Annonse

Renault TwizyVi har visst en forkjærlighet for denne artige elbilen fra Renault. Salgstallene viser at vi ikke er aleine om det! Nå har den også fått «vinterpakke».

Første gangen vi observerte Twizy i Oslos gater, resulterte det i en liten artikkel om privatimporten til biljournalisten Winding-Sørensen. Han har slått fast at Twizys luftige konstruksjon ikke skremmer han fra å bruke den om vinteren: «Kjøring og frisk luft hører sammen».

I løpet av oktober har Winding-Sørensens Twizy fått selskap av én til i Oslo. Om denne eieren er like røff og tøff om vinteren, vites ikke. Men nå har Renault lagd en vinterløsning for Twizy.

Men før det kommer mer om den nyheten, tar vi en kikk på årets salgstall for Renaults elektriske modeller. Ved utgangen av september er det solgt:

  • 1.663 av femseteren Fluence som også er konstruert for Better Place’ batteribytte f.eks. i Danmark og Israel
  • 4.179 av varebilen Kangoo
  • 7.895 av bykjøretøyet Twizy
  • Den snertne Zoe venter vi fortsatt på

Reneste knock-out seier for sjarmerende by-Twizy som har en pris på 55-60.000 kroner og en knapp håndfull hundrelapper i månedsleie for batteriene.

Litt forbausende er det særlig Tyskland som har lagt sin elsk på Twizy, og topper salgsstatistikken med 2.126. Frankrike tar sølv med 1.890, Italia 1.425 og Spania 878. At den slår an i Sør-Europa, opplever vi ikke som en overraskelse. Også gledelig å se at det er solgt 476 i det gamle elbillandet Sveits (går litt elbiltrått der, sånn forøvrig).

Ja, utvilsomt er Twizy så langt i år Europas mest solgte firehjuls, elektriske kjøretøy. Ved utgangen av september mener vi at Europasalget til LEAF lå under 6.000.

Det kan ikke være annet enn strålende å cruise rundt i Twizy under Middelhavets palmer. Men nå vil Renault litt mer. Det er lagd et kit som skal gjøre den mer vintervennlig, riktignok fortsatt ikke kupévarmer i den, men fullt så trekkfull skal ikke Twizy lenger være. Bortsett fra at du får litt lufting for å holde frontruta duggfri.

Vindussettet består av ramme og gjennomsiktig plexiglass. Helt uten verktøy kan du sjøl (tenk, du slipper verkstedbesøk) feste dette til «saksedørene». Sannelig sier Renault at det er like lett å fjerne vinduene igjen når våren kommer, og du bare vil ha all den deilige pollenlufta gjennom elbilen.

Dørsettet kommer i salg i november, ihvertfall i England. Prisen skal være knappe 3.000 kroner.

Nå kan det da ikke lenger være noen grunn for Renault Norge til å snyte oss for mange Twizyer i norske byer!

Renault Twizy