For ett år siden sa Volvo-utviklingssjefen Peter Mertens at Tesla ikke hadde valgt noen smart løsning. Nå lover Volvo ren elbil, trolig en kompakt sådan, i 2019.

KOMMENTAR: Like etter jeg startet mitt virke i Elbilforeningen, på forsommeren 2013, rullet en svensk delegasjon inn foran vårt gamle kontor i Ekebergveien i Oslo. De kjørte en Volvo C30 Electric (bildene under), fra testflåten konsernet hadde sammen med Siemens.

På den tiden var den en av de fineste elbilene vi hadde sett, med grei rekkevidde og batteripakke på 24 kWh. Skuffelsen var stor over at den ikke skulle i kommersielt salg. Siden har vi fått en rekke nye elbilmodeller på det norske markedet. I den drøye toårsperioden har markedet eksplodert i Norge. Andre markeder følger etter i stadig større grad, i takt med bedre elbilpolitikk.

Og sist men ikke minst; høsten har brakt Volkswagens #dieselgate. Enhver konsernledelse innen bilindustrien som nå ikke ser skriften på veggen, bør trolig finne på noe annet. 

Med andre ord: Høsten 2015 er elbil et hot alternativ. Og det er ikke usannsynlig at Volvo ønsker å spinne litt på akkurat det, nå som Volkswagen har presentert sin nye og elektriske strategi.

Hevder omfattende strategi

Jeg har fulgt Volvo i alle år. Helt siden faren til barndomskompisen min kjørte en blå, todørs Volvo 242 på starten av 80-tallet. Ja, den med de vanvittige støtfangerne. Sikkerhet har vært et nøkkelord lenge.  I årene som biljournalist fra midten av 2000-tallet var jeg tettere på enn noen gang.

Men i det store og det hele har hel- eller delelektriske biler virket som noe Volvo driver med på bakrommet, til tross for at Volvo skryter av nesten 40 års erfaring med elektrifisering. 

blogg 20151016 volvo 1 800

Kan hende inneholder bakrommet i dag veldig mye mer enn vi har trodd. Jeg håper i hvert fall det, selv om jeg slett ikke føler meg sikker når Volvo nå går ut med det de kaller «en av bilindustriens mest omfattende elektrifiseringsstrategier».

I bunn og grunn handler det om å fortsette med, og utvide, utvalget av ladbare hybrider. Og denne strategien gjelder først og fremst større bilmodeller, i 60- og 90-seriene (sedan, stasjonsvogn og SUV). 

I øyeblikket synes jeg faktisk bussdivisjonens satsing på elbusser er mer spennende enn det som skjer innen Volvo Car Group.

Har de en E40 i ermet?

I likhet med Volkswagen har Volvo en egen plattform som kan inkludere elektrisk drift. Dagens er kalt Scalable Product Architecture (SPA), mens den kommende får navnet Compact Modular Architecture (CMA). 

Den nye, store og ladbare SUV-en XC90 T8 Twin Engine er bygd på SPA-plattformen. Neste ut er den store sedanen S90. 

Mest interessant er uansett lovnaden om en ren elbil som går i salg «etter 2019». Det er lenge til. Og det er heller ikke spesielt ambisiøst at hel- eller delelektriske modeller skal stå for ti prosent av salget på «mellomlang sikt».

Det er her den nyutviklede CMA-plattformen skal komme inn, myntet særlig på nye biler i 40-serien og klargjort for både ren og delvis eldrift. 

Spørsmålet er om Volvo har en E40 i ermet, ved siden av etablerte S40 og V40. 

– Halve tiden på strøm

Foreløpig vil ikke Volvo Cars´ president og CEO, Håkan Samuelsson, si mer enn at «selskapet utvikler en helt elektrisk bil som skal gå i salg i 2019» og at det kommer mer om denne på et senere tidspunkt. Videre:

– Vi mener det er på tide å slutte med å betrakte elektrifisering som nisjeteknologi, sier toppsjefen, men det er samtidig tydelig at helelektriske biler utgjør en liten del av sjarmoffensiven.

– Våre allerede lanserte ladehybrider har lært oss mye om hvordan folk bruker dem. Studier viser at førerne av ladehybridene våre (Twin Engine) kjører omtrent halve tiden på strøm. Det innebærer at de allerede er et sterkt alternativ til konvensjonelle drivlinjer, sier Dr. Peter Mertens, SVP for forskning og utvikling, som tidligere altså har vært uttalt skeptisk til ren elektrisk drift, mer spesifikt Teslas.

blogg 20151016 volvo 2 800

Fra Elbilforeningens ståsted er det uansett helt avgjørende at kommende ladehybrider har en praktisk rekkevidde som gjør at de faktisk kan benyttes etter hensikten: Mest mulig utslippsfri kjøring. Bonusen for eierne er ikke uvesentlig; lave driftskostnader.

I dag betyr det i klartekst at en ladehybrid bør klare 50 kilometer utelukkende på strøm.