I følge Regjeringens egne beregninger kommer Norge til å kutte 5,5 millioner tonn CO2 fram til 2030. Vi må kutte fire ganger så mye for å nå målene regjeringen har forpliktet oss til.

– Det er opplagt at løsningen ikke kan være å gjøre det billigere å velge fossile biler framfor nullutslippsbiler, slik regjeringen har gjort, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Utslippene fra veitrafikken har økt med over 30 % fra 1990. Vi er alvorlig på hælene i forhold til 2030-målet. Den gode nyheten er at elbilpolitikken virker, og regjeringen må trappe opp innsatsen.

Utslippskuttene fra personbiler er beregnet til 2 millioner tonn i 2030. Det tilsvarer 1 millioner elbiler i Norge i 2030 fra dagens 100.000 elbiler.

– Regjeringen lener seg for mye på at ny teknologi skal gjøre jobben. Men, den norske elbilsuksessen fram til nå skyldes i stor grad aktiv politikk i kombinasjon med teknologiutvikling, sier Christina Bu.

I flere statsbudsjett på rad har Regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF redusert engangsavgiften for fossile biler og dermed gjort nullutslippsbiler mindre konkurransedyktige.

– Det er ingen grunn til å feire seg selv. Regjeringen skryter uhemmet av elbilpolitikken mens de i realiteten stimulerer til blant annet større salg av dårlige ladbare hybrider, som har mye høyere utslipp enn det som er oppgitt, sier Christina Bu.

Samtidig har Regjeringen overlatt ansvaret for å videreføre lokale elbilfordeler som gratis parkering, til kommunene. Resultatet er at rundt halvparten av bykommunene har innført parkeringsavgift for nullutslippsbiler.

– Trondheim var først ute med å innføre full parkeringsavgift for elbiler og hittil i år har elbilsalget i Sør-Trøndelag gått ned 21 prosent, sier Christina Bu.