Annonse

– Dette er tall vi bare kunne drømt om for noen få år siden. Ja, til og med i fjor.

– At elbilsalget fortsatt setter stadig nye rekorder, viser gang på gang hvor velfungerende norsk elbilpolitikk er. Folks bilvaner er kort sagt på vei i en mye mer bærekraftig retning, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Med de siste registreringstallene, som Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) publiserte i går, er det klart at 12.509 nye elbiler var registrert innen mandag 1. september. I tillegg kommer 1.769 bruktimporterte (292 av dem i august) som er førstegangsregistrert i Norge i år, også ifølge OFV.

Det betyr at vi nå har over 34.000 elektriske personbiler i Norge. Dersom tendensen fortsetter ut året, noe vi har all grunn til å tro at den gjør, passerer dette tallet 40.000.

– Nå er det viktig at Regjeringen og Stortinget ikke slår seg på brystet og tenker at jobben er gjort når vi når 50.000. Snarere tvert imot: Nå er det på tide å stake ut kursen for de kommende årene, sier Bu, og understreker at Elbilforeningen har det politiske arbeidet høyt på agendaen for tiden. 

– Vår viktige oppgave er å formidle hva som skal til for å sikre en omlegging til en mer miljøvennlig transportsektor. Her spiller elbiler en nøkkelrolle. 

Den avgjørende forutsigbarheten

Den siste tiden har det vært gjort en rekke forsøk på å spre usikkerhet om elbilpolitikken i mediene. VG Nett meldte eksempelvis at Regjeringen planlegger innføring av moms på elbil allerede fra 2016. Dagen etter ble ryktene avkreftet

– Det var bra, men det holder ikke at Erna Solberg freder elbilen fram til revidert nasjonalbudsjett neste år. For å sikre kontinuiteten i dette suksessmarkedet, og samtidig minske faren for usikkerhet blant forbrukerne, er det på tide å løfte blikket langt fram, mener Bu.

 

Klimaforliket inngås 11. juni 2012
Bård Hoksrud (Frp, foran), Torstein Rudihagen (Ap), Marianne Marthinsen (Ap), Erling Sande (Sp), Knut Arild Hareide (KrF), Borghild Tenden (V), Lars Egeland (SV) og Nikolai Astrup (Høyre) på Løvebakken etter at Klimaforliket var inngått 11. juni 2012. (Foto: Petter Haugneland)

 

Helt sentralt står fritakene for engangsavgift og MVA:

– Hadde du bestilt en ny bil om du risikerte at den ble 25 prosent dyrere før du fikk den levert, spør Bu retorisk.

Dette er et kjernespørsmål for Elbilforeningens arbeid. Vi ønsker at mange flere skal få mulighet til å ta del i elbilsuksessen. Ny forskning viser også at ladbare biler er veien å gå: De er viktige for å nå målet i Klimaforliket om et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 85 g/km fra nye biler i 2020.

TØI-forsker Erik Figenbaum (et al) har påvist at dette målet krever 20-30 prosent markedsandel for elbiler og ladbare hybrider. I dag er denne andelen 13 prosent for elbiler og 1,2 prosent for ladbare hybrider.

– Må gjerne være stolte

Bilbransjen er også avhengig av enda lengre tidsperspektiv enn potensielle elbilkjøpere. Usikkerheten om hvor lenge elbilincentivene egentlig varer, skaper svært dårlig forutsigbarhet også her.

Med basis i at elbilpolitikken har bred politisk støtte blant alle de politiske partiene på Stortinget og i befolkningen forøvrig forventer vi en offensiv tilnærming framover. 

– Politikerne må gjerne være stolte av det de har oppnådd så langt. Men 50.000 solgte elbiler er bare et første delmål. At det blir enda flere elbiler er ikke et problem. Det er en ønsket politikk for å redusere utslippene av helseskadelige avgasser og støy lokalt, og klimagasser globalt, understreker Bu.

Foreningens standpunkt er derfor at elbilpolitikken må fortsette til minst 2020, da vi tror elbilen vil stå bra på egne bein, og dessuten styrkes på enkelte områder. Ett av dem er å legge til rette for at elvarebiler skal bli et reelt alternativ for næringslivet.

Les også

– Maks 6 prosent lading for elbiler er skivebom

Her kan du utfordre deg selv og elbilen

Trangt om ladeplassen

Her kommer 40 nye hurtigladestasjoner