Annonse

Petter HaugnelandElbilforeningens Petter Haugneland la i går frem de solide resultatene fra vårens medlemsundersøkelse på EVS27 i Barcelona. 

BARCELONA (elbil.no): Haugneland presenterte det omfattende paperet for et meget lydhørt EVS-publikum. Rapporten er basert på svarene nesten 2.000 av medlemmene bidro med i vår.

Petter HaugnelandDet hadde ikke vært mulig for oss å formidle våre solide resultater til verden uten svarene dere ga oss.

– Det var en overveldende respons på spørreundersøkelsen. Over 15 prosent av alle norske elbilister deltok. Det gir et solid datagrunnlag, og det gir oss også en veldig god basis for å mene og handle på vegne av medlemmene sier Haugneland (bildet).

– Takk skal dere ha – samtlige engasjerte medlemmer!

Overveldende fornøyd

Mer enn 100 tilhørere fikk med seg budskapet hans, og det var god respons i salen. Det internasjonale miljøet er åpenbart imponert over den norske elbilsuksessen, og ønsker å få vite mer om hvordan Norge er kommet så langt.

Særlig én sak skilte seg ut i årets medlemsundersøkelse.

blogg-20131120-publikum 672

– Det at så mange var overveldende fornøyd med å være elbilister, var den mest overraskende observasjonen under arbeidet med dataanalysen, konstaterer Haugneland, og legger til at det er desto mer gledelig.

Han mener det lover godt for den videre utviklingen av markedet i Norge.

Viktige rammebetingelser

De andre talerne, som Nissans Francisco Carranza (Manager Corporate Planning Nissan Europe), bidro til å understøtte det entydige inntrykket av Norge som verdens beste case for elbil.

– Norge har nest flest elbiler av alle land i Europa, til tross for at befolkningen er relativt liten. Ingen er bedre enn Norge på dette området, fastslo Carranza, og la selvsagt også sterk vekt på at LEAF var den mest solgte personbilen i Norge i oktober.

En av de norske pionerene på området, Harald Røstvik, bidro med et engasjert historisk perspektiv for å forklare utviklingen gjennom 25 år.

– Hovedgrunnen til den store utbredelsen av elbiler i Norge, er klare og forutsigbare incentiver, forklarte Røstvik blant mye annet.

Etter at de forskjellige talerne hadde kommet med sine innlegg, var det duket for en omfattende Q&A-sesjon. Blant observasjonene fra denne, er at representanter for andre nasjoner finner det vanskelig å tro at Norge har kommet så langt.

Nissan Europes Francisco Carranza