ThinksjefThink skifter sjef igjen. Richard Canny skal konsentrere seg om USA-aktivitetene han er så godt igang med. Amerikansk produksjon av Think skal starte 1.kvartal 2011.

Pressemeldingen kom i formiddag. Ny sjef over sjefene i Think blir Barry Engle. Han har bred industriell erfaring, visstnok med stor suksess innenfor salg og markedsføring og kommer rett fra stillingen som President &CEO i landbruksmaskinfabrikanten New Holland i Italia. Et stort selskap eid av Fiat. Artig nok har de utviklet en hydrogentraktor med brenselceller. Før jordbruksmaskiner var Engle bl.a. lenge i Fordsystemet som leder av Ford Canada og Ford Brasil. Interessant å se hvilken magnet Think er for tidligere Fordsjefer, også Richard Canny kom derfra.

Ny ThinksjefBarry Engle leverer en lengre hyllest til Think, godt å se at han er inspirert – for jobben blir tøff nok:

«I am very excited and energised by the opportunities that lie ahead. THINK is perfectly positioned to capitalize on the growing consumer and governmental interest in electric vehicles. THINK is already a true leader in this segment – with cars on the road today, rapid growth underway and the experience of more than 30 million customer miles of EV experience. THINK has a unique blend of speed, agility, OEM experience and strategic alliances with Ener1, Valmet and Itochu.»

Richard Canny gir seg ikke i Think, men tar en posisjon i utviklingen av USA-markedet. Han har utvilsomt allerede gjort en god jobb der. Nå annonseres det at salget i USA starter mot slutten av dette året og at Think-produksjonen i Indiana vil starte tidlig i 2011.

Dessuten har Michael Lock blitt global markedsdirektør. Han kommer fra stillingen som direktør i Ducati North America og tidligere vært i Honda og Triumph. En skikkelig motorsykkelmann.

Det eneste som undrer oss litt med pressemeldingen, er formuleringen: «Den arven gjør at Think er i front og har kundeerfaring med 10.000 biler på veien og 50 millioner kjørte kilometer». Sannelig står det samme i den engelske pressemeldingen. Det betyr at den gjennomsnittlige kjørelengden for alle disse Thinkene er 5.000 km. Mon tro om ikke presseavdelingen til Think har bomma litt med antall biler. Skal vi anta at 1.500-2.000 er mer korrekt? Jo, vi både tror og vet det, vi som har fulgt med Think noen år.

OK, det siste var en noe sarkastisk kommentar til litt slurv i pressemeldingen. Men for all del, Norstart ønsker Think og den nye ledelsen alt hell og lykke de kan finne på deres vei! Elbilindustrien trenger et sterkt og ekspansivt Think!