Annonse

– Hittil i år har 1 av 5 nordmenn valgt elbil når de kjøper ny bil. Hvis Regjeringen viderefører elbilpolitikken forventer vi at økningen vil fortsette utover året, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Det enorme antallet e-Golf som har kommet på norske veier har gjort elbilen til en salgsvinner til nå i år. 

 – Norges mestselgende bil, Volkswagen Golf, dominerer nå også i elektrisk versjon, sier Bu.

Noe av forklaringen på økningen er at Volkswagen har begynt å levere ut etterslep på sin elektriske e-Golf med varmepumpe:

– Hele 1.494 eksemplarer av e-Golf er registrert i 2015, noe som tilsvarer en markedsandel på 46 prosent av alle nye elbiler registrert (se figur under). Inkluderer man e-Up står Volkswagen for over halvparten (55 %) av elbilmarkedet hittil i år. 

Volkswagen kommer sent, men godt, med flere elbiler og ladbare hybrider. De kjører nå fra sin hovedkonkurrent Toyota, som ikke selger rene elbiler. 

Mye mer enn Tesla 

Salgstallenes klare tale er også at det er de mellomstore elbilene som nå er mest populære, hvor e-Golf og Nissan LEAF troner på toppen. Småbilen Volkswagen e-Up slår også Tesla på salgsstatistikken med to flere eksemplarer registrert.

 – Vi forventer at Tesla leverer langt flere biler etter hvert, men det er verdt å merke seg at elbilsalget i Norge først og fremst er vanlige biler, sier Bu. 

blogg-20150225-kakediagram 2015 800

Ferske tall fra OFV viser at elbiler registrert per 23. februar 2015 står for 18 prosent av nybilsalget. I fjor var andelen 12,5 prosent. 

– Norge viser vei internasjonalt med elbilpolitikken. Ingen andre land kan måle seg med Norges andel elbiler. Men vi må ikke glemme at fortsatt velger 4 av 5 biler med utslipp, sier Bu.

 Verden inspireres av oss

Hun advarer mot å ta elektrifiseringen av bilparken for gitt. Fortsatt er bare 1,5 prosent av hele bilparken på 2,5 millioner personbiler elektrisk. 

– Hvis Regjeringen fjerner elbilfordelene for tidlig vil markedet kollapse. Lille Norge er foreløpig det største markedet for elbiler i Europa. Stopper det opp her, vil bilprodusentene bremse opp teknologiutviklingen av nye elbiler som kan konkurrere med bensin- og dieselbiler, sier hun. 

Dessuten vil det ha negativ påvirkning på hva som skjer med tanke på tilrettelegging i andre land. I denne perioden er både Frankrike og Storbritannia på gang med gode virkemidler for elbil. 

– Det er klart de inspireres av oss. Vi viser resten av verden at det går an, sier Bu.

– Jeg forventer at Regjeringen viderefører elbilfordelene i flere år framover til elbilene kan konkurrere på pris og rekkevidde. Noe annet vil være å gi opp vedtatte utslippsmål for lokal luftforurensing og klimagassen CO2, sier Christina Bu.