Renault ZoeRenault satser stort på elbil. Nå har modellen Zoe satt ny verdensrekord for 24 timers langkjøring og gratis hurtigladere skal deles ut. Men vi er mer tvilende til sannhetsgehalten i at en hær Twizyer lyser opp Eiffeltårnet.

Vi hadde hørt ryktene og måtte spørre den norske importøren Motor Gruppen om hvorfor dette ikke blir skrytt av. Noe forundra måtte de innrømme at det også var nyhet for dem. Men ikke nå lenger. Offisielt resultat har kommet – og ei grense er sprengt. I løpet av 24 timer har en elbil klart å kjøre over 1.000 miles. Her er pressemeldinga.


Renault Zoe setter verdensrekord: 1.618 kilometer på 24 timer

Aubevoye, fredag 1. juni: Renault Zoe setter ny verdensrekord for lengste kjørte distanse på et døgn for en elbil. Elektriske Zoe fullførte 363 runder på banen i Aubevoye i Normandie, Frankrike, som utgjør en distanse på 1.618 kilometer. Den gjør det dermed 25 % bedre enn forrige rekord, som var på 1.280 kilometer. Zoe beviser med dette at den er til å stole på, både gjennom sin utmerkede ytelse og ved bruk av den revolusjonerende «kameleonladeren».

Renault Zoe

Historien bak

Om ettermiddagen fredag 1. juni ruller to elektriske Renault Zoe ut på banen i Aubevoye, nord i Frankrike. Femten sjåfører står klare til å bytte på kjøring og lading de neste tjuefire timene. Etter endt siste runde, ett døgn senere, viser kilometermåleren i de to bilene 1.618 og 1.506. Dermed er Zoes utholdenhet og ytelse bevist, en gang for alle.

Renault ZoeKameleonlader

Zoes kameleonlader skal ha sin del av æren for denne prestasjonen, som det teknologiske gjennombruddet den er. Den gjør nemlig at Zoe kan lades i alle typer kontakter og på alle strømstyrker, en verdenspremiere i seg selv. Underveis i løpet ble Zoe hurtigladet på 43 kW, som ga 80 % batterikapasitet på under 20 minutter. En annen viktig betingelse for Zoes prestasjon er rekkevidden målt til 210 kilometer etter den europeiske standarden NEDC = New European Driving Cycle. Rekkevidden kan utover dette reduseres grunnet faktorer som temperatur, kjørestil og kjøreforhold, som alle elbiler.

«Zero Emission» for alle

Med Z.E.-serien, som står for Zero Emission, ønsker Renault å gjøre ny, miljøriktig teknologi tilgjengelig for alle, med kvalitetssterke elektriske biler til gunstig pris. Renault Z.E.-bilene lanseres nå suksessivt utover i Europa og resten av verden, siden oppstarten i Frankrike i fjor. I Norge er Kangoo Z.E. først ute. Den kommer i september i år og er den første varebilen til å være produsert helelektrisk. Rekordsettende Zoe følger etter i 2014 og blir en attraktiv B-segments toppmoderne elbil.


Gjennomsnittsfarten har vært 67 km/t inkludert ladinger. Som det må ha vært over ti av. Da forsvant det fort en håndfull timer. Tipper vi snakker om en gjennomsnittlig kjørefart rundt 90 km/t.

Vi kjenner ikke så godt til hvordan alle andre elbiler har gjort det i denne øvelsen. Bortsett fra at en Citroën AX hadde gamlerekorden på 795 miles, og at en LEAF presterte 777 miles.

Renault Zoe ConceptDet er noe med denne Zoe som lenge har trigga oss. En elbil vi i spenning (gammel blødme) venter på. Utvilsomt også fordi den første konseptversjonen hadde et design som var betydelig friskere enn slik som den nå ser ut i produksjonsversjon. Mon tro om det ikke kan komme en spesialversjon for oss mest dedikerte og sære? Noe som virkelig vil vekke oppsikt der vi kommer kjørende lydløst.

Gratis ladere

Ikke bare Nissan er frustrert over at infrastruktutbyggingen for lading går for treigt. Også Renault har bestemt seg for å dele ut gratis hurtigladere. Først og fremst i Frankrike som får brorparten av de 1.000 de stiller til disposisjon. De franske myndighetene ligger langt etter i sin ambisiøse planer for innfasing av elbil og en landsdekkende infrastruktur.

– It is not our job to install chargers, but somebody has to kickstart the market, Thierry Koskas, head of Renault’s electric vehicle program, told Reuters.

Hurtigladerne skal f.eks. plasseres i p-hus og ved kjøpesentre. Så sammenligner Renault dette med Michelins initiativ for hundre år siden. Da fikk dekkselskapet opp veiskilt som hjelp for bilistene. Samt at de ikke minst sørga for å få ordentlige kart og restaurantguider (vi snakker om franskmenn…). I 1910 delte Michelin ut ikke mindre enn 30.000 veiskilt til lokale myndigheter som den gangen også var for treige. Kult da at bilprodusentene nå tar ansvar. Men Renault er tydelige på at hurtigladerne ikke er det daglige brød for elbilistene:

– Most customers will recharge at home or at work almost all the time, Koskas said. – But they still want the reassurance that they are covered when they break with that routine.

Dagens reklamefilm er igjen fra Renault.

Twizy promoteres hardt på Youtube. Denne reklamen har hatt over 1 million treff på under 5 dager. Imponerende. Ikke David Guetta som denne gangen lager elektrostøyen, men låta Sunset Hunter med Buddy Sativa & Yann Kesz. Igjen temmelig ungdommelig lyd, noe som forteller hvem som Renault har pekt ut som målgruppe for Twizy.

Men på vegne av alle menn som har passert senit i livet, joda Twizy kan appelere til oss også. Rekka av Twizyer ser ut som en maurhær på tokt. En pris rundt 50.000 kroner for den firehjulsmotorsykkelen gjør den heller ikke mindre tiltalende.