StortingetSvært gledelig at Fremskrittspartiet på årets landsmøte forteller at de vil ha en elbilgaranti fram til minst 2020! Nå tror vi det ikke er lenge til alle partier i fellesskap skriver det i stein.

Det er Siv Jensen (sjekk VG for å se henne i en fet Tesla Roadster – ikke akkurat folkets elbil) og Kenneth Svendsen som fronter elbilsaken. Sistnevnte har tidligere gjort en god jobb som Amcarentusiast, og da veit vi at han også er elbilentusiast, bare sjekk artikkelen vår om Amcar.

Frp påpeker at tilbudet av elbiler har blitt bedre og vil bli enda bedre. Derfor er det viktig å gi folk trygghet slik at de nå kjøper elbil under forutsetningen om at godene varer ved. Stikkordet er forutsigbart.

For selv om elbilteknologien utvikler seg i riktig retning, er det fortsatt en stor, stor ulempe: rekkevidden. Den må kompenseres, det må også den i utgangspunktet høyere prisen som følger investeringer i ny teknologi og lavere produksjonsserier. Så veit vi at selve batteriteknologien har en økonomisk risiko for brukerne, og pionérene må få noe av denne risikoen utligna av elbilgoder. Derfor er det et flott utspill av Frp.

Petter N. MyhreMen det er ikke noe nytt at Frp er positive til elbil. Petter N. Myhre var ikke mindre freidig enn at han skrev et brev til Samferdselsdepartementet og fikk alle ledende kollegaer til å signere sammen med seg. Deretter leverte han det personlig til statssekretær Lahnstein i departementet. Med politikere og heiende elbilister rundt seg.

Mye av brevet handla om Vegdirektoratets fiendtlighet mot den arealeffektive Buddyen. Oslos politikere ville heller tilrettelegge for Buddy i byen enn å motarbeide den. Oslopolitikerne vant da også fram og samferdselsminister Navarsete slo fast at små, elektriske bykjøretøy skulle få tverrparkere og stå flere i et parkeringsfelt. Vegbyråkratene gikk på et sviende nederlag.

I tillegg ble det skrevet vakkert om hvor viktig det er med elektrisk transport i byen for å ta vare på bylufta og folks helse. Derfor lovte Oslopolitikerne å tilrettelegge for elektriske kjøretøy gjennom å etablere ladestasjoner. Byråd for miljø og samferdsel, Petter N. Myhre, var ansvarlig i den kritisk fasen dette ble igangsatt. Som resultat har vi fått 400 ladeplasser i løpet av fire år og lovt en fortsettelse av utbyggingstakten.

Brevet avslutter med noen konkrete krav til klargjøring av regelverk. Men brevet må først og fremst leses som en felles tverrpolitisk forståelse av hvor viktig det er å satse på elbil og føre en politikk som stimulerer markedet til å ta teknologien i bruk. Det er den virkelige verdien av de vakre signaturene fra byråd for miljø og samferdsel, byrådsleder, ordfører og gruppeledere. Hele gjengen samla seg og følger opp i praktisk politikk.

Les Oslopolikernes brev fra 2007.

Mon tro om ikke Fremskrittpartiets utspill igjen kan motivere til en tverrpolitisk enighet? Denne gangen på Stortinget. Det er ingen i det politiske miljøet som signaliserer annet enn at elbilgoder skal fredes i mange år framover. Alle er fornøyde med å se at elbilpolitikken endelig begynner å hjelpe. Noe vi kan lese av på salgsstatistikkene for nybiler. Takket være salget av nullutslippselbiler er det gjennomsnittlige CO2-utslippet 3-4 g/km lavere enn det ellers ville vært. For da ikke å glemme hva økt andel elbiler gjøre for vårt lokale miljø og byfolks helse.

Tesla Roadster LOL OILStatssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet er så klar som det går an å være i denne saken. Så lenge det ikke finnes en tverrpolitisk, parlamenterisk enighet nedskrevet som lov. Heller ikke Arbeiderpartiet kan bestemme hva politikken blir etter neste stortingsvalg. Takk og pris. Det kan bare velgerne. Derfor må alle partier samle seg og være krystallklare: Kraften i elbilgodene og avgiftsfritak skal som helhet bevares fram til minst 2020. For nå ser vi effekten av verdens beste elbilpolitikk. Noe ingen har lyst til å la gå til spille. For verden trenger mer effektiv energiforbruk, lavere CO2-utslipp og byenes innbyggere bedre luft og mindre støy.

Ikke koster det så mye penger heller. Elbilforeningen har tidligere regna på kostnadene for å beholde dagens rammebetingelser fram til 2020. Når vi da 100.000 elbiler, vil investeringene i rammebetingelser utgjøre drøye 10 milliarder i dagens kroneverdi. Det vil si ca 1 milliard i året. Ikke mer må til for at elbilen etterhvert vil klare seg på egenhånd i konkurransen mot gammeldags og forurensende teknologi.

Vi må si at dette virker som en fornuftig forvaltning av offentlige midler. Et teknologiskifte lykkes, og vi kan høste av dette i mange år framover. Til vi forhåpentligvis i 2050 har nullutslipp i veitransporten. Det gjelder bare å køle på litt nå – i den kritiske fasen vi er inne i. Månelanding har det vært snakk om i en annen sak. Hvorfor velge den dyreste veien til månen? La heller norsk elbilpolitikk bli den månelandingen verden vil gispe av.

Vi er sikre på at alle på Stortinget ønsker en feiende elbilsuksess. Og er villige til å ta investeringene for at det norske samfunnet skal lykkes. Enten de idag er i opposisjon eller posisjon. Så nå kan de bare samle seg fra Frp, Høyre, Krf, Arbeiderpartiet, Venstre, SV og Senterpartiet. Gode elbilpolitikere er det i alle partier. Det har vi i Elbilforeningen erfart.

Og såpass med skarpe hoder er det blant de folkevalgte, at de skjønner at tida er inne. Istedenfor å konkurrere om å være det beste norske partiet for elbil – så blir de i fellesskap verdens beste parlament for elektrifisering av veitransporten!
Et verdensmesterskap som er innenfor rekkevidde for våre toppolitikere.