Nye Renault Zoe R90 Z.E. 40 har en batteriytelse på hele 41 kWh og en fornuftig basispris. Bare én innvending skiller den i praksis fra å være det helt store.

LISBOA/OBIDOS (elbil.no): Det skjer svært mye innen rekkevidde for tiden, og utviklingen går raskere enn noen gang. Når nye Zoe kommer til Norge i januar er den desidert best blant de kompakte elbilene, men bare på lånt tid til Opel Ampera-e er på plass i juni (dog i lavere antall enn etterspørselen tilsier).

Ståle Frydenlund / elbil.noFør vår første prøvetur hadde Renaults folk klistret på «forget the battery» over rekkeviddeindikatoren, for virkelig å understreke selvtilliten på nykommerens vegne.

Med god grunn. 41 kilowattimer (kWh) utnyttbar batteriytelse er svært solid i kompaktklassen, med den nye batteripakken kalt Z.E 40. Økningen er kommet på plass uten å endre formfaktor på den eksisterende batteripakken. 

Ikke minst er det imponerende at ytelsen er økt fra 22 til 41 kWh med bare 10 kilo ekstra vekt.

Det sier mye om potensialet som ennå ikke er tatt ut hos andre konkurrenter.

Lå an til 335-340 kilometer

I løpet av et effektivt besøk tilbakela kollega Petter Haugneland og undertegnede rundt 35 mil i området rundt Lisboa i Portugal. En slik prøvekjøring gir naturligvis ikke grunnlag for konklusjoner, men noen kvalifiserte vurderinger tar vi sjansen på.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Den første dagen kjørte vi 161 kilometer, hovedsakelig på landeveier og med små andeler motorvei og bykjøring.

Det ble lagt vekt på å kjøre mest mulig effektivt, og ved endestasjonen hadde vi oppnådd et forbruk på 1,18 kWh mil (bildet). Dermed var vi i toppsjiktet på kjøreruta denne dagen, og uten at vi overgikk oss selv i øko-kjøring på noe vis. Dette forbruket kunne – med andre ord – hvem som helst oppnådd.

Ståle Frydenlund / elbil.noBilen antydet 176 kilometer gjenstående rekkevidde. Et kjapt overslag tilsier at vi kunne ha kjørt minst 335 kilometer, med samme kjøremønster og veitype, denne dagen.

Fjernet 100 kilometer på dag to

På dag to var temperaturen – som dagen før – rundt 15-16 grader. Nå satte vi oss fore å kjøre nokså ineffektivt, for å se hva det ville gjøre med forbruket. Også nå var det landeveiskjøring, med tidvis tett trafikk.

Etter de første 13,5 milene var gjennomsnittsforbruket 1,34 kWh (med en gjennomsnittsfart på 48,2 km/t)

De siste 21 kilometerne på motorvei (fartsgrense 120 km/t) la imidlertid forbruket betydelig på seg. Innen vi parkerte etter 156,7 kilometer, var forbruket kommet opp i 1,66 kWh/mil.

Anslått gjenstående rekkevidde var nå 84 kilometer – omtrent halvparten av første testetappe. Om vi hadde fortsatt i samme stil, ville vi ha endt opp rundt 240 kilometer.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Men det må selvsagt understrekes at dette tallet var en direkte konsekvens av frisk kjøring på motorveien, og at anslaget selvsagt ville ha økt om vi hadde fortsatt på landevei.

Varmepumpe og aktiv varming på plass

Den maksimale rekkevidden etter NEDC-syklusen er 403 kilometer. Dette anslaget forutsetter 15- eller 16-tommers hjul, mens NEDC-estimatet er 367 kilometer dersom man høyner til 17-tommere.

Med ellers optimale forutsetninger må man altså klare seg med en drøy kilowattime på mila. Det er ikke umulig, men krever samtidig sin sjåfør (og topografi, for den del).

Derfor anslår Renault den praktiske rekkvidden gjennom året fra 200-300 kilometer, basert på et standardisert forbruk på 1,33 kWh/mil. Det bør være nokså enkelt å oppnå for de fleste.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Når det gjelder rekkevidde i vinterhalvåret, under norske forhold, er det naturligvis en fordel at Zoe er utstyrt med både varmepumpe (for effektiv kupévarme) og aktiv varming av batteripakken.

Dersom man forvarmer bilen via app på smarttelefonen mens bilen er tilkoblet, opprettholdes vesentlig mye mer av rekkevidden enn laveste nivå (200 kilometer).

Dette vil vi komme grundig tilbake til i en rekkeviddetest i løpet av vinteren.

Mangler egentlig bare én ting

Når vi skriver innledningsvis at Zoe mangler én ting for å være fantastisk, er det snakk om Combo/CCS-hurtiglading (50 kW eller mer). Med slik lading på plass ville Zoe nærmest ha vært en uslåelig pakke, med anslått ladetid fra 0-80 prosent på 35-45 minutter.

I stedet holder Renault, enn så lenge, fast på AC-lading opp til 22 kW. Dermed vil man måtte planlegge for litt tidkrevende ærend dersom man tar bilen på skikkelig langtur (over 20-30 mil, avhengig av årstid).

Ståle Frydenlund / elbil.no

Men nå skal Renault ha gitt klare hint om at DC-hurtiglading blir tilgjengelig i 2019. Innen vi kommer så langt, er det også tid for introduksjon av en helt ny elbilmodell.

Det varslede Combo/CCS-nettverket i Europa skal kunne levere 350 kW ladeeffekt på sikt, men om vi forutsetter første trinn – 150 kW – kunne dagens Zoe vært mer eller mindre fulladet på 20 minutter.

43 kW-lading er fortsatt mulig, dersom man velger bort Renaults egenutviklede R90-elmotor til fordel for varianten med den svakere og mindre effektive (kalt Q90) fra Continental. Ikke minst har den mye tregere lading fra 2-11 kW, og egner seg derfor i utgangspunktet (bare) for den som trenger å lade raskere ofte (og har tilgang til relevante ladestasjoner)

Så lang tid tar det å lade Zoe

Zoe-eiere som har tilgang til 400V/16A (TN, 3-fas) kan ved optimale forutsetninger få ladeeffekt på 11 kW hjemme.

Da er bilen fulladet på fire og en halv time, og det gjør at Zoe er i tetsjiktet på hjemmelading, ved siden av Tesla Model S/Model X, Mercedes-Benz B250e og BMW i3 (fra sommer 2016).

Ikke minst er det blitt enklere å lade Zoe gjennom Renaults samarbeid med Stavanger-selskapet Zaptec, som importørens PR- og markedssjef Roger Andersen også beskrev viktigheten av (bildet).

Ståle Frydenlund / elbil.no

Ladetider for Renault Zoe ved ulike effekter (2,3 kW med stikkontakt, øvrige med Type 2-ladeboks):

  • 2,3 kW (230V, 1-fas, 10A): 25 t
  • 3,7 kW (230V, 1-fas, 16A): 15 t
  • 7,4 kW (230V, 1-fas, 32A): 7 t 25 min
  • 11 kW (400V, 3-fas, 16A): 4 t 30 min
  • 22 kW (400V, 3-fas, 32A): 2 t 40 min
  • 43 kW (400V, 3-fas, 63A): 1 t 40 min

Kvikk og komfortabel

Zoe har kreftene som trengs, og byr på sedvanlig elbilkvikk akselerasjon. 0-50 km/t går unna på 4,1 sekunder, mens det tar henholdsvis 8,6 og 13,2 sekunder til 80 og 100.

I lave hastigheter er Zoe svært komfortabel og støysvak. Ved rask motorveikjøring merkes det at bilen sliter mer med luftmotstanden (og dermed betydelig økt forbruk), noe som fører til en god del vindstøy. Bilen vi prøvekjørte rullet på sommerdekk spesielt beregnet på elbiler (Michelin Energy EV, 195/55 R16), med lav rullemotstand. Dekkene genererte i seg selv svært lite støy.

Fjæringsoppsettet minner mye om Nissan LEAF, men Zoe er likevel hakket fastere – og tåler å kjøres nokså bestemt gjennom svinger. Tilbakemeldingene fra rattet er tilstrekkelig tydelige, men det hadde heller ikke gjort noe om styreresponsen var hakket skarpere. Skinnsetene i Bose-toppmodellen vi kjører er forresten først og fremst komfortable, men har også tilstrekkelig støtte.

Ståle Frydenlund / elbil.no

For å gjøre Zoe enda mer lettkjørt og effektiv, hadde det heller ikke gjort noe om Renault hadde lagt inn et ekstra trinn for regenerering (Volkswagen e-Golf/e-up! har eksempelvis en god løsning) via girspaken.

Særlig under bykjøring ville dette vært en fordel – for å slippe å bremse fysisk så ofte som man faktisk må.

Mye elbil for pengene

Med en introduksjonspris på 229.400 kroner (inkluderer 3,6 kW-hjemmeladeboks med Type 2-kontakt), er det liten tvil om at Renault Zoe er fornuftig priset.

Toppmodellen vi prøvekjørte, kalt Bose Edition, med skinnseter, innfellbare speil, skikkelig lydsystem og den beste hjemmeladeboksen (11 kW) havner på 314.400 kroner.

Sjekk denne siden for flere detaljer om priser og utstyr.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Basisprisen kompenserer i stor grad for den viktige mangelen, og betyr at Zoe er en god deal for den som tilbakelegger daglige normaldistanser, ikke har for lang vei til hytta og sjelden drar på de virkelig lange turene.

Samtidig kjører den norske gjennomsnittsbilisten cirka 40 kilometer om dagen. Med optimale forhold vil det altså holde å lade Zoe en gang i uka.

Da er det ikke stort mer å diskutere rundt praktisk rekkevidde i hverdagen.

TEKNISKE DATA: Renault Zoe R90 Z.E. 40

  • Ytelse: 68 kW/92 hk
  • Dreiemoment: 225 Nm
  • Rekkevidde (oppgitt): 403 km (NEDC)
  • Blandet forbruk (standardisert): 1,33 kWh/mil
  • Blandet forbruk (prøvekjøring): 1,18/1,66 kWh/mil
  • Batteri: Netto 41 kWh (litiumion), brutto 44 kWh
  • Ombordlader: 22 kW AC
  • Egenvekt: 1.480 kg
  • LxBxH (m): 4,08×1,73×1,56
  • Bagasjerom: 338 liter
  • Toppfart: 135 km/t
  • 0-100 km/t: 13,2 sek
  • Pris (fra): 229.400 kroner

Ståle Frydenlund / elbil.no