Annonse

- Hvis du på død og liv vil ha en Smart med bensinmotor, skal du få det. Men det er ikke noe vi satser på.

Det sier kommunikasjonssjef Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge, som tar seg av salget av Smart her til lands.

Den nye Smart-modellen kommer både som to- og fireseter, og er nok en gang først og fremst ment som en lettkjørt og urban småbil. Bilene får sin debut hos amerikanske forhandlere før jul, og kommer så til Europa. I Norge ligger det an til salgsstart i februar, før de første bilene kommer i april.

– Vi vil fokusere på de elektriske utgavene. Om du ber meg gjette på forholdet mellom elektriske og andre utgaver, vil jeg svare 100 prosent elektrisk, legger Nøkleby (bildet) kjapt til.

Småbilmerket under Daimler-paraplyen startet med elbiler i 2007, og går nå «all in» ifølge toppsjef Dieter Zetsche. I denne pakka inngår også en elektrisk kabriolet.

Maksimalt 22 kW ladefart

Bilen ble første gang vist på bilutstillingen i Paris i begynnelsen av oktober, der det var mange elektriske nyheter og sterkt fokus på økt rekkevidde. Sistnevnte er ikke hovedfokus hos Smart, som har satt maksimal rekkevidde til 160 kilometer (155 for ForFour-utgaven).

Batteripakken har – som i utgående modell – en  ytelse på 17,6 kWh, og maksimal ladefart blir 22 kW (400V/32A 3-fas) via bilens AC-ombordlader. Det gir fullading på 45 minutter. DC-hurtiglading er droppet.

– Vi gir nå en garanti på 8 år / 100.000 km på batteri og drivlinje. Vi kan gi det løftet, siden vi lager våre egne batterier, hevdet Zetsche på Paris-utstillingen.

Prisen i Tyskland starter på 21.940 euro for ForTwo-utgaven. De norske prisene er ikke klare, men ut fra dagens valutakurs er det grunn til å regne med basispris på rundt 160.000 kroner (når moms er trukket fra).