PaxterSnart starter produksjonen av en norskutviklet elbil dedikert for enkel varetransport som postombæring o.l. Godt å se at Norge som elbilland ikke bare konsumerer, men også produserer elbil.

I forrige uke kunne vi lese at Miljøbil Grenland på det nærmeste stenger dørene. Noe vi kunne frykte sist vi omtalte dem. Da er det gledelig å se at norsk elbilproduksjons dager ikke er talte. Rettere sagt, Buddy er ikke helt aleine.

Selskapet Loyds Industri AS har holdt på i ca 60 år, særlig med satsing på sikkerhetsbelter og barnesikringsutstyr. For 20 år siden ble de overtatt av den ikke ukjente, norske barneseteprodusenten HTS. Loyds’ aktiviteter ble dreid mot bygging av lette yrkesbiler og innredinger av disse. Nå er det i hovedsak komponenter til varebiler som er businessen. F.eks. er Toyota Motor Europe deres største kunde, og de leverer årlig innredning til ca 40.000 biler. Ja, dette kan være overraskende for dem som ikke tror det er bilrelatert produksjon i Norge.

PaxterForuten sin stolte historie, kan Loyds i disse dager smykke seg med å bli elbilprodusent! Det er en liten, elektrisk, firehjuls moped utvikla for lettere varetransport som post- og avisombæring. Sært sier du? Si ikke det, markedet er ikke ubetydelig for nisjékjøretøy som dette.

Morsomt nok markedsføres Paxster, som kjøretøyet heter, med slagordene: BIGGER, BETTER, FASTER, MORE. Slagord som enhver premiumklasse bil vil dekorere brosjyrene med. Men vi får forklaringene i liten skrift, i samme rekkefølge: payload, workplace, delivery, profit. Noe som gir fornuft til de store skrifttypene.

Eller som de skriver på klingende engelsk:
Technology should not only be about
the newest, loudest, prettiest.
It should be about making a difference.
Paxster changes delivery.

PaxterLoyds som mangeåring produsent av varebilinnredning, bør vite hva de prater om.

Loyds har lagd en utmerket hjemmeside, ja en av de beste vi har sett i Norge for elbil, som presenterer kjøretøyet med fine bilder. Det er ikke så vanskelig å forstå konseptet. Men for å være på den sikre siden, tar vi en telefon til Lasse Hansen, daglig leder i Loyds Industrier, for å få litt mer informasjon.

Hvorfor har dere satsa på utvikle en elbil?

– Loyds aktiviteter har vært rettet mot bilindustrien. I vår strategi ser vi at vi trenger flere bein å stå på. Da tok vi utgangspunkt i kunnskapen vår om nyttekjøretøy, og hva vi kan kalle «last-mile» segmentet, som f.eks. postombæring er. Lage et kjøretøy med tilstrekkelig lastekapasitet, enkelt manøvrerbart, stabilt, liten svingradius og i en ordentlig kvalitet.

Har dere noen forutsetninger for å jobbe med elektrisk framdrift?

– Selv har jeg en fortid som produktutvikler og daglig leder i selskap som har jobba med elektriske rullestoler og skutere. Idag har dette etterhvert blitt en del av Handicare. Denne kunnskapen er da kobla opp mot internkrefter i Loyds som har drevet med innovasjon mot bilindustrien.

Det er ikke til å unngå å se at hjemmesiden deres er god reklame for Posten Norge?

Paxter– Utviklingsløpet har vi kjørt aleine. Men vi har fått innsikt i bruksbehov som norsk postdistribusjon har, samt henta kunnskap og idéer fra brukerne. Resultatet av produktet vi har kunnet presentere, er at vi nå inngår i Postens rammeavtale sammen med en sveitsisk trehjuling og det større kjøretøyet Comarth.

Men Norge er kanskje ikke nok som marked?

– Nylig lanserte vi Paxster på postmessa i Brüssel. Responsen var meget god. Flere land står nå trippende og venter på å få prøvekjørt elbilen lokalt.

Er det lenge til produksjonen er igang?

– Foreløpig har vi lagd et par kjøretøy, en serie på 10 har starta. Endelig EU-godkjenning som L6e (elektrisk firehjuls moped) vil være på plass i løpet av noen få uker. Hva vi kan kalle den første serieproduksjonen vil vi ha igang før jul.

PaxterDen entusiastiske produktutvikleren og selgeren av Paxster ga oss også en rekke detaljer om konstruksjonen. Noe av dette er nok ikke helt offentlig ennå. Men det var lett å forstå at det ligger mye kunnskap og erfaring i bunn. Blant annet satses det på en tomotors løsning hvor fjærbeina bak virker som gearkasser med konstant utveksling. Det skal muliggjøre god traction control, inn med ESP og maksimal regenerering. Motorene er på 2×5 kW for maksfart 70 km/t eller strupa til 2×2 kW for maksfart 45 km/t.

Batteriene vil være litiumjernfosfat, med konfigurasjoner som gir batteripakker fra 5 til 11 kWt. På grunn av Norges utfordrende klima skal batterikassa være isolert og temperaturregulering forsøkes, samt at varmematte blir opsjon. De har også en L7e (motorsykkel med høyere tillatt fart) på trappene til neste år.

Kjørelengden skal være 50-80 km, eller 6-7 timer, som skal være tilstrekkelig for postombæringen. Lastekapasiteten 3×15 kg foran, 2×10 kg på sidene og 200 kg i lasteboksen. Noe som også skal holde helt fint for en postrute.

Kjøretøyet ser kanskje noe luftig ut for regn og vinter? Imidlertid leveres det med hardtop som opsjon, skjerming fremre lasteplass og bokser med lokk. Noe som skal holde, for Loyds påpeker at elbilen deres skal erstatte kjøretøy som idag er helt åpne.

Vi tror at dette kjøretøyet blir et praktisk og komfortabelt redskap for postdamer og -menn. Det er bare å ønske Loyds lykke til med satsingen, og gratulere at Norge har en elbilprodusent til. Forhåpentligvis en som også skal få internasjonal suksess over tid. Vi skal følge med. I mellomtida koser vi oss med en video av en kul postmann som summer rundt i Paxster.