Annonse

Nå må statsminister Erna Solberg si klart ifra om at elbilsuksessen i Norge skal fortsette. Usikkerheten rundt elbilpolitikken forsinker høyst nødvendige utslippskutt fra personbiltrafikken.

En forkortet versjon av denne kronikken ble publisert i Dagbladet 23. september 2014

Salget av elbiler går strålende i Norge. Mer enn hver tiende bil som blir solgt om dagen, er en elbil. I august var rundt 15 prosent av nye biler elektrisk drevet.

Men fortsatt er bare i overkant av 1 prosent av hele personbilparken utslippsfri. Markedsandelen for ladbare biler må opp i 20-30 prosent innen 2020, om vi skal nå Stortingets målsetning om at nye biler i snitt slipper ut maks 85 gram CO2 per km. Det krever at elbilpolitikken videreføres og styrkes.

Rykter om elbilfordelene

blogg-20140923-dagbladet 340I media meldes det med jevne mellomrom at en eller flere av elbilincentivene snart forsvinner. I høst har det særlig vært mye rykter om momsfritak og elbilens tilgang til kollektivfeltet. Ryktene blir som regel avkreftet av politikere både på Stortinget og i Regjeringen, men usikkerheten er allerede et faktum.

Slike rykter selger godt i media, men skaper unødig usikkerhet blant de som vurderer å bytte til elbil. Hadde du bestilt en ny bil om du risikerte at den ble 25 prosent dyrere før du fikk den levert? Vi får stadig tilbakemeldinger fra folk som er usikre og som sitter på gjerdet mens de venter på en avklaring av elbilpolitikken.

Elbilbransjen må omstille sine forhandler- og servicenettverk og bygge ut ladeinfrastruktur som gjør det like enkelt å fylle strøm som bensin. Den er avhengig av enda lengre tidsperspektiv enn potensielle elbilkjøpere. Usikkerheten om hvor lenge elbilincentivene egentlig varer, er rett og slett dårlig næringspolitikk.

Bred støtte for elbilpolitikken

Vi skal applaudere politikerne når vi når målet i Klimaforliket om 50.000 nullutslippsbiler allerede neste år. Da øker andelen utslippsfrie biler til 2 prosent. Samtidig må Stortinget sette mer ambisiøse mål. At det blir flere elbiler er ikke et problem, men en ønsket politikk for å redusere utslippene av eksos og støy lokalt og klimagasser globalt.

Elbilpolitikken har bred politisk støtte blant alle de politiske partiene på Stortinget. Usikkerheten om hvor lenge fordelene for nullutslippsbiler varer, er unødvendig. Klimaforliket fra 2012 må forlenges og styrkes.

En spørreundersøkelse utført av Opinion for Elbilforeningen viser at elbilfordelene har støtte i befolkningen. Et flertall er enig i at elbilpolitikken må forlenges til minst 2020 slik Elbilforeningen foreslår.

Myter om elbil

I mange saker som omhandler elbil, blir det framsatt en rekke feilaktige påstander, særlig i kommentarfeltet. Mange av påstandene er myter basert på utdatert kunnskap. Når de gjentas ofte nok blir de til slutt en sannhet.

En populær myte er at batteripakken i en elbil bare varer noen år og det koster mange hundre tusen kroner å skifte den ut. Batteripakken i moderne elbiler skal vare ut bilens levetid. Garantitiden varier mellom 5 og 10 år. Batteripakken består av moduler som kan byttes ut enkeltvis slik at kostnaden blir lavere. Moderne elbilbatterier er de samme som brukes i mobiltelefoner, bare mange fler av dem. De er mer robuste og erfaringene så langt er at de tåler mer enn forventet.

En annen myte som ofte gjentas, er at elbiler forurenser mer enn bensin- og dieselbiler hvis man ser på hele levetiden. Produksjonen av elbilen forurenser så mye at utslippene er høyere enn fra en liten bensinbil.

Men elbil skal i prinsippet ikke gi høyere produksjonsutslipp enn en vanlig bil. En elektrisk motor er mye mindre og lettere enn en forbrenningsmotor. På den andre siden vil produksjon av batteripakken være mer energikrevende enn en drivstofftank.

Utslippene fra produksjon av både tradisjonelle biler og elbiler må ikke ignoreres. BMW produserer allerede sin i3 elbil på en fabrikk som drives av fornybar vindkraft. Tesla er i ferd med å bygge en gigafabrikk for batteripakker som er utelukkende drevet av sol- og vindkraft.

Lille Norge endrer verden

Den viktigste effekten av norsk elbilpolitikk er at den gjør det lettere for den internasjonale bilbransjen å satse videre på elbil. Lille Norge står for rundt 10 prosent av det internasjonale salget av elbiler og 35 prosent av det europeiske. Hvis elbilpolitikken kuttes for tidlig, vil vårt internasjonale bidrag til klimakampen få et kraftig tilbakeslag.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening

Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening