Oslo el-taxiVed en tilfeldighet traff vi på den første drosjesjåføren i Oslo Taxi som kjører en elektrisk Nissan LEAF.

Det var på hurtigladestasjonen til ABB på Alnabru. Midt på dagen kunne han fornøyd sørge for å få nødvendig påfyll for å fortsette kjøringa. Etter å ha gjort seg ferdig med noen runder på morgenkvist og formiddag, gjelder det å være beredt til ettermiddagsrushet.

Drosjesjåfør er Trond Gustav Sømme, som også er miljøkoordinator i Oslo Taxi. Allerede kjent for å kjøre en snerten, gul Tesla Roadster i drosjetrafikken. Nå har han kjørt drosje-LEAF i 2-3 uker og skaffa seg litt erfaring med den.

Oslo el-taxiSømme er takknemlig for de hurtiglademulighetene som er tilstede. Men kan trenge flere. For idag var det kø hos ABB på Alnabru! En annen gang måtte han svinge en ekstra tur innom her på Alnabru, med skolebarn som passasjerer, for å være sikker på å ha strøm nok til å nå fram til målet. Hurtiglading var sikkert en artig opplevelse og nyttig kunnskap for skolebarnaSmile

Foreløpig lar det seg ikke gjøre å bestille en el-taxi fra Oslo Taxi. Litt snaut når det bare er én. Hvis flere sjåfører går for dette, kan derimot reservering av el-taxi bli en funksjon som blant annet inkluderes i en bestillingsapp.

Oslo Taxi har et forprosjekt sammen med Bellona for å undersøke mulighetene for hvordan elbiler kan fases inn der de virkelig trengs, i drosjetrafikken i Oslo by. Det vil utvilsomt gi store miljøgevinster. Vi er spent på hvordan dette kan bli løst. Først og fremst er det et kartleggingsprosjekt for å se hvor stort potensialet er – og hvordan utfordringer kan løses.

Etter å ha snakka med Sømme, slår det oss at vi trenger langt flere hurtigladere i og rundt Oslo. Her er det allerede mange privateide elbiler, og det er et stort potensial for å få drosjer og varetransport over på elektrisk drift. Det vil være gedigent om hurtigladeutbyggerne satser hardere på Oslo. Vi skulle tro at det er et av de geografiske nedslagsfeltene med et virkelig markedspotensial. Dermed en mulighet til at dette forholdsvis tidlig kan få noe som ligner på økonomisk bærekraft.

Profesjonelle elbilbrukere som taxi og varetransport er helt avhengige av å være sikre på at jobben kan utføres. Med alt de sparer på drivstoff, bompenger m.m. – og kanskje noen ekstra praktiske fordeler de lokalt kan få som pionérer, bør det utvilsomt være en betalingsvilje tilstede. Et eksempel på et praktisk gode som ikke koster noe for lokale myndigheter, kan være å gi el-taxi plass først i køen. Dessuten bør de kunne få VIP-behandling på hurtigladestasjonene. F.eks. at enkelte hurtigladere er reservert for dem i tidsrom hvor det normalt både passer og er nødvendig med påfyll. Så får vi andre elbilbrukere benytte hurtigladerne utenfor disse tidsrommene. Slike delte løsninger kan vi alle vinne på.

I Trondheim og Stjørdal har det snart i et år vært et prosjekt med 6 elektriske taxier. EV Power har stått for hurtigladeinfrastrukturen. Utfordringer er så absolutt til stede. Det er påpekt at det også der trengs flere hurtiglademuligheter for å begrense «tomkjøring» fram til ladestasjon. Vi har fått nyss om at taxiene nå har en bruk som tilsvarer oppimot 50.000 km i året. Ikke helt på maks drosjenivå, men det begynner å hjelpe!