Left for deadEr Nissan LEAF elbilen som svikter oss, slik TV2 antyder? Er den ikke ufeilbar? Eller har oljeindustrien starta råkjøret mot de nye elbilene?

Vi har et krystallklart svar på dette: Ingen elbil er ufeilbar. Annet ville vært en sensasjon. Både bilindustrien og de nye elbilsjåførene er i en læringsfase. Og i vår moderne internettverden flyter informasjonen herlig fritt. Slik får vi høre om litt av hvert som skjer – både klok lærdom og unødvendig vås.

Konspirasjon?

Vi har litt sansen for konspirasjonsteorier. Derfor vil vi ikke være sjokkerte om oljeindustrien har leid inn slaver fra kommunikasjonsbyråene. Oppmerksomheten Nissan LEAF og Chevrolet Volt har fått i USA og resten av verden, har vært over all forventning. De har konkurrert om å bli årets bil både her og der – og sannelig vinner de sine priser.

Plutselig ser elbilen ut til å bli helt mainstream. Nok litt tidlig i den teknologiske utviklingen, vil kanskje noen si. Mens andre bare fryder seg.

Dessverre er elbilen fortsatt sårbar og kan lett bli overvurdert. Samarbeidet mennesket og maskin er langt mer kritisk enn i den tradisjonelle bilteknologien som har skjemt oss bort. Noe vi opplever at Nissan har erkjent og forsøker å kommunisere. Men er du tabloid nok og har dårlige intensjoner, så er det slett ikke vanskelig å henge ut selv en så gjennomarbeida elbil som Nissan. Vi synes følgende video er et strålende eksempel på at noen må ha litt mystiske beveggrunner.

Er vi sviktet?

Vi har fulgt amerikansk media på nett. Nå ser vi også at «elbilentusiastene» i TV2s Broom har fått anledning til å lage tittelen: «Føler seg sviktet av elbilen». Det er slett ikke dumt alt som står der, selv om det ligger under seksjon «underholdning». Men virkeligheten er noe forvrengt og artikkelen ikke helt kildepålitelig.

Hovedproblemet er LEAFens estimat av gjenværende kjørelengde. Dette er basert på avanserte algoritmer som sjelden er perfekte på første, andre eller tolvte forsøk. Dette er avanserte regneoperasjoner som baserer seg på en rekke input, og foredlingsbehovet er derfor stort.

Nissan har ikke truffet blink første gang. Det virker heller ikke som bileierne har forstått hvordan dette virker. Estimert gjenværende rekkevidde er basert bl.a. på hvordan du har forbrukt energi (kjørestil, topografi, fart osv). Alle veit vi at framtid ikke nødvendigvis er lik fortid.

Mennesket smartere enn computeren

LEAF displayNei, da vil alltid batteristatus (state of charge – SOC) være mer verdt å følge med på. Det er en mer pålitelig informasjonskilde, og så må du sjøl også tenke litt over hva batteristatusen betyr for din gjenværende kjøretur. Som en litt mer nøktern, amerikansk nyhetskilde beskriver problemet: «Problemene som oppstår, skyldes en blanding av feil både hos bilcomputeren og sjåføren».

Når du er nær slutten på moroa, er livet i en Nissan LEAF like spennende som i tidligere generasjoners elbiler og like utfordrende for elbilisten. Du må derfor bruke venstre hjernehalvdel for analyse og logiske beregninger, høyre hjernehalvdel for intuisjon, se mønster og deretter fantasien for å finne løsninger på problemet. Til slutt håndterer høyrefoten situasjonen basert på hva du kommer fram til. Ikke vanskeligere enn dette for et menneske. I det minste er mange av oss i stand til å lære fort og dermed reagerer vi refleksivt og programmert (takket være «reptilhjernen» vår). Alt dette er nok kanskje i overkant av hva vi foreløpig kan forvente av bilcomputere. Menneskets utvikling strekker seg over noen flere år.

Lærdommer

Ikke overselg en elbil – ei heller en superLEAF fra en stor bilprodusent. Gi heller de spente, nye elbilistene små suksesser enn skuffelser. Noen er nok blitt overspente av de lovte 100 miles – og kanskje mer hvis jeg anser meg som flinkere enn gjennomsnittet (og det tror lett mellomhjernen vår). Selv om Nissan i USA har vært svært oppmerksomme på å formidle en 62-138 miles rekkevidde, har det nok ikke nådd helt fram til alles storhjerne.

Det tar tid å få avanserte funksjoner til å virke patent. Ikke overraskende, dette ble allerede i november kommentert av Norstart etter oppsummeringen av den første prøvekjøringen av Nissan LEAF:

«Men et par bekymringer får vi ha inntil alt er motbevist: Kapasitetsangivelsen med prognoser for kjørelengden er særdeles avansert. Fantastisk hvis dette er pålitelig, noe som er utfordrende når den er så detaljert.»

Åh, vi er så kloke Tongue out

Disse propagandahistoriene fra USA går ikke så mye inn på oss. Broom henviser til at «overraskende mange LEAF-kjøpere» har opplevd at «LEAFen plutselig har visnet hen» (artig ordspill, det skal de ha!). Vel, hovedkilden til Broom-artikkelen virker å basere seg på et par opplevelser de har funnet blant mangt annet på diskusjonsforumet MyNissanLeaf. Ikke et så skremmende antall. Særlig ikke når vi veit at lanseringen av LEAF i USA har vært i den kalde og mest krevende årstida. Noe som gir Nissan en bratt læringskurve. Men har du vært i elbilverden en stund, har du også lært at vi kjører på en både bakkete og svingete vei (ja, nå er det vi som er metaforiske). Det gjelder bare å manøvrere klokt og riktig. Det er vi sikre på at Nissan klarer.

Left for dead

Pris

Dessverre har vi en sørgeligere nyhet. Nissan gjennomfører allerede den første prisøkningen på LEAF. I følge britisk media økes prisen i England med £ 2.000 = ca NOK 18.000. Årsaken er dårligere vekslingskurs for britisk pund mot japanske yen. Pundet har utvikla seg svakere enn euro og særlig norske superkroner. Vi håper da at påvirkningen er mindre for oss og prisøkningen lavere. Vi som allerede har vedda på hva prisen blir i Norge.

Klimapakka

Vi har fått vite litt mer om hva vi tidligere har opplevd som en mystisk «battery blanket», som skal installeres på LEAFer i kaldt klima. Det skal være et aktivt oppvarmingssystem for batteriene hvor hovedhensikten er at oppvarmingen kan bidra til at hurtiglading er mulig også i kalde strøk. Vi har fortsatt ikke fått bekreftet om oppvarmingen også vil virke når kjøretøyet står til normallading.

Nuvel, det var nok en gang litt om Nissan LEAF. Mon tro om noen kan bekrefte til oss de ville ryktene om at de første par demobilene snart er i Norge (hysj-hysj).