Mange snakker om elektriske varebiler – Posten gjør noe med det. Snart ruller en elektrisk varebil i Oslo sentrum.

Posten har som mål å være hundre prosent fornybar i 2025 – både innen transport og bygningsmasse.

Ventet lenge

Som mange andre bedrifter, har også Posten ventet lenge på å få en stor nok varebil til å dekke behovet.

– Vi har jobbet i to år for å få en elektrisk varebil til uttesting i Oslo sentrum, sier Carlos Jacobsen, ansvarlig for varebiler i Oslo sentrum i Posten. Nå gleder han seg til å se resultatene i Oslo. I løpet av desember kommer bilen til å være til uttesting. i løpet av fire til seks uker skal de ha opparbeidet seg erfaringer til hvordan den kinesiske bilen fungerer på vinterstid i den største norske byen.

– Joda, vi er ganske tøffe som setter inn denne bilen til uttesting i julerushet, sier seniorrådgiver på miljø i Posten, Hege Sagplass. Samtidig har Posten lang erfaring med å bruke andre type elektriske kjøretøy, så hun er relativt trygg på at dette skal gå bra.

Stort behov
Og er Posten fornøyd med bilen, vil etterspørselen etter tilsvarende biler være stor:
– Vi regner med et behov på om lag 120 slike store varebiler bare i Oslo, Akershus og Østfold, sier Sagplass.
Posten/Bring har allerede en flåte med elektriske kjøretøy i virksomhet

  • 300 Paxter
  • 160 eltraller
  • 500 elbiler
  • 280 elmopeder

Posten har lenge vært på jakt etter en varebil som dekker behovet for å frakte større last. Og Shanghai automotive industry corporation (SAIC), meldte seg med sin Maxus EV80, i høst var reaksjonstiden kort.

Norge først – deretter Sverige

LeasePlan er det selskapet som leaser ut for den elektriske varebilen og er den som sikrer det praktiske rundt bilen. De har om lag 50 000 biler leaset ut i Norge, og omlag  5000 av dem er leaset ut til Posten.
– Elbilandelen er sterkt økende. Vi har som mål å bare lease ut nullutslippsbiler innen 2030, sier nordisk leder i LeasePlan, Anders Ree-Pedersen.

Han kan fortelle at varebilen først skal testes ut i Oslo sentrum, deretter skal den til Ikea i Sverige og testes ut der. Maxus EV80 har vært på markedet i tre år i Kina, og brukes blant annet av Posten i Shanghai. Men det er først i år (2017) at de elektriske varebilene er lansert for de europeiske markedet.

Om Saic/Maxus EV80:
Det kinesiske selskapet med 92000 ansatte har ulike merker for de ulike markedene. Roewe er merket for innenlands bruk, mens MG og Maxus er den globale merkevaren. Den ut gaven som Posten tester ut, har om lag 11 m3 lastekapasitet. Batteripakken er på 56 Kw og er anslått til å ha en rekkevidde på 200 kilometer.
Varebilen er enkelt utstyrt, men oppleves som funksjonell.