Amerikaneren Michael Richardson har gitt den 45 år gamle sportscoupeen Triumph GT6 nytt elektrisk liv, og bedre kjøreegenskaper enn originalen. Nå vil selskapet hans bygge om mange flere.

Richardson står bak det estiske selskapet e-Drive Retro som nå ser på muligheter i det norske markedet. Til tross for at han har jobbet i både Silicon Valley og New York, valgte han å starte e-Drive Retro «in the nordics».

– Vår forretningsmodell er å transformere vakre, ikoniske og klassiske veterankjøretøy til nullutslippsbiler uten å fjerne det autentiske, sier Richardson.

Målet er altså å holde på mest mulig av det opprinnelige, samtidig som det blandes med moderne biter under skallet.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Vi tror vi appellerer til et publikum som normalt ikke ville ha kjøpt en veteranbil. Fordi de ikke har interesse av å mekke på den for å få den til å gå. Vi har mer tro på folk som lever travle liv. Folk som liker retrostil og som faktisk ønsker å bruke bilen – driftssikkert – i det daglige, sier Richardson.

Richardson tok med seg den ombygde GT6-en fra 1972 til Oslo Innovation Week 25.-29. september. Bilen vil også bli utstilt under den store, nordiske elbilkonferansen Nordic EV Summit – der Norsk elbilforening er medarrangør sammen med Teknisk Ukeblad.

Konferansen finner sted 1. og 2. februar. Fram til da er det planlagt at elbilen skal vises fram på Teknisk Museum.

Skal være så mekanisk som mulig

Når Richardson har blinket ut nettopp årsintervallet fra 1950-1970-ish, er det fordi datidens biler som regel var bygd på ramme; å modifisere senere biler med selvbærende chassis er en noe mer krevende øvelse. En annen grunn er at nyere biler (fra slutten av 70-tallet) har mye mer elektronikk i utgangspunktet, og den henger tett sammen med forbrenningsmotoren.

– Du vil med andre ord ha utgangspunktet så mekanisk som mulig?

– Ja, det er ironien i prosjektet. Vi vil ha de minst pålitelige bilene, og vi kjøper dem gjerne uten motor. Det sparer tid, sier Richardson og ler.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Vi fokuserer på sportsbiler, selv om det også er interesse for tidlige utgaver av Landrover Defender og tilsvarende. Faktum, og noe av det som gjør disse bilene så nostalgisk attraktive, er at de ble designet av kunstnere og bygd av håndverkere. Ikke designet i vindtunneler og bygd av en robot, utdyper Richardson.

– Vi vil kort sagt gjøre våre ombygde elbiler så estetisk perfekte at de kunne vært bygd på 60- og 70-tallet dersom denne teknologien fantes den gang.

Raskere akselerasjon enn originalt, men edruelig

– Det vi står overfor her, sett fra et drivlinjeperspektiv, er en fullintegrert væskekjølt elmotor med som er koblet til et planetgir. Det er altså ingen gir her heller, og det er gjort for å matche motoreffekten til differensialen i bakakselen. Det at bilen har «Direct Drive» betyr at det bare er én bevegelig del, sammenlignet med hundrevis i den originale drivlinja, understreker Richardson.

Målet har vært å opprettholde bilens originalvekt innenfor en svært slank innpakning.

– Det samme gjelder motorytelsen, siden vi ikke ønsket å gjøre bilen heftigst mulig. Det handler både om respekt for det autentiske og sikkerhet,  sier Richardson.

– Men merk at jeg la vekt på motoreffekt. Ikke dreiemoment, gliser Richardson.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Originalen gjorde 0-100 på fantastiske 10,2 sekunder, og var med det best i sin klasse. Det matcher en ålreit flerbruksbil i dag. Som elbil gjør denne nå sprinten på sju sekunder, sier Richardson.

Han innrømmer at han har fått spørsmål om den ikke kunne være raskere.

– Jeg elsker alt det nye, og ikke minst akselerasjon. Men når verden blir mer og mer homogen, tror vi det er en gruppe kjøpere der ute som ønsker å finne noe unikt og autentisk, sier Richardson.

Nær optimal vektfordeling

Batteripakken (med sju moduler) i bilen er i øyeblikket ikke større enn 22 kWh (19,2 utnyttbare), mest av hensyn til vekten – som er rundt 970 kilo. Det er omtrent som originalvekten. Tre av modulene (bildet over) er plassert der forbrenningsmotoren tidligere regjerte, mens de fire siste er plassert bak.

– Plasseringen av modulene gir nær 50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel. Originalen hadde en to liter stor bensinmotor (seks sylindre i rekke), med alle sine kompleksiteter og utfordringer, som i tillegg gjorde den framtung og «tailhappy» (overdreven overstyringstendens). Som elbil er balansen mye bedre, sier Richardson.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Legg til lavt tyngdepunkt, samt optimalisert hjuloppheng og fjæring, og den har radikalt bedre kjøreegenskaper enn den hadde som ny.

Batterikapasiteten kan oversettes til rekkevidde mellom 100 og 150 kilometer, avhengig av vær, føre og kjørestil.  Richardson sier kapasiteten kan økes, men det kan i så fall endre på de fysiske forutsetningene.

– Vi kan definitivt både legge inn mer motoreffekt og høyere batterikapasitet, men vi valgte ikke å gjøre det. Det er ikke vår forretningsmodell å bygge en elbil med 1.000 hestekrefter som du ikke får skilt på i Europa.

Veteranen kan selvsagt hurtiglades

– Og når det gjelder våre «convenience chargers», begynner Richardson, før han går rundt bilen. Han åpner lokket der dinosaurjuice ble fylt på før, og det åpenbarer seg en Type 2-kontakt.

– Bilens ombordlader kan utnytte opptil 20 A strømstyrke (230V, 1-fas), og da lades bilen opp på seks timer. Hvis du har det travelt, sier Richardson, før han flytter seg til registreringsskiltet bak – og åpner det.

Her skjuler det seg en CHAdeMO-kontakt.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Det gir mulighet til å lade med 50 kW DC, akkurat som dagens moderne, kompakte elbiler, sier Richardson, og understreker at Triumph GT6 ble valgt som første konverterte fordi den var en interessant utfordring.

– Vi valgte den som en utviklingsplattform fordi den er så liten – og dermed en spennende konstruksjonsutfordring. Så kan vi etterhvert gå til en 1959-modell Cadillac Series 62 convertible, som har mengder av plass for alt, sier Richardson.

Han sier det ville være mulig å gjennomføre tilsvarende i større skala på klassiske Minier eller Bobler, men er mer interessert i høyere klasse:

– Modeller som Jaguar E-type og Mercedes-Benz 230 SL, det jeg vil kalle «up-scale automobiles», er mer interessante, sier Richardson.

Se intervju med Richardson og Norsk elbilforenings generalsekretær Christina Bu i anledning Nordic EV Summit 2018 og les mer om e-Drive Retro-prosjektet.

Ståle Frydenlund / elbil.no