Alt tydet på at den nye elbilen Opel Ampera-e ville bli den nye rekkeviddesjefen i kompaktklassen. EPA-tallet på over 380 kilometer overgikk likevel forventningene.

I går flommet blogger og nettaviser over med det ferske, amerikanske EPA-rekkeviddeanslaget på nær 381 kilometer. Det er bare å beklage at vi kom på hæla og omtaler nyheten først i dag.

Nyheten vil garantert utløse økt interesse i Norge, også i forkant av den internasjonale bilutstillingen i Paris om et par uker – der Ampera-e debuterer i Europa.

Vi har tidligere omtalt Ampera-e-prosjektet ved flere anledninger, først da modellen ble kjent som Chevrolet Bolt. Da var det enkelt å spekulere på at det ville komme en europeisk utgave. Med Ampera-e ble spekulasjonene bekreftet, og responsen var av det hyggelige slaget.

Batteripakken består av 288 litiumion-celler, og er utviklet i samarbeid med LG Chem. Den skal ha en bruttokapasitet på 60 kWh. Netto tilgjengelig kapasitet er ikke bekreftet.

Opel AG

Stabilt over 300 kilometer

– I henhold til New European Driving Cycle (NEDC) bryter Opels nye kompaktbil 400-kilometersgrensen med god margin, skriver Opel Norge i en pressemelding.

Til tross for at NEDC-målesyklusen er kjent for å være særdeles optimistisk, gir tallet likevel en god pekepinn på stabile rekkevidder over 300 kilometer (i sommerhalvåret). På dette nivået blir Ampera-e uansett den nye rekkeviddesjefen i kompaktklassen, til tross for at både oppgraderte BMW i3 og nye Hyundai IONIQ har levert bra i det siste.

Opel AG

Hva Ampera-e kan prestere året under ett, blir det naturligvis svært interessant å teste når den tid kommer.

Ytelsene skal det heller ikke være noe å si på, med 204 hestekrefter og et dreiemoment på 360 Nm. Opel opplyser at 0-50 km/t går unna på 3,2 sekunder, 0-100 km/t på drøyt sju sekunder og at mellomakselerasjon 80-120 km/t tar 4,5 sekunder. Toppfarten er på sin side ganske standard for kompaktklassen; 150 km/t.

Annonserer bedre regenerering

Opel opplyser dessuten at Ampera-e skal ha nye og interessante valg for regenerering av energi.

En av dem skal gjøre at elmotoren fungerer som en dynamo, når høyrepedalen slippes opp, mens «Regen on demand» kan velges med en hendel bak rattet.

Opel hevder at motorbremsen da blir så sterk at bremsepedalen ikke trengs i normal trafikk (med mindre noe uforutsett skulle skje).

Hvorvidt denne funksjonaliteten lever opp til innsalget, må vi selvsagt komme tilbake til. Det finnes allerede flere elbiler på markedet som leverer kraftig motorbrems, og det blir spennende å se om Ampera-e har noe ekstra å by på.

Opel AG

Gleder seg til å få Ampera-e til Norge

Det interessante nå er hva prislappen blir. Den norske Opel-direktøren Bernt G. Jessen kan imidlertid ikke avsløre noen detaljer rundt denne nå.

Det er likevel ingen grunn til å lure på at Opels første rene elbil ligger an til å bli svært populær. Et klart tegn på det, er responsen i sosiale medier etter at den ferske rekkeviddenyheten ble sluppet.

– Opel vil at elektriske biler skal være et reelt valg for mange flere – også de som bor utenfor de store byene, sier Jessen, som mener lang rekkevidde, og ikke bare under ideelle forhold, er essensielt for å få til dette.

– Vi gleder oss stort til å vise Ampera-e i Paris, og ikke minst til å se den rulle på norske veier neste år, sier Jessen.

PS. Vi vil selvfølgelig ta en nærmere kikk på bilen under den internasjonale bilutstillingen i Paris, der vi vil være tilstede 29. september.