Annonse

StortingetFredagens budsjettforlik mellom regjerings- og samarbeidspartiene inneholder drastisk bedre elbilnyheter enn da vi protesterte for en uke siden.

Transnova-prosjektet er nemlig tilgodesett med mange flere millioner kroner enn de 49,6 som kom i budsjettforslaget fra Solberg-regjeringen forrige fredag. 

– Vi er, med solid støtte fra en lang rekke medlemmer, NAF, Zero, Grønn Bil og EVU, blitt hørt i forhandlingene. Vår innsats har bidratt til at reduksjonen i tilskuddet til Transnova ikke ble en realitet, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.

Han er svært tilfreds med at 40 millioner kroner i dag ble lagt til i budsjettforliket. Det innebærer at Transnova-budsjettet for 2014 nå er litt høyere enn årets (87,2 millioner).

Les også:


Saken fortsetter under bildet

Utbygging av ladeinfrastruktur er viktig for mange av landets elbilister

Utbygging av ladeinfrastruktur er viktig for mange av landets elbilister. Med den økte bevilgningen i dagens budsjettforlik, øker sjansene for at tempoet i utbyggingen holdes oppe. (Foto: Ståle Frydenlund)

Tro på offentlig-privat samarbeid

– Vi gleder oss til å samarbeide videre med Solberg-regjeringen, og gratulerer de samarbeidende partiene KrF og Venstre med at de har klart å påvirke budsjettet i en positiv retning, sier Sletvold, og understreker samtidig at budsjettet ikke er endelig behandlet.

– Men signalene som ble gitt i dag, er gode. Jeg tror det skal mye til at dette blir endret, mener Sletvold.

Han mener ekstrabevilgningen i budsjettforliket vil holde liv i arbeidet med den videre elektrifiseringen av Norge.

– Veien videre vil handle om at Transnova må bli ferdig med nasjonal strategi for ladeinfrastruktur, og vi har god tro på offentlig-privat samarbeid (OPS) for å nå målene som settes i denne strategien, sier Sletvold.

– Dette kan bidra til at det avgåtte parlamentets ambisiøse mål, om et gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler på 85 g/km i 2020, kan nås. 

Gledelig momsfritak på leasing

Samtidig noterer vi oss med glede at moms på leasing av batteri til elbil, samt moms ved leasing av selve elbilen, er kuttet. Dette utgjør 47 millioner kroner på statsbudsjettet for 2014.

Norsk Elbilforening konstaterer at dette vil gi en langt større valgfrihet for folk som vurderer elbil som alternativ.

– Ikke minst for bedrifter, konstaterer Sletvold.

– Regjeringspartiene og støttepartiene innfrir nå valgløftene sine på dette punktet. Dette vil gi ytterligere fart i elbilsalget for nye målgrupper, særlig det offentlige og bedrifter. Det vil også hjelpe kunder som er avhengig av privatleasing for å få økonomien sin til å gå opp.

Elbilene blir dessuten lettere å administrere for leasingselskapene, som til nå ikke har vist særlig interesse for elbiler.