Annonse

Russegutta Håkon Andreas Hyttedalen (18) og Sebastian Hovland (18) fra Drammen ville skille seg ut. Dermed ble de elektriske Buddies. Begrepet elrussebil var født.

DRAMMEN (elbil.no): Prosjektet deres har blitt en gedigen hit, både i sosiale medier og tradisjonelle medier. Lokalavisa Drammens Tidende tok kontakt før elbil.no slo av en prat forrige søndag. Så fulgte blant annet både NRK (video) og TV2 (tekst/video), og guttas egen Facebook-side nærmer seg 2.000 følgere. Slik sett har gutta helt klart lykkes med hovedambisjonen:

elbilenogjeg1– Det var å få oppmerksomhet. Vi hadde lenge snakket om at vi hadde lyst til å skille oss ut, og finne på noe helt annerledes, forteller de to single drammensgutta som i dag utgjør et eksotisk innslag i vår artikkelserie «Elbilen og jeg».

Joda. Redaksjonen visste at elbil ikke akkurat er noe minus i sjekkeboka, men det er likevel prima at gutta bekrefter våre antagelser:

– Ja, vi drar damer med dem. Første steg på veien til å få dame er jo å få oppmerksomhet. Og der fungerer Buddy perfekt, legger de kjapt til med brede glis.

– Kommer det ti vaner og en elbil, er det jo elbilen som får oppmerksomheten. Vi tenkte det skulle være en parodi – eller en motreaksjon – på de store russebussene. Og folk liker det.

To elbiler = dobbel rekkevidde

Den iøynefallende logoen i fronten har de skapt egenhendig. I grafikkprogrammet Paint.

– Vi har gjort så å si alt selv, før. Det er «EL» for elektrisk, «liten» fordi den er liten og «eliten» fordi den er best. Tordenskyen med lynet symboliserer strøm, forklarer de.

– Vi kjøpte den ene først, mot slutten av fjoråret og hadde planer om å ha bare den.

Så forklarer de enkelt hvorfor det ikke bare ble én Buddy.

blogg-20150515-russ 1 800

– Da vi begynte å rulle, helt i starten av russetiden, fant vi fort ut at hvis den skal holde hele natta, må den ha en fire timer lang ladepause. Det var ikke så gunstig når vi skal rulle mye. Så da ble det til at vi kjøpte to. Da kan vi kjøre den ene mens den andre lader. Helt perfekt, sier Håkon Andreas.

Lading fra 0-100 tar fire timer for de to Buddyene fra 2007 og 2009.

– Rekkevidden er omtrent lik. De klarer et sted mellom 30 og 40 kilometer, litt avhengig av hvor økonomisk vi kjører, sier Sebastian, som er elev ved Åssiden videregående skole mens kompisen holder hus på Drammen videregående skole.

Pappa satte dem på ideen

– Det var tilfeldigheter som gjorde at vi kom over en Buddy. Faren min overtok en i en byttehandel. Da vi så den i gården, tenkte vi at det måtte være den perfekte russebilen, sier Håkon Andreas.

Da var den lille elbilen sølvgrå. Siden har den fått et lag rød foliering for å passe til vårens feiring.

– Vi opplevde Buddy som veldig rar i starten, men så har vi blitt veldig glade i dem etterhvert. De er veldig morsomme å kjøre, fastslår de.

blogg-20150515-russ 6 800

Om det er noe de savner, er det muligheten til å benytte hurtiglading.

– Det hadde vært veldig praktisk, fastslår Sebastian.

– Slik det er nå, gjelder det å lade så mye vi kan der det er en stikkontakt å finne, sier Håkon Andreas.

Utstyr: Massasje og boomblaster

Så tar han en demo på den ene Buddyens mest eksotiske ekstrautstyr. Under skinnsetetetrekket skjuler det seg et massasjeanlegg på førerplassen. Ellers er Buddyene dekorert med både det ene og det andre, blant annet en eksotisk diodebelysning.

De klarer ikke fullt ut å matche russebussenes stereoanlegg, men har valgt en smart løsning: I hver bil er det en såkalt «boomblaster», altså bærbart stereoanlegg, som ikke belaster bilenes framdriftsbatterier.

blogg-20150515-russ 2 800

– Hva slags forhold har dere til ordet rekkeviddeangst?

– Det har blitt mer aktuelt den siste tida. Men det hjelper godt når man har lært seg hva bilen kan, sier Håkon Andreas.

– Men det er klart det er litt ekstra spennende å kjøre en sånn elbil, sier Sebastian.

Blir kanskje med til Trondheim

I mars kom de altså fram til at de trengte en elbil nummer to. Et Finn-søk førte dem til Oslo. Den var også rød opprinnelig, så det passet perfekt. Budsjettet for de to bilene ligger på rundt 50.000 kroner. Av dette utgjør selve innkjøpet 35.000-40.000.

– Vi regner med 20.000-25.000 kroner per bil. Om vi sammenligner med de store bussene og vanene, er det ingenting. Sannsynligvis får vi igjen omtrent det samme hvis vi selger dem, sier Sebastian. 

Men det er ikke sikkert dét skjer med det første:

blogg-20150515-russ 5 800

– Jeg drar til Trondheim for å studere til høsten, og da tenker jeg at den er helt ideell å ha med dit, sier han.

– Ja, vi er blitt så glade i dem at det godt kan hende vi beholder dem, sier Sebastian.

Allerede elbil i familien

Inspirasjonen har de delvis hentet hjemmefra. I Håkon Andreas´ familie ruller det allerede en Nissan LEAF.

– Og så har faren min bestilt en Tesla Model X. Han liker elbiler, og synes det er kjempemorsomt at vi har valgt elbil som russebil, forteller Håkon Andreas.

– Vi har ikke elbil i min familie, men jeg har lenge vært opptatt av Tesla – også før de kom til Norge. Jeg syntes det var utrolig kult da de først kom med Roadster, og at de hadde lagd en så bra elbil, sier Sebastian.

– Kommer dere til å kjøre elbil på sikt?

blogg-20150515-russ 7 800

– Jeg tenker at når jeg blir voksen nok, og har god jobb, så kommer jeg til å ha en fin elbil, svarer Håkon Andreas.

– Det blir nok en billigere bensindrevet bil først, men jeg kan godt tenke meg en elbil senere. Da må man legge mer penger i det, så det blir nok først om noen år, svarer Sebastian.

Planlegger Buddy-overnatting

De har nå flere uker bak seg som aktive russ med elbilene.

– Det har vært veldig gøy så langt. Vi blir lagt merke til av alt og alle, så det er veldig gøy, forteller Håkon Andreas.

– Folk smiler og blir glade når de ser oss. Det er ikke så ofte man ser en Buddy, og når det i tillegg er en russebil synes de det er veldig kult, sier Sebastian, og legger til at den store lokale happeningen er Drammenstreffet natt til 17. mai. Og joda, de to har også planer om å Buddy-overnatting.

blogg-20150515-russ 3 800

– Da tar vi med oss soveposer. Vi tror ikke liggestillingen blir så ålreit, men tenkte at det er noe vi bare må gjøre. Eventuelt med døra åpen, gliser de. 

Men litt utfordrende er det å komme seg til russeaktiviteter utenfor Drammen.

– Da må vi finne andre reisemåter. Vi bruker dem uansett mest her i lokalområdet, og ikke bare til rulling. Jeg kjører også søsteren min til barneskolen med den, forteller Håkon Andreas.

For egen del kan vi bare spørre: Burde det ikke vært en egen russeknute for slik fantastisk skoletransport?

Ti kjappe til Håkon Andreas og Sebastian!

– Hvor lenge har dere eid elbil (og når prøvde dere elbil første gang)?

Sebastian: – Hvor lenge har vi hatt dem, da? Vi kjøpte den ene før nyttår, mens den andre kom i mars. Jeg prøvde første gang i februar.

Håkon Andreas: – Jeg har prøvd en Tesla tidligere, under øvelseskjøring for ett år siden.  

– Hvorfor valgte dere elbil?

– Mye billigere enn en vanlig bil å kjøre. I tillegg er det noe ingen har gjort før oss. Dette er jo verdens første elektriske russebiler, så vidt vi vet.

– Hva kjørte dere før (tre foregående)?

Sebastian: – En moped og flere sykler

Håkon Andreas: – En moped på hytta. Og så har jeg brukt en elsykkel ganske mye.

– Hvor fornøyd er dere som elbilister, på en 1-10-skala?

– Det er 9 eller 10. Vi er veldig fornøyd, og de passer bra til vår bruk – fram og tilbake til skolen. Og til rulling lokalt. Bilene er geniale å tverrparkere, og det finnes lademuligheter. Men skal vi ta lengre turer, er det nok bedre med en nyere elbil eller vanlig bil.

– Ser dere på dere selv som bilinteresserte?

– Det virker kanskje ikke sånn når man kjører en Buddy, men jo, vi er bilinteresserte og liker både motorsykler og vannscootere.

– Hva er den viktigste elbilfordelen for dere?

– At det er lett å parkere den gratis nesten overalt. Vi kan også tverrparkere på MC-parkering. Og vi har veldig lave driftskostnader. 

– Har dere blitt mer energibevisste av å kjøre elbil?

– Jeg (Håkon Andreas) har en annen bensinbil også, og jeg merker at jeg automatisk kjører mer økonomisk etter jeg har vært i elbilen. Da jeg først begynte å kjøre den var det full gass og full brems. Jeg merket fort at det ga høyt forbruk. Med elbil lærer man seg å se langt fram og kjøre jevnere.

– Må dere ofte oppklare myter om elbil?

– Vi tror nok de fleste i vår krets tenker at elbil er miljøvennlig, så det er ikke så mye av det. Det går helst på at de lurer på om vi har rekkevidde til å nå fram hit og dit. Det er mer omsorg og nysgjerrighet.

– Frykter dere at elbilfordelene forsvinner før elbilen er konkurransedyktig?

– Ja. Den er konkurransedyktig som bil i dag, men ikke på pris. Med høyere avgifter kjøper gjerne folk andre biler. Så vi tror dagens fordeler er avgjørende.

– Hva synes dere om lukten av eksos?

Håkon Andreas: – Det kommer an på om det er diesel- eller bensineksos. Lukten av en moped er sommer for meg, mens jeg blir kvalm av dieseleksos. 

Sebastian: – Ja, det er ganske det samme for meg. Dieseleksos er ikke noe særlig.

blogg-20150515-russ 4 800

Les flere intervju i serien «Elbilen og jeg»

03.04.15: – Den neste bilen måtte bli en elbil (Tom Stiansen)

10.04.15: Måtte ha elbil etter turen med Leif Elmer (Iren Vestly Sveistrup)

17.04.15: Han elsker elbil og hater eksos (Thorvald Sæby)

24.04.15: De har C-Zero som eneste familiebil (Kari og Nicolas Kolnes-Cassis)

29.04.15: Intet e-Golf-fjols til fjells (Knut-Magnus Betten)

01.05.15Elbil var helt uaktuelt (Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg)

08.05.15: Denne mannen er ikke bilselger (Espen Limstrand)