Annonse

Oslo kommuneDet vi har kalt Norges største elbilhandel, har tatt et stort steg videre. Oslo kommune har valgt leverandør av elbiler.

Vi ga en ganske, kanskje i overkant, grundig innføring i Oslo kommunes anbudsforespørsel om elbiler. Sikkert fordi vi ble litt overentusiastiske av begeistring for at landets hovedstad framover nesten kun skal kjøpe elbiler.

Vi kan si at denne prosessen kom i havn når den nådde konfirmasjonsalderen. For det er sånn rundt 15 år siden det første gang ble ivret for at kommunen burde ha mange, mange elbiler – og kun nesten det. Eller nullutslippsbiler som det også ble kalt da vi var usikre på om batteri- eller hydrogenelbiler skulle være den teknologiske vinneren.

Elbilkjøpet vil de neste tre åra omfatte rundt 1.000 biler. En viktig del av avtalen er også administrasjon av bilhold og selvfølgelig god service og oppfølging. Ikke overraskende var det Leaseplan som gikk av med seieren. Tar vi ikke feil, så har de allerede Bergen, Trondheim og Stavanger kommune som kunder. Oslo har nok vært et savn i porteføljen. Lenger ned har vi gjengitt presseinformasjonen fra Oslo kommune og Leaseplan. Som de mest nysgjerrige vil se, den sier intet om hva vi er nysgjerrigst på: Hvilke elbiler skal Oslo kommune kjøpe? Derfor måtte vi grave litt til.

Oslo kommune har vært så smarte å inngå en avtale hvor de gjennom perioden (2+2 år) ikke binder seg til en spesifikk elbilmodell. Absolutt forståelig fordi vi ser at 2013 og ikke minst 2014 vil kunne by på nye godbiter. Elbilforeningen tror at framtidas elbiler vil komme med økte ytelser og lavere priser. Klart kommunen også vil ha muligheten til å ta fordeler av en positiv utvikling. Derfor vil de sammen med LeasePlan til enhver tid plukke det i markedet som egner seg best.

For å finne ut litt mer, tok vi en prat med markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan. Han var ikke lite sprudlende idag.

Marius PausFørste spørsmål er enkelt, hvilke elbiler vil LeasePlan fra starten av tilby Oslo kommune?

– Det er tre segmenter som skal dekkes. For 5-seter er Nissan LEAF valgt, for de mindre 4-seterne Mitsubishi i-MiEV og for varebiler blir det Peugeot Partner Electric. I valget av modeller har vi lagt til grunn pris og de kravene som var satt i anbudsforespørselen. En fordel for varebilen Peugeot Partner kontra en konkurrent, er at Partner fullt og helt kan kjøpes, både kjøretøy og batterier.

Ser dere noen utfordringer med denne avtalen?

– Bare fordeler. Vi får en god miks av administrasjon av kommunens allerede egeneide biler, mange ny biler vil kjøpes og sikkert noen varebiler leases. Nå skal vi sørge for å være godt kjent med kommunen og behovene der. Valget av de tre bilmodellene er vi særdeles godt fornøyde med. Elbilene er fra tradisjonelle bilprodusenter, og vi har erfart forhandlerne som gode partnere på service og vedlikehold. To av modellene er også elbiler som nå har vært en stund i markedet, og vi har gode erfaringer med å ha dem i porteføljen.

Peugeot Partner ElectricHvor mange elbiler er det LeasePlan har i porteføljen?

– Ca 100 på leasing. Totalt administrerer vi ca 650 inkludert Postens el-kjøretøy.

Tror du Oslos valg vil inspirere andre kommuner?

– I LeasePlan forventer vi økt etterspørsel etter elbiler og har som oppgave å være best på det. Bergen kommune er positive etter den første handelen de gjorde. Oslo kommune er banebrytende ved å ta steget fullt ut. Vi er sikre på dette vil åpne øynene for andre kommuner, og de vil forstå at elbiler utmerket løser oppgavene som er i det daglige virket.

Til slutt vil vi i Elbilforeningen si, som det kan leses i artikkelen om anbudet, at vi ennå ikke er helt uten bekymringer for at dette skal gå bra. Ikke på grunn av elbilene, men fordi de må finansieres ved kjøp innenfor trange bydels- og etatbudsjetter. I tillegg til at det må investeres i en god, lokal ladeinfrastruktur. Alt dette koster penger. Noe vi ikke har unnslått å nevne for de styrende politikere. Trist hvis de gode intensjonene med elbilsatsingen skal stoppe på det. Nå er vi imidlertid litt lettere til sinns siden det ryktes at det jobbes med å få på plass en finansieringsordning internt i kommunen for de virksomhetene som har behov for det.

Vi gratulerer Oslo kommune med å bli storelbilist, Utviklings- og kompetanseetaten som har jobba fram en god løsning og ikke minst vinneren Leaseplan. Sjøl skal vi smile og vinke til hjemmehjelpere, driftsledere, parkeringsvakter eller andre kommunalt ansatte som blir de første vi ser i de nye elbilene!

Til venstre på bildet Marius Paus, Leaseplan og til høyre Espen Skistad, Utviklings- og kompetanseetaten.

Osloavtale

Bytter ut Norges største bilpark med elbiler

Oslo kommune skal bytte ut nærmere 1.000 tjenestebiler – har inngått samkjøpsavtale for elektriske person- og varebiler med leverandøren Leaseplan.

Denne avtalen er unik. Etter det vi kjenner til er det ikke inngått noen avtale i denne størrelsesorden på elbiler noe annet sted i verden, og definitivt ikke i Norge, uttaler markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan. LeasePlan er en totaleverandør av kjøp, leasing og administrasjon av biler.

Nissan LEAFKjøper gjennom finansieringsordning

Seniorkonsulent Espen Skistad i Utviklings – og kompetanseetaten (til høyre på bildet) er også svært fornøyd med den nye rammeavtalen: – De aller fleste biler under 3,5 tonn kan byttes til elektriske. Hjemmetjenesten er jo det store området. De trenger ikke så store biler og kjører ikke heller lange avstander, og elbiler fyller derfor deres behov på en utmerket måte.

Eget webverktøy for administrasjon

Kommunen eier 700 biler selv som trenger biladministrasjonstjenester. LeasePlan tilbyr en tjeneste hvor de administrerer våre biler, dvs. fakturabehandling, administrerer drivstoffkort, tilbyr dekkhotell og passer på at bilene får service. Oslo kommune får tilgang til et webverktøy hvor kommunens bilansvarlige kan se status på alle sine biler. Virksomhetene kan også bestille nye biler gjennom denne nettsiden.

Hva er fordelene med elbiler kontra bensindrevne biler?

Elbiler har lavere servicekostnader, man slipper bompenger, kan parkere gratis, kan kjøre i kollektivfeltet, er billigere i drift, er nærmest lydløse og ikke minst; de forurenser ikke … kort sagt, fordelene ved å bytte til elbiler er mange. Rekkevidden er heller ikke lenger et motargument, siden disse bilene kan klattlades.

Du kan plugge bilen i støpselet og lade batteriet mens man likevel er innom kontoret. Med fulladet batteri har noen av bilene opp til 17 mils rekkevidde, noe som tilfredsstiller de aller fleste virksomheters behov til en tjenestebil i Oslo kommune, sier Skistad og legger til at det vil komme en egen rammeavtale for ladestasjoner.

Mitsubishi i-MiEVBesto testen med glans

Bymiljøetaten og Bydel Østensjø testet to typer elbiler i 2011, og målet var å finne ut hvor godt bilene fungerte i daglig bruk med skiftordninger hvor det kunne være vanskelig å lade batteriene fullt mellom oppdragene. Testingen gikk utmerket og brukerne var svært godt fornøyd med bilene i daglig bruk

Anskaffelse av nye elektriske tjenestebiler skjer når nåværende leasingavtaler utløper. I tillegg vil kommunen bytte ut egne biler etter behov.

Nullutslipp innen 2015

En rammeavtale på elektriske tjenestebiler vil bidra til at kommunen når sitt mål om en bilpark basert på nullutslippsteknologi innen 2015. Dette er et eksempel på at Oslo ligger helt i front når det gjelder å ta i bruk smart og miljøvennlig teknologi, og at kommunen bruker anskaffelsene aktivt og målrettet for å fremme gode miljøvennlige løsninger, uttalte byråd Vinje før utlysingen av rammeavtalen.

Marius Paus i LeasePlan (til venstre på bildet) berømmer Byrådets handlekraft: – – Dette er en avtale som viser stor handlekraft fra kommunens side. Våre erfaringer er at når det gjelder omstilling til mer miljøvennlig bilhold så fører det offentlige an, og nå i særdeleshet Oslo kommune. Vi er svært stolte av å bli valgt til å drifte og administrere disse bilene, uttaler Paus fornøyd.

Utskiftningen fra bensin- og dieselbiler til rene elbiler vil skje fortløpende de neste tre årene. LeasePlan har samarbeidet med flere av de ledende elbilprodusentene helt fra utviklingsstadiet og har derfor lenger erfaring med elbiler enn de fleste andre. Avtalen gjelder for to år av gangen, med mulighet for to års forlengelse. Maks avtaletid er fire år.

(Kilde: Oslo kommune)