Annonse

LadestasjonVi har fått innsikt i Oslo kommunes erfaring med typer feil som oppstår på ladestasjonene ute i gatene. Samt hvordan det ligger an med årets utbygging.

Oversikt over feil

Vi har fått info fra Bymiljøetaten i Oslo som viser arbeidet de har med å vedlikeholde ladeinfrastrukturen. Noe vi tror kan være fornuftig at ikke er helt ukjent, slik at vi alle bidrar til at færre feil og problemer oppstår.

I perioden 1.januar til 12.desember 2012 ble det rapportert inn 480 feil totalt på de ca 400 ladepunktene som er i drift. Grovt sett har vi noen kategorier:

  • 167 skyldtes problemer med låsen
  • 63 var sikringer (ikke i stolpen) som hadde gått
  • 35 var stolper som ble kjørt ned
  • 12 var stikkontakter med misfarging / skade

LadelappFeilene er ganske ulikt fordelt på stasjonene. I en periode var det mye på den overbefolka ladestasjonen i Hansteens gate. Sikringen gikk fordi anlegget var litt underdimensjonert. Det ble oppgradert, og alle nyere anlegg blir nå dimensjonert med hovedsikring som tåler full belastning på alle kurser.

Generelt har det vært mye trøbbel og feil på låsene. Nok både kvaliteten på låsen, men også for stor belastning på låsehaken fordi store støpsler / kabler presser på luka. Noen steder har også låsehaken vært justert for stramt. En kjedelig effekt av dette er at det er vanskelig å vri om låsen, og mange har da knekt nøkkelen. De mest uheldige har da også hatt ladekabelen sin tilkobla – og da er det ikke lett å få den med seg. Bare å ringe Bymiljøetaten for hjelp. Positivt er det å høre at det har vært runder med oppgradering av låsene slik at det skal bli mindre problemer framover. Litt ergerlig at en såpass enkel detalj skal skape så mye irritasjon.

Litt overraskende å se at hele 35 stolper er kjørt ned. En overvekt er fra vintersesongen. Men det er neppe grunn til å tro at elbilistene er den største synderen. Vi ville tro at lyset på toppen gjør det litt lettere for alle å se stolpen. Og apropos lyset, mange har sikkert også sett at lyset på toppen av stolpene kan være misvisende, som blått lys når den egentlig er ledig. Igjen mange feilmeldinger om dette, og en oppgradering er gjort for å unngå misvisende fargebruk.

En porsjon av feilmeldingene er såklart brukerfeil. F.eks. veit de ikke at de må lukke luka før ladingen starter eller de har feil på eget utstyr.

Den mest spesielle meldingen var om ladestolpen som rett og slett var borte!

Hva kan vi elbilister gjøre?

Ingen av oss har glede av et ladepunkt ikke virker. Derfor må vi gjøre vårt beste for at feil ikke oppstår.

  • Passe på at egen ladekabel er i god stand, uten synlige skader og med reint og fint støpsel
  • Etter beste evne forsøke å behandle ladestolpen pent
  • Henge opp «klumpen» på ladeledningen slik at den ikke belaster kontakten
  • Hvis det er feil som kan skyldes elbilen din eller ladekabelen, sjekk først om dette virker på et annet ladepunkt
  • Melde raskt fra om feil med så nøye beskrivelse som mulig, da rettes feilen kjappere

LadeklumpSom alle gode nordmenn klager også vi elbilister. Noe kan det sikkert være å utsette på ladestasjonene, utstyret, vedlikehold og andre ting. Men aller viktigst er det at vi sjøl tar et ansvar og sørger for at vårt eget ladeutstyr er ship shape.

Et minimum er å ta seg tid til å henge opp «klumpen» der det er mulig. Støpsler som halveis dras ut av stikkontakten, noen ganger er det så dårlig kontakt at det er utrolig at strømmen passerer, skaper varmgang og ødelegger både pluggen din og stikkontakten i ladestolpen. I det lange løp er det dyrt både for deg og kommunen. Derfor har Bymiljøetaten i desember, samtidig som de gjorde en beleggsmåling, delt ut en vennlig påminnelse om å henge kontrollboksen på krokene. 

Det er fantastisk at kommunen gir oss elbilister et omfattende og godt tilbud for å lade elbilene våre. Da skal vise både respekt og takknemlighet for det ved å gjøre vårt beste for at færrest feil oppstår. Mer trøbbel som oppstår, mindre fristende vil det være å utvide tilbudet.

Det er nødvendig at vi melder fra om feil vi ser. Også hvis det er misfargede stikkontakter. Da hjelper vi ikke bare oss sjøl, men alle andre elbilister. Bymiljøetaten er avhengig av dette fordi de ikke har så hyppige egne runder. Oppgi helst nummeret stolpen er merka med. Ring Bymiljøetatens døgnåpne vaktsentral 23 48 21 50 eller send epost postmottak@bym.oslo.kommune.no. Det arbeides med et enklere rapporteringssystem.

Utbygging av ladestasjoner

Årets arbeid kom seint igang. Rundt omkring i byen er det flere nesten ferdige ladestasjoner hvor lysene snart blir tent. Så er det også mange av årets som først kommer i 2013. Ingen er så happy med det, men utbygginga kom av ulike årsaker for seint igang. Bymiljøetaten har et kart som viser statusen for alle de planlagte ladestasjonene.

Neste år skal vi ikke minst få merke at det er vedtatt å sette opp dobbelt så mange ladepunkt som «vanlig» – hele 200. 8 millioner kroner skal det være budsjettert med. Tipper at vi litt utpå vinteren får en oppfordring om at alle elbilister må komme med forslag til nye plasseringer. Bymiljøetaten er flinke til å involvere brukerne.

Kommunen vurderer også om neste års ladepunkt skal bli mer avanserte med andre kontakttyper og kommunikasjon. Det blir spennende å se hva som vil være i anbudsspesifikasjonen som kjøres ut i vinter.

Vi feirer Oslo kommune med årets største, nye ladestasjon. Bak Sporten på Frognerseteren er det satt opp lading til 10 elbiler! Vi krysser fingrene for at snøbrøytinga utføres litt nennsomt.

God jul til Bymiljøetatens tapre elbilhjelpere!

Ladestasjon