dessuten vil alle de fire stasjonene Østfold fylkeskommune bidrar økonomisk til, ha to dobbeltstolper (2×22 kW) hver. Ja, jeg vil si at Teslaeierne kan fryde seg over å kjøre i Østfold.

– Vår samarbeidspartner Thon-gruppen har valgt å teste ut en 22 kW pilotstolpe på Strømmen Storsenter. Vi får se hva som følger etter den. Inntrykket er at det er en økende interesse hos bedriftskundene våre for denne type lading. Avgjørende er likevel hvor mye de semi-hurtige ladeuttakene tas i bruk. For det følger vi med på. Jo mer de brukes, jo mer vil vi bygge ut.

Masse moro
Takk til Ihle i Fortum. Det slo oss når vi var på ladestasjonen, her er det litt av hvert å foreta seg mens Teslaen lader. En ting er det artige vitensenteret Inspiria, fikk terningkast seks i VG, og som vi har skrevet om her. Kafé er rett ved ladestolpene. På andre siden av veien er hva som kaller seg Norges morsomste hotell, med Superland som har badeland, klatrevegg, minigolf m.m.

Dette får være en liten appetittvekker før første del av Teslas norske superladereldorado åpnes. Mon tro om det er 30.august som blir flaggdagen?

Fortum er nysgjerrige på hva som kan være minuttprisen for semihurtiglading av Tesla Model S. Bli med på å gi råd, bruk kommentarfeltet. Vær konstruktiv – ved for lave priser blir det ikke tilstrekkelig lønnsomhet til å sette opp nye stolper.

Jan Haugen Ihle holder en kabel som duger meget bra til semi-hurtiglading hos Inspiria.

Ladekabel