Annonse

- Vi beklager at Enova ikke fikk inn noen søknader på utbygging av hurtigladere i Finnmark og Lofoten, sier generalsekretær Christina Bu.

– Dette er særlig kjedelig for våre medlemmer i Finnmark, og ikke minst for alle andre elbilister som ønsker å kjøre utslippsfritt i nord. Det burde for eksempel være mulig å kjøre elbil problemfritt til turistdestinasjonen Nordkapp, sier Bu, som likevel ikke er overrasket over den nedslående nyheten.

Enova har gått ut med det negative budskapet i en pressemelding. NRK Finnmark omtalte sist saken.

– Vi må bare registrere at det per i dag er for tidlig for markedet å bygge ut i Lofoten og Finnmark slik vi har forutsatt, og beklageligvis får vi ikke tildelt midler denne gangen, sier markedsdirektør Audhild Kvam.

For selv om Enova sto rede til å dekke hele investeringen, på grunn av lave kommersielle forventninger, var hurtigladeoperatørene skeptiske til driftskostnadene.

Stort fylke – korte pendleravstander

Det offentlige tilbudet av raskere lading i Finnmark begrenser seg dermed til 22 kW (AC) i Alta, på Skaidi og ved Karasjok. Fylket har i dag ikke en eneste DC-hurtiglader.

– Vi må ha et minimum av stasjoner i en utviklingsfase. Etterhvert som det kommer elbiler med lengre rekkevidde, vil dette gå seg til. Selv om ikke markedsgrunnlaget ikke er der i dag, må hurtiglademuligheter på plass for å få folk til å kjøpe elbil.

Pendleravstandene er faktisk korte i Finnmark, selv om det er langt mellom de større stedene og fylket er stort.

– Mange finnmarkinger kjører mest lokalt, og har to biler i husholdningen. Da er det ingenting i veien for at den ene er en elbil, sier Bu.

Har allerede mottatt reaksjoner

Norsk elbilforening er veldig opptatt av at det finnes hurtigladestasjoner over hele landet.

– Vi har engasjerte medlemmer også i Finnmark, som har vært kjempeglade for at det skal komme. De er nå naturligvis skuffet, og vi har allerede fått reaksjoner på nyheten. Vi mener Enova nå må se på alternative måter å sikre infrastruktur i de nordligste fylkene. Når de kommersielle aktørene ikke finner det interessant å bygge ut, selv med full investeringsstøtte, må vi se på særskilte tiltak for de nordligste fylkene.

– En mulighet er at lokale, entusiastiske næringsaktører kan drifte hurtigladere, med økonomisk støtte til drift og teknisk hjelp fra de profesjonelle aktørene, foreslår Bu.

I oversikten under er lokasjonene Norsk elbilforening har spilt inn som absolutte minimum i en startfase, samt ønsker for videre utbygging.

Har du forslag til hvordan infrastrukturfloken i Finnmark kan løses? Si din mening i kommentarfeltet under!

BAKGRUNN: Dette mener Norsk elbilforening

Absolutt minimum

  • Alta
  • Hammerfest
  • Kirkenes
  • Skaidi

Bør også utbygges (for å dekke fylket)

  • Skaidi
  • Tana bru
  • Olderfjord
  • Lakselv
  • Honningsvåg
  • Vadsø
  • Vardø
  • Kautokeino
  • Karasjok
  • Pasvik

For å kunne kjøre lengre strekninger:

  • Strekningen Karasjok – Kautokeino
  • Strekningen Alta – Kautokeino
  • Varangerbotn
  • Langfjordbotn
  • Øksfjord
  • Hasvik
  • Havøysund
  • Strekningen Ifjordfjellet (Lakselv – Tana)
  • Ut mot Berlevåg og Båtsfjord, Mehamn og Gamvik