Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror Postens ferske anskaffelse av 300 elektriske Renault Kangoo Z.E. Maxi-varebiler vil inspirere andre til kjøp av elvarebil.

– At Posten tar sjansen på å gjøre dette fordi de har positive erfaringer med å bruke elbil til postleveringen i Oslo, tror jeg vil inspirere håndverkere og næringsdrivende til å velge elbil neste gang. Posten viser at det funker og at de tror på at elbilen kan gjøre jobben, sier samferdselsministeren til VG.

Han møtte opp i forbindelse med offentliggjøringen av at Posten har valgt Renault og Kangoo Z.E. Maxi varebil som primærmodell i sin storavtale.

Renault trakk det lengste strået i konkurranse med Nissan og Peugeot. Nissan skal levere et mindre antall elbiler i denne runden, mens Peugeot leverte en lang rekke elektriske Partner-varebiler til Posten i fjor.

– Dette er en fantastisk dag for oss. At Posten gir oss denne tilliten er vi svært glade og ydmyke for. Når Posten klarer å dekke sitt behov med elektriske varebiler, bør mange andre bransjer også fint klare dette, sier administrerende direktør Anders Gadsbøll i Renault Norge.

blogg-20150612-posten renault

Har kjøpt rundt 900 til nå

Gadsbøll opplyser at elvarebilene skal leveres fortløpende utover året. Antallet betyr at Kangoo Z.E. vil gjøre et byks på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV, se illustrasjon under).

Innkjøpet er en del av Postens omfattende satsing på redusert CO2-utslipp. Posten velger miljøvennlige kjøretøy der det egner seg i driften og der det gir god økonomi. Postens miljøregnskap viser at overgang til miljøvennlige kjøretøy har redusert CO2-utslippene betydelig og samtidig spart konsernet for millionbeløp. 

– Dette er en milepæl i vår miljøsatsing. Posten Norge er en av Nordens største transportvirksomheter og vi har et betydelig CO2-utslipp. Nå ser vi store effekter av våre tiltak, og innkjøp av nye elbiler bidrar sterkt til at vi når våre miljømål, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge. 

Han sier Posten Norge i løpet av de siste fem årene har anskaffet rundt 900 elektriske kjøretøy og traller for postdistribusjon, og at det er stor spredning i kjørelengde, topografi og antall leveringer i hver av rutene. 

blogg-20150612-statistikk 800