Annonse

Tesla Model SDen norske Teslamotoren Kjell-Arne Wold har gledesstrålende meddelt oss om en vellykka tur i Model S langs sørlandskysten. Det ble så vidt ny tidsrekord.

Tesla Model S vil utvilsomt øke norske elbilisters mulighet til raskere å kjøre landet på kryss og tvers. Selv før Tesla Superchargers kommer på plass, demonstreres dette på en overbevisende måte.

Men la oss først skru tida noen år tilbake. En av Norges hurtigladepionerer, Asbjørn Slørdahl i firmaet Go Green, presterte i 2009 å kjøre samme distanse på ganske nøyaktig 12 timer. Han hadde en ombygd Fiat Fiorino og en «portabel» hurtiglader på 125 kW effekt i en følgebil. Turen ble tatt i forbindelse med Viking Rally som gikk fra Oslo-Stavanger. Fra Oslo starta Slørdahl to dager etter rallyets deltakere, og han ankom samtidig til Stavanger. Da skjønte flere av oss at hurtiglading har sine fordeler.

Tidlig tirsdag morgen aksellerte Kjell-Arne i fin fart ut av Oslogryta. 11 timer og 50 minutter seinere var han vel plassert i Stavanger by. 550 kilometer unnagjort og fortsatt 100 kilometer igjen på batteriene. Tilstrekkelige minutter kjappere enn Slørdahl – og nå ny rekordholder på distansen.

Kjell-Arne fikk god hjelp av en Tesla Roadster kjapplader på Lyngrillen, Brokelandsheia. Ikke visste vi at den eksisterte. Kanskje noen kan verifisere dette og melde den inn i NOBIL? På denne brukte Kjell-Arne en adapterkabel som Tesla vil tilby til Model S. Da tar det 4 timer for en full lading. Det ble eneste ladestoppet på veien. Og som han sier, når Teslas Superchargers kommer på plass på denne strekningen, kan turen gjennomføres med kun 30 minutter ladestopp. Wow, sier vi. Og tar sikkert ikke feil når vi forventer at det blir en Superlader både på Brokelandsheia og Lyngdal.

«Lynlading-grillen» må være det perfekte stedet.

Tesla Model S

Det blir nok flere turer for Kjell-Arne. Allerede har Trondheim fått sin lokale Tesla-butikk. Stavanger og Bergen (Solheimsgaten 9) står for tur. Mens vi venter, arrangeres prøvekjøringer for å øke temperaturen i markedet. I tillegg ser vi at Tesla søker mannskap til servicesentre i Drammen og Rygge (ved Moss).

PS Hvis Kjell-Arne trodde han kunne ankomme Stavanger i all diskresjon, da tok han solid feil. Ikke mange timene etter ankomsten var han «outa» på elbilforumet. For øvrig den beste kilden i Norge til alt som har med Tesla å gjøre. Bare følg med der.