Annonse

Erna SolbergNår en politikk virkelig virker, hvorfor oppstår da tvilen om at den vil fortsette? Skepsis til politikerne, særlig fra enkelte partier, ser ut til å herje blant elbilistene. For noe tøys.

Vi gløtter innimellom på elbilforum.no hvor det ikke bare diskuteres gummimatter og adaptere til Tesla Model S, men av og til mindre vesentlige saker som politikk, energi og samfunnsspørsmål.

Dessverre virker det å være en unaturlig høy skepsis til politikerne. Sikkert en skepsis som fores av medias behov for å skape konflikter. For ingen politiker har så langt skuffa elbilistene. Snarere tvert i mot, de har stått skulder ved skulder sammen om en god elbilpolitikk. Riktignok med noen spydspisser i front, særlig fra småpartiene. Det er alltid noen som stikker seg fram, men æren fortjener de å få som fellesskap.

Det er på sin plass å avlive et par myter om de mest «fryktede» partiene blant elbilistene. I hvert fall frykta blant dem som ikke har lest historien.

Fremskrittspartiet
– Hva vil skje når Frp kommer til makta? De tror ikke på klimaeffekten? Da er det vel bom stopp for elbilfordeler og fritt fram for amerikanske glis?

Joda, vi ser og hører denne bekymringen i ulike former. Men ble vi skremt da Frp kom til makta? Niks. Partiet har en stolt og helt streit elbilhistorie.

I første rekke har vi Petter N. Myhre som har vist et elbilengasjement fra han første gang var på tur til den franske elbilpionérbyen La Rochelle. Den gangen da knapt noen visste at elbil fantes. Seinere talte han vart for elbil i Oslos bystyre og på Stortinget. Da han var kommunalråd, var han førstemann til å undertegne brevet Oslos politikere pr elbilkortesje leverte Samferdselsdepartementet for å få en bedre elbilpolitikk i Norge. Som tilsvar ble Oslo kommune oppfordra om å bygge ut ladestasjoner. Det tok Myhre ansvaret for i fire gode år. Henning Holstad var en annen elbilforkjemper i gamle dager. Førstemann ut med elbilutleie på Vestbanen, vi snakker midten av 1990-tallet.

Førstemann med elbil i stortingsgarasjen var Frps politiske rådgiver Jan Vidar Hansen: – Det er mange som kaller meg miljøfreak, sa han den gangen i 2009.
Tenk det.

Kewet Jan Vidar Hansne

På bildet merker vi oss hvem som står til venstre bak første elbil på Stortinget. Det tipper vi alle gjør – som i dag ser dette bildet. Han må være en skikkelig elbilfreak som sørga for å snike seg med her. (Foto: Kjetil Malkenes Hovland, TU)

Nei, det er noe med Frp og elbil. Kanskje ikke så klimaopptatte i dette partiet, de var ikke med på elbilforliket i juni i fjor. Men det var like mye fordi de var holdt utenfor, for i ettertid har de understreket at de er helt enig i den delen av klimaforliket som omhandler elbil. Petter N. Myhre sier det greit nok: – Jeg er ingen miljøfanatiker, men jeg mener elbil er som skapt for bytrafikk. Elbiler har ikke eksosrør, og den største fordelen de har er at de ikke forurenser lufta.

Dessuten synes Frp så absolutt at det er artig med biler uten avgifter.

Arbeiderpartiet
– Der en avgift mangler, der vil det komme dobbelavgift fra sosialøkonomer og avgiftstroll i den sosialdemokratiske bevegelsen.

Arbeiderpartiet er sett på som inkarnasjonen av avgiftsspøkelset, i hvert fall i enkeltes øyne. Men i elbilistenes øyne skal de ses på som selve budbringeren av den gode nyheten: – Vi går inn for avgiftslettelser til kjøretøy som ikke forurenser!

Tror du ikke på det? Se på historien, her kommer den på rams: Gunnar Berge ga elbilene det midlertidige fritaket for engangsavgift, Sigbjørn Johnsen ga oss det endelige fritaket, samt fritak for årsavgift og avgiftsfredning fram til 2018 / 50.000 elbiler. Sissel Rønbeck ga oss fritak for bompenger. Karl Eirik Schjøtt-Pedersen tok ansvaret for at elbilene skulle få nullsats merverdiavgift.

Kan vi kalle disse for avgiftstrollete med elbilen?

Nei, det kaller vi heller ikke Brundtland, Jagland og Stoltenberg som var statsministre i regjeringene som fjerna avgifter på elbiler.

Norges yngste og en av de lengst sittende statsministere, Jens Stoltenberg, lot ikke sjansen gå fra seg til å teste den norskutviklede elbilen Butterfly da han var nærings- og energiminister på midten av 1990-tallet. Slikt skaper entusiasme. (Foto: Harald N. Røstvik)

Stoltenberg i Butterfly

Ingen løftebrudd om kollektivfeltet
Nå trekkes dette fram som første sak hvor politikerne vil skuffe elbilistene: Løfter brytes og elbilene må ut. 
Vi kan bare si: TØYS!

Det er langt fram til elbilene skal ut av kollektivfeltet. Først er det et bredt sett av virkemidler som kan brukes. Politikerne har vært tydelige nok på at disse mulighetene skal utnyttes. Det er også elbilistene, for vi har ingen interesse av å være i veien for bussene.

Men viktigere, det praktiske godet som adgang til kollektivfeltet er, var ikke inkludert i klimaforliket i 2012. Derfor snakker vi ikke om løftebrudd. Elbilforliket omhandla avgifter – og der er det ikke en politiker som har ytra ønske om endringer.

Nei, det kommer heller klager fra finansfolk som Trygve Hegnar og andre personligheter som har mer moro med å så mistillit enn å utvikle effektiv miljøpolitikk. Der finner vi avgiftstrollene – ikke blant politikerne.

Politikerne vi har hørt åpne munnen, har støttet opp under Elbilforeningens ønske om å videreføre godene til minst 2020 / 100.000 elbiler. Det inkluderer, etter beste evne, også å ta vare på elbilgodene som ikke var inkludert i fredningen. For at folk skal velge elbil, må det være mulig å komme raskere fram med den enn med forurensende bil. Det skal politikerne, elbilister og foreninger av ymse slag sammen finne løsninger på. Vi tror ikke det står på politikerne.

Erna Solberg og elbilerNei, det er som vi skreiv før i år: Rørende politisk enighet om elbil

Nesten så det er litt kjedelig – politikerne er helt forutsigbare! Men noen er likevel bekymra for kostnadene ved en vellykka elbilpolitikk. Skulle du være redd for at dette er for dyrt for oljesmurte Norge, så var Elbilforeningen først ute med regnestykket som ble godt mottatt av politikerne.

Og vil du vite mer om hvorfor politikken ble sånn, er vi så ubeskjedne å anbefale dere å lese boka Elbil på norsk. Der finner du en svært detaljert oversikt over alle elbilseiere og hvem som satt ved makta da vi vant dem.

PS I det lille vignettbildet på toppen var det kanskje vanskelig å gjenkjenne Norges statsminister? Her er hun sammen med et par Thinker foran Stortinget. Lenge før hun inntok maktas trone stilte hun villig opp sammen med de små norske elbilene enten de het Think eller Buddy. For Erna er elektrisk.