Hopp til innhold

Prøvekjørt: Renault Kangoo Z.E. med lengre rekkevidde

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Renault har oppgradert sin elvarebil Kangoo Z.E. med 50 prosent lengre rekkevidde og litt raskere lading.

Renault lanserte sin Renault Kangoo Z.E. elvarebil for første gang i 2012. Siden den gang har de solgt rundt 650 eksemplarer med en stor andel til Posten. Administrerende direktør Nils-Henrik Holmen i importøren RBI Norge er forsiktig optimist til salget av den nye oppgraderte versjonen av elvarebilen. – Markedet for elvarebiler går tregt og er langt unna personbilmarkedet. Totalt selges det 800-900 elvarebiler i året med dagens politikk. Det store skiftet får vi først når det kommer flere incentiver rettet mot det kommersielle markedet, sier Holmen.
Petter Haugneland / elbil.no
Administrerende direktør Nils-Henrik Holmen i RBI Norge.
Han peker på innføring av nullutslippssoner og økte krav om nullutslipp i offentlige anbud kan bidra til å få fart på markedet også for elvarebiler. – Lengre rekkevidde på den nye Kangoo vil bidra til å åpne markedet mer. I tillegg må vi fortsette å synliggjøre det gode totalregnestykket for elvarebiler. Selv om de er marginalt dyrere i innkjøp, er det mye å spare på drivstoff, bom og parkering, sier Holmen. Lengre rekkevidde Renaults oppgraderte elvarebil kommer med et batteri på 33 kWh bruttokapasitet som skal gi en rekkevidde på 270 km ifølge den europeiske testsyklusen NEDC. Renault oppgir selv realistisk rekkevidde til mellom 110 og 200 km, avhengig av værforhold og kjørestil. Det er en økning fra 80-125 kilometer på den første utgaven. Petter Haugneland / elbil.no Under prøvekjøring på landevei utenfor Paris hadde vi ideelle forhold med rundt 20 varmegrader. Bilen ble kjørt helt vanlig med to personer og 250 kilo nyttelast i lasterommet. På turen brukte vi i snitt 1,58 kWh/mil. Det vil tilsi rundt 200 kilometer rekkevidde under ideelle forhold, i samsvar med det Renault selv anslår. Fortsatt uten hurtiglading I tillegg kommer nå elvarebilen med en 7 kW ombordlader som halverer ladetiden i forhold til forrige versjon. Å lade fra tomt til fullt batteri skal ta seks timer med dedikert ladestasjon. Kangoo kan ikke hurtiglades, noe Renault mener er unødvendig for de fleste kommersielle kunder.
Petter Haugneland / elbil.no
Jean-Lois Widemann, ansvarlig for små varebiler i Renault.
– Så lenge den oppgraderte batteripakken dekker daglig behov, vil normallading over natten være tilstrekkelig. Daglig rekkevidde til den oppgraderte Renault Kangoo vil kunne å erstatte 85 prosent av dagens små varebiler, sier Jean-Lois Widemann, ansvarlig for små varebiler i Renault. Ifølge Widemann er kommersielle kunder mer opptatt av pris og derfor ikke villige til å betale for hurtiglading. Å hurtiglade i løpet av dagen vil også bety tapt tid og tapte penger. Om markedet er enig i Renaults vurdering vil tiden vise. Kan leveres med varmepumpe En viktig nyhet for det norske markedet er at nye Kangoo også leveres med varmepumpe for mer energieffektivt varmeapparat når det er mellom minus fem og pluss 10 grader ute. På ekstra kalde dager har også Kangoo en separat dieselvarmer for å øke rekkevidde og komfort. De 30 første eksemplarene av nye Renault Kangoo vil leveres i Norge, til Posten, til høsten. Petter Haugneland / elbil.no Den oppgraderte batteripakken har ikke gått på bekostning av nyttelast. Volumet er det samme med forbedret batterikjemi for å øke batterikapasiteten. I tillegg har Renault Kangoo en ny elektrisk motor som yter 44 kW / 60 HK og et dreiemoment på 225 Nm. Nyttelasten er fra 599-625 kg og 3,5 m3 (eller 4,6 m3 for Maxi-versjonen). Renault Kangoo leveres også som femseter. Prisen er fra 229.900 kroner levert Oslo.