Annonse

Kia er ikke redde for å teste rekkevidden på sin nye elbil skikkelig. De tok den med til sprengkulda oppunder Polarsirkelen.

Det tilhører sjeldenhetene at en elbilprodusent tar med seg en prototyp til så kalde vinterforhold som Kia nå har gjort. Målet har vært å finne ut hvor godt batteriet presterer ned mot 35 minusgrader.

Kia hevder at deres varme- og ventilasjonssystem viser seg å redusere strømforbruket til oppvarming effektivt, slik at rekkevidden øker.

Bilen, som kommer på markedet i USA og deler av Europa på senhøsten, skal dessuten ha klasseledende energitetthet i batteriet. Kia opplyser nå at produksjonen starter tidlig i andre halvår.

Kia Soul testes i temperaturer ned mot minus 35.

Drastisk strømkutt

Hovedgrunnen til at Kia reiste helt til kanten av Polarsirkelen, er nettopp styringen av oppvarming. Kia introduserer et system som sørger for ventilasjon kun til føreren dersom det bare er en ombord i bilen.

Målet er selvsagt å øke den teoretiske rekkevidden. Ingeniørene har boltret seg i kulde ned mot 35 minusgrader for å finne ut av sakene.

Ladingen av Soul skjer under grilldekselet foranAllerede tidlig i utviklingen av den elektriske Soul-modellen så ingeniørene behovet for å kutte strømforbruket til ventilasjon og oppvarming – kort sagt aircondition (HVAC). Drastisk, faktisk. Årsaken ligger selvsagt i at en elbils rekkevide kan bli redusert med opptil 50 prosent i streng kulde.

For å bøte på dette kom de opp med fire nye HVAC-teknologier – en høyeffektiv varmepumpe, en smart luftinntakskontroll, individuell ventilasjon (for fører, med egen «driver only»-knapp på dashbordet) og forhåndsinnstilt ventilasjon.

Ved hjelp av sistnevnte kan bilens kupé varmes opp eller kjøles inntil 30 minutter før bilen starter, og skjer mens bilen er tilkoblet strømnettet – en vri som allerede er godt kjent blant dagens elbiler.

Samler overskuddsvarme

Varmepumpen tar i bruk overskuddsvarme fra aircondition og bilens øvrige elektriske systemer (ikke spesifisert). Dette skal øke energieffektiviteten.

Systemet er bygd opp ved hjelp av en kompressor, en fordamper og en kondensator. Disse skal gjøre Soul i stand til å holde fast på den nevnte overskuddsvarmen fra elektriske komponenter. I stedet for å trekke strøm til varme rett fra batteriet, gjenvinner varmepumpen altså deler av energien.

Styringen av luftinntaket jobber sammen med pumpen, og følger med på mengden luft som kommer inn og slipper ut av bilen – i tillegg til luftfuktigheten. Ved hjelp av monitoreringen, gjenvinnes allerede oppvarmet – eller nedkjølt – luft fra HVAC-systemet.

Kia opplyser ikke akkurat hvor mye nyvinningene betyr for vinterforbruket, og altså rekkevidden, men det bør være lov å håpe på mer enn den klassiske halveringen vinteren betyr.

Slik er drivlinjen

Testing av Kia Soul på den svenske glesbygden.Når det gjelder selve drivlinjen, inneholder den en elmotor med 81,4 kW ytelse og et dreiemoment på 285 Nm. Motoren sender kraften til forhjulene gjennom automatisk reduksjonsgir (oppleves som ett trinn).

Det sørger for en 0-100-tid på mindre enn 12 sekunder og en toppfart på 145 km/t.

Batteripakken (litiumion, forseglet i polymer) er med sine 27 kWt blant de større i kompaktklassen. Pakken er montert under kupeen, og Kia-ingeniørene legger opp til at dette skal gi en praktisk rekkevidde på 200 kilometer. Lading skjer via en onboard-lader på 6,6 kW, tilsvarende dagens Nissan LEAF.

Det betyr en ladetid på 5-7 timer, eller hurtiglading til 80 prosent ytelse på 25 minutter. På samme måte som LEAF kommer Soul også med batterivarmer for å holde vinterytelsene oppe.

Endelig vekt på elektriske Kia Soul er ikke kjent, men ingeniørene skryter av å ha oppnådd en energitetthet på 200 Wt/kg. Det betyr først og fremst at batteriet klarer å lagre større mengder strøm i forhold til vekten. Mer selvsagt er det at bilen kan regenerere bremseenergi. Regenereing skal skje via tre ulike modi, der den siste tar i bruk mest motorbrems.

Lettere maskert Soul under vintertesting.