- Kjøpsboomen for dårlige ladbare hybrider med kort elektrisk rekkevidde fortsetter nå på bekostning av miljøet, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett trenerer Stortingets vedtak fra i fjor høst om innstramming i engangsavgiften for dårlige ladbare hybrider.

– Dersom regjeringen hadde begynt på jobben da, hadde de hatt dette på plass i tide. Vi undrer oss over at Regjeringen trenerer og velger å ikke gjør noe med saken. Det taper miljøet på, og forbrukeren stimuleres fortsatt til å gjøre dårlige miljøvalg, sier Bu.

Norsk elbilforening er enige i at noen av de ladbare hybrid-modellene kan bidra positivt for å redusere CO2 i en overgangsfase, men da må vi sikre at det bare er de gode variantene som får rabatt. I dag får tvilsomme juksehybrider like stor rabatt som de gode med lang nok elektrisk rekkevidde.

– Dette viser at Regjeringen ikke tar Stortingets vedtak fra behandlingen av statsbudsjettet på alvor, og gjør det enda viktigere at vi får gjort noe med vektfradraget allerede i år. Det er ikke noe stort problem å justere ned vektfradraget i engangsavgiften som en mellomløsning, sier Christina Bu.