Annonse

Tesla ladekartTeslasjåførene er ikke som oss andre elbilister. De har langt flere måter å lade på. Vi har lagd et kart som gjør det enklere å se de bedre lademulighetene, de som gir raskere ladefart.

Egentlig burde en oppgradering av den vanlige visningen på ladestasjoner.no og en ny app være det rette hjelpemiddelet. Det handler om filtrering av hva man vil se. Men vi skal samtidig gjøre masse annet, og utviklingen er forsinka. Derfor er denne kartvisningen lagd som en midlertidig løsning. For nå er Teslaene her i fullt mon!

Data baserer seg på hva som til enhver tid ligger i ladestasjonsdatabasen NOBIL. Vi vil tro at det er en skuffelse å se at kartet er så tynt med gode lademuligheter. Men det er ikke bedre. Til nå har nesten alt handlet om å sette opp husholdningskontakter med 16A eller CHAdeMO hurtigladere. Dette vil forandre seg – og kartet fylles opp. Men ikke av seg sjøl.

Hva finner du der?
I samråd med enkelte Model S eiere har vi gjort et utvalg av de ladepunktene som bør være mest interessante. Det vil si dem som er raskere enn den sakteste ladingen. Effekten er satt ut i fra hva en Tesla kan lade med, med enkel- eller tvillinglader.

Adaptersett Tesla Model SÅpenbart har vi tatt med Teslas egne superladere. Så har vi tatt med alle ladestasjoner som har Type 2 kontakter, og tillater lading fra ca 3,7 kW opp til maks 20 kW for en Model S. Ladefarten på Type 2 kontakter angis med ulik farge på markørene. Men filtreringen er kun på kontaktnivå hvor også blå og rød industrikontakt er mulige valg. Alt av Schuko (husholdningskontakt) er utelatt da ladeeffekten er under 3 kW. Mer info er på siden hvor kartet er.

Trenger du å vite mer om hvilke lademuligheter Model S kan benytte, sjekk hva Tesla skriver. På bildet til høyre er et eksempel på en adaptersamling som er til salgs via elbilforumet.

Hvordan skal vi få mer av raskere lading for Model S?
Det vil helt sikkert bli langt tettere med gode lademuligheter. Utbyggerne har fått med seg at det vil bli mange Model S på norske veier, og det er en interessant inntektskilde. Investeringen i utstyr for et AC 22 kW ladeuttak har en kostnad på en brøkdel av hurtigladepunkt som CHAdeMO og kommende Combo.

Ikke så rart at vi ikke har sett så mye til det ennå, Tesla var ikke «veldig tidlig» ute med å informere om hva slags strømuttak som kan brukes til Model S. Derfor tar det ekstra tid før det løsner, men mange dytter på, f.eks. Elbilforeningen.

Men det vil ikke være nok med «hva som skjer av seg sjøl». Det bør settes i gang en dugnad for å få opp flest mulig raskere ladepunkt, i kategorien 10-20 kW.

På forumet diskuteres det muligheten for at Tesla-eierne gir økonomiske bidrag som kan helt eller delvis sponse oppsett av ladeuttak. Det er positivt. Samtidig skal vi ikke undervurdere at det er en vilje fra mange aktører til å sette opp disse ladeuttakene for egen regning. De kan trekke kunder, f.eks. til hoteller, restauranter og kjøpesentre. Enklere uttak for 10-20 kW ladeeffekt må ikke koste mer enn 10-30.000 kr, mest avhengig av om det må graves. Men i dette landet er det mange vegger å montere ladeutstyr. Rimelige løsninger er ikke høyeste kvalitet, men det kan gi kvantitet.

Inspiria semihurtigladere

Fortums ladestasjon på Inspiria Science Center, nord for Sarpsborg, har foreløpig det høyeste antallet AC-uttak 22 kW – hele åtte.

Hvordan skal det organiseres?
Tesla Owners Club er i ferd med å etablere seg. Om dette blir en egen forening eller en del av Elbilforeningen, er ukjent. I alle fall bør dette være en kjempesak for den harde kjerne av Teslabrukere. Hvordan kan det skaffes mer tilgang på gode lademuligheter? Enten ved å kartlegge eksisterende industrikontakter som kan brukes, eller å få ulike steder til å etablere lading. Vi vil heller ikke overraskes om Bellona har lyst til å bli med på dette, Frederic Hauge er en ivrig Tesla-ambassadør.

I NOBIL kan vi registrere ladepunktene. Hvis du ser på tipssiden, framkommer det godt at vi har et system for nesten alt av tenkelige verdier som kan legges inn. Det er bare å komme med det, så skal vi sortere kontakter, effekter osv. MEN: Det er tvingende nødvendig at det er gjort en avtale om at dette kan være et ladepunkt for elbil. Kontaktinformasjon til eier / den som har gitt tillatelse må inn, samt hvilke betingelser som foreligger. Det er plass til det i registreringsmodulen, men noen må gjøre den avtalen. Den lokale Tesla-eier er den beste til det.

På vegne av Transnova forvalter Elbilforeningen ladestasjonsdatabasen NOBIL for å sikre at alle gode lademuligheter blir samlet inn og gjort tilgjengelig for tjenester som kan bruke informasjonen. Derfor er det midt i blinken for Elbilforeningen å være en partner i en felles innsats. Akkurat som Elbilforeningen daglig jobber for å bedre lademulighetene for alle elbiler, vil foreningen også ønske å arbeide med type ladepunkt som gir stor glede og nytte for Model S eiere.

Ladestasjoner.no bruker informasjonen fra NOBIL, og ønsker å gjøre sitt beste for å hjelpe elbilistene med kartvisning o.l. Gjerne etter tips og råd om hvordan det bør være. Får vi samlet inn, organisert og vist informasjonen, er litt av jobben gjort.

Men resten må gjøres i fellesskap for å skaffe flere flotte lademuligheter for Model S. For nå ser kartet stusslig ut.

Ladekart Tesla Model SGå til kart