Hopp til innhold

Oppgradert Focus starter på 233.000 kroner

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

Ford legger på drøyt seks mil rekkevidde på den oppgraderte elektriske Focus-modellen, som kommer til Norge i løpet av april. Neste nye elbilmodell er ventet først i 2020.

NYHETSKOMMENTAR: For noen dager siden kom nyheten om nylanseringen, etter at det lenge har vært helt tyst fra Ford-leiren. Nå er produksjonen av den oppgraderte utgaven i gang, snart fire år etter lanseringen av den første i Norge (kom på markedet i USA i 2012). I dag finnes under 400 eksemplarer av denne i Norge.

Allerede på tampen av 2015 varslet Ford at den oppgraderte modellen ville få Combo/CCS-hurtiglading, men det gikk et år til før det ble klart at batterikapasiteten økes til 33,5 kWh (det er foreløpig ikke bekreftet om dette er brutto eller tilgjengelig kapasitet).

Økningen skal gi en maksimal rekkevidde på 225 kilometer etter NEDC-syklusen (opp fra 162). Spørsmålet er om markedet oppfatter dét som tilstrekkelig.

Den helt nye elbilen fra GM-konsernet, Opel Ampera-e, vil for eksempel få mer enn dobbelt så lang rekkevidde. Forskjellen i grunnpris er i utgangspunktet rundt 60.000 kroner.

Tøff konkurransesituasjon

I går ble det også kjent at at 3.700 nordmenn har forhåndsbestilt konkurrenten, en opplysning Opel-direktøren i Norge, Bernt G. Jessen, bekreftet overfor undertegnede i dag. Europa-lanseringen av Ampera-e finner forøvrig sted i Norge i andre halvdel av april.

På omtrent samme tid lanserer også Volkswagen sin ansiktsløftede e-Golf. Batterikapasiteten er økt til 35,8 kWh (fra 24,2, hvorav 21,8 utnyttbare). I praktisk bruk tror Volkswagen dette kan oversettes til 200-300 kilometer i sommerhalvåret, og 150-200 kilometer i vinterhalvåret.

Samtidig har Renault nettopp lansert sin oppgraderte Zoe Z.E. 40, som etter vår mening leverer mest rekkevidde for pengene i dag (vi tester den i vinterlig temperatur i disse dager, rapport følger her på elbil.no). Den koster omtrent det samme som Focus, og har sitt eneste virkelige minus i at den ikke kan hurtiglades.

Og rekkevidde er viktig for det stadig mer modne norske elbilmarkedet. Med god grunn: Solid rekkevidde gjør at flere kan klare seg med én bil.  

Den teoretiske rekkevidden Ford oppgir faktisk er kortere enn på oppgraderte Nissan LEAF som ble lansert på tampen av 2015, og ikke minst populære BMW i3 94Ah og Hyundai IONIQ.

Viktige forbedringer – mye likt

Fortsatt vil det framstå som en utfordring for mange at batteriet, akkurat som i førsteutgaven, stjeler mye plass i bagasjerommet.

Det er uansett hevet over tvil at muligheten til å hurtiglade Focusen er en riktig og viktig oppgradering, som betyr at den kan tas på lengre turer. Ford hevder selv at 0-80 prosent skal gå på en halvtime.

Det er også viktig at oppgraderte Focus kan forvarmes via app. Både batteri og motor varmes og kjøles forøvrig ved hjelp av et væskesystem.

Ford legger også mye vekt på at bilen kommer med en solid mengde standardutstyr (tilsvarende Titanium-nivået på de fossile variantene).

Ford

Motoreffekten er den samme som i dagens elektriske Focus, nemlig 145 hestekrefter (107 kW).

Raskeste hjemmelading blir 230V/32A 1-fas (7,2 kW), som anslås til rundt fem timer (ladeboks med Type 2-kontakt). Beregn ti timer med en ordinær 16A-kurs.

Helelektrisk SUV kommer i 2020

Nylig kom nyheten om at Ford skal bidra i  samarbeidet om å bygge ut ultraraske hurtigladestasjoner i Europa. Og det er naturligvis ikke bare den oppgraderte Focusen som er grunnen til det.

I den europeiske pressemeldingen om Focusen presiseres det at Ford planlegger en liten SUV med estimert rekkevidde på 480 kilometer for lansering i 2020. Denne og tilsvarende kommende modeller vil ha langt større nytte av det meget raske nettverket.

2020-modellen skal etter planen bygges ved Flat Rock-fabrikken i USA, og foruten hjemmemarkedet selges i Europa og Asia.

Totalt 13 modeller, inkludert Focus, skal ifølge planene elektrifiseres de kommende fem årene. Brorparten av disse ser så langt ut til å bli (ladbare) hybrider, blant annet ladbar Transit Custom og en ikke-ladbar Mustang.

Et godt argument for Ford-satsing på rene elbiler er det imidlertid at 92 prosent av deres spurte elbileiere (scroll helt ned) sier de vil ha elbil også neste gang.