Annonse

Opels toppsjef Karl-Thomas Neumann fastslår at Norge har hatt avgjørende betydning for General Motors (GM) elbilsatsing: - You have convinced us.

Det var under gårsdagens opptreden på Zerokonferansen, og påfølgende paneldebatt, at Neumann leverte rene ord for pengene – og du kan se og høre ham i videoen under (fra 7:00:55).

Neumann deltok på norgespremieren for Ampera-e på ZeroEXPO, og møtte selvsagt også Norsk elbilforenings generalsekretær Christina Bu og den norske Opel-sjefen Bernt G. Jessen (hovedbildet). For halvannen måned siden var både Jessen og Neumann tilstede under avdukingen av modellen på bilutstillingen i Paris.

– Det var ikke lett for oss å komme til konklusjonen at elbil er framtiden, siden hele industrien er investert i forbrenningsmotoren – for å gjøre den renere og mer effektiv. Men i de senere årene har vi forstått det. Vi så på Norge, selvsagt, og måtte gni oss i øynene. Vi tenkte «dette er galskap, dette kommer ikke til å virke». Men dere har overbevist oss, sa Neumann.

Han understreket også at det har vært et mål å lage mer enn en klassisk «compliance car». Det er betegnelsen på biler som kun lages for å tilpasse seg restriksjoner i bestemte markeder.

– Vi ville lage en bil folk kunne bli glad i, en som dekker alle behov. Jeg er overveldet over responsen i Norge. Alle vil ha bil først. Det er helt fantastisk, sa Neumann.

Han brukte det tyske uttrykket «umparken im Kopf», altså en omparkering av hodet, for å beskrive konsernets massive omstrukturering.

– I Opel – og GM – er vi overbevist om framtidens mobilitet er elektrisk. Med vår Ampera-e revolusjonerer vi elektrisk mobilitet i Europa, hevdet Neumann, med henvisning til elbilens rekkevidde på over 380 kilometer etter den nye WLTP-syklusen – som ligner den realistiske, amerikanske EPA-syklusen.

– Vi er veldig klar over at Norge er et nøkkelmarked. Norge er ikke bare det viktigste markedet for elbiler i Europa, deres marked er virkelig også det mest avanserte. Vi ser også et stort potensial, og det er grunnen til at vi bestemte oss for å lansere Ampera-e først i Norge, neste vår.

Neumann understreker også at Norge har vist resten av verden hvilke verktøy (les: elbilpolitikken) som kan tas i bruk for å løfte elbil fram.

– Selv om de europeiske landene har ulik tilnærming til elektrisk mobilitet, tyder mye på at vi ikke er langt unna at elbiler blir et vanlig syn.