Annonse

Renault Kangoo Maxi Z.E.Nå er endelig Kangoo Maxi Z.E. tilgjengelig i Norge som en femseters flerbruksbil. Det er bare å ta en prøvetur hos nærmeste forhandler. Vi har tatt en prat med Renault.

 

 

 

Jan TraasethDet er Jan Traaseth, administrerende direktør i Renault Norge (RBI Norge AS), som gledesstrålende kan formidle at NÅ er den her.

– Renault Kangoo Maxi Z.E. femseter er en elbil med stor bagasjeplass samtidig som den har god plass til 5 personer. Har du behov for ekstra fraktvolum, legger du ned en tredjedel, to tredjedeler eller hele baksetet, avhengig om dere skal være to eller tre i bilen. Dette betyr at du kan bruke samme bilen for å transportere hele ungeflokken til fotballtrening, og etterpå dra på IKEA for å fylle opp med møbler. Du kan ha med deg et par sykler inni bilen eller trille barnevogna nærmest rett inn. Kangoo Z.E. femseter fungerer som vare- og personbil samtidig. Ingen andre elbiler har tilsvarende plass og fleksibilitet hvis du vil velge mellom å være én til fem i bilen.

Renault Kangoo Maxi Z.E.Andre fordeler?

– Skyvedørene gjør at du lett kommer ut og inn. Ja, du kan også parkere der det er trangt for andre å åpne dørene.

Men den har ikke hurtiglading?

– Nei, den lader på maksimalt 16A som gir 6-8 timers ladetid fra 0 til 100%. Det rekker for de aller fleste. Men vi har dieselvarmer som standard slik at det aldri blir kaldt i kupéen. Du trenger ikke å pakke deg inn i tjukke klær for å beholde rekkevidden hvis det begynner å bli lite med strøm på batteriene. Dessuten er det forvarming av kupéen ved lading og setevarme i førersetet. Vi opplever at Renault har forsøkt å ta alle hensyn for å tilpasse elbilen til tøffe, nordiske forhold.

Renault Kangoo Maxi Z.E.Det kommer noen negative reaksjoner på systemet med batterileie?

– Vi opplever at nysgjerrige kjøpere er positive til å leie batteriene. Ordningen gir dem trygghet ved at vi alltid garanterer minimum 75% gjenværende restkapasitet. Blir de dårligere, erstattes batteriene av oss. Da fjerner vi de hovedutfordringene som følger med elbilbatterier: nemlig levetid og erstatningskostnad. Hos Renault er det evig levetid og forutsigbare kostnader.

Hvilke forventninger har dere til salget av den nye elbilen?

– Alle lurer på dette. Vi opplever denne elbilen som den type flerbruksbil mange nordmenn elsker. Men er forsiktige i våre forventninger. Noen hundre i året tror vi så absolutt på. Med introduksjonen av varebilen har vi ennå ingen stor suksess å vise til i Norge. Vi innrømmer at leveransene av biler har gått for treigt, men så har da heller ikke elvarebiler samme prisfordel som elpersonbiler. Men vi ser internasjonalt at Renault Kangoo Z.E. er bestselgeren i det europeiske elbilmarkedet. Det tilsier at den også skal gjøre det godt i hva som er Europas beste elbilland.

Det betyr at Renault i Norge har noen spennende måneder foran seg?

Ja, nå har vi endelig fått femseteren til landet, kunder skal få prøve den og journalister skal få testkjøre slik at den blir kjent gjennom media. Dette er oppmerksomhet som vil vise at Renault med Kangoo Z.E. femseters flerbruksbil har en reell konkurrent til bestselgeren Nissan LEAF, med et hav av plass og brukervennlighet for barnefamilier.

Prisen på Renault Kangoo Maxi Z.E. ble nylig satt ned og begynner på 204.000 kr + reg. og lev.omkostninger. Samt at du må betale fra 894 kr i måneden for batterileia. Les mer hos Renault.

For øvrig kunne Traaseth avsløre at det i april kommer 30 Renault Twizy til Norge for demo- og utstillingsbruk. Deretter kommer det 30 til med levering fra primo juni. Nok mindre antall enn de ønsker seg. Interessen er stor og alt er nærmest solgt.

Renault Kangoo Maxi Z.E.