Annonse

Den norske elbilbestanden er stadig raskt voksendeHer gir vi deg oversikten over samtlige elbilmodeller som ruller på norske veier. Norges snaut 15.000 elbiler ved inngangen til oktober knuser eksempelvis gule og blå naboer grundig.

Det totale antallet svenske elbiler utgjør nemlig ikke mer enn det norske salget av Tesla Model S – bare i august og september.

I seg selv ingen nyhet. Men tallet ble plutselig relevant da telefonen ringte nylig. En svensk journalist var på tråden og ville ha greie på hvor mange elbiler det fantes i Norge 1. oktober.

– Helst för att jämföra med Sveriges 803 rullande elbilar 1/10 2013. Vore kul att visa hur Norge utklassar oss, skrev han.

Det syntes vi også, og la alt annet mindre viktig til side de nærmeste timene.

Tesla Model S er solgt i like mange eksemplarer i Norge som det er elbiler i Sverige - på bare to måneder.

Tesla Model S er solgt i like mange eksemplarer i Norge som det er elbiler i Sverige – på bare to måneder. (Foto: Ståle Frydenlund)

Mer enn 15.500 personbiler

En dybdeanalyse senere, av ferske tall hentet fra Motorvognregisteret, forteller at det norske tallet var 14.902.

Dette fordeler seg på 13.462 elbiler registrert som personbiler og 1.440 4-hjuls MC. I den første kategorien utgjør Nissan LEAF mer enn halvparten (Mitsubishi i-MiEv er nå nede på 15,5 prosent andel), mens Kewet/Buddy legger beslag på 70 prosent av elbilene som er registrert som 4-hjuls MC.

Dersom vi legger antall solgte biler i forrige måned til grunn, nemlig 1.044, bør den norske elbilbestanden i skrivende stund være minst 15.500. I tillegg kommer 318 elvarebiler og litt i underkant av 600 ladehybrider.

Totalt er det dermed rundt 16.500 ladbare kjøretøy på norske veier i dag, alt inkludert. 

Nissan LEAF, TH!NK CITY/PIV 4, Tesla Model S og trillingene (Mitsubishi i-MiEv, Peugeot iOn og Citroen C-Zero) utgjør så mange som 12.590, eller 84,5 prosent, av de 14.902 elbilene.

Samtidig er det flere nye modeller på vei inn på markedet. Ford Focus Electric kom i salg nylig, og var ved inngangen til oktober registrert med 65 norske eksemplarer. Volkswagen e-up! og BMW i3 kommer neste måned, med oppgitte totale forhåndssalg opp mot 2.000 biler.

Mange kuriositeter

Oppstillingen under lister opp samtlige 45 modeller som naturlig kan regnes som personbiler. Små lastebiler og golfbiler er utelatt for å få en god oversikt over bilene som benyttes til persontransport. 

Blant elbilene i oversikten er det en haug med kuriositeter. Blant de nyeste finner vi landets to mest ekstreme elbiler, nemlig Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive. Men også tre elkonverterte Toyota RAV4 (EV), produsert for det amerikanske markedet, har funnet veien til Norge.

Det samme har to eksemplarer av Chevrolets Toyota-vri kalt Geo Prizm gjort. 

I oversikten finner vi også Høgskolen i Gjøviks Volkswagen 1300S fra 1974, kalt Voltswagen, som er ombygd til elektrisk drift. Det samme har Caspar Hille gjort med sin Austin Mini Pickup. Den aller eldste bilen i oversikten tilhører Gjøvik kommune, med skiltet E-917, nemlig Ohio Electric Type 44. 96 år er bilen, som faktisk er svært så kjørbar.

Sjekk også denne lenken for mer om pionérbiler.

Mange består

Mer enn 1.100 TH!NK-biler fra ulike tidsepoker skal være i jevnlig sving. Det samme gjelder noen titalls av de tidlige Kangoo- og Partner-modellene.

Gjennomgangen viser også at det er mange gamle travere fra 90- og tidlig 2000-tall som fortsatt gjør tjeneste langs norske veier. Eksempelvis skal mer enn 400 eksemplarer av elektriske Peugeot 106 og Citroën C1/Saxo fortsatt være i drift.

13 eksemplarer av Volkswagen Golf CityStromer, produsert mellom 1994 og 1997, er også på plass i oversikten.

Så spørs det hvor mange flere det vil bli av nye e-Golf (under) når den kommer på markedet neste vår.

Se oversikten over alle elbilmodellene under bildet!

Volkswagen e-Golf kommer til Norge til våren 

Volkswagen e-Golf kommer til Norge til våren. Det vil ikke være noen bombe om den gjør seg bemerket i det norske elbilmarkedet. (Foto: Ståle Frydenlund)

 

Den norske elbilbestanden (14.902 personbiler pr. 30.09.13):

Elbilene (36 ulike merker/modeller) som er registrert som personbiler: 13.462

  • Nissan LEAF: 6.895
  • Mitsubishi i-MiEV: 2.075
  • TH!NK CITY/PIV 4: 1.120
  • Citroën C-Zero: 898
  • Tesla Model S: 809
  • Peugeot iOn: 793
  • Citroën C1/Saxo Electrique: 221
  • Peugeot 106 Electrique: 210
  • Tesla Roadster: 104
  • Ford Focus Electric: 65
  • Kewet CITI JET 5: 50
  • Fiat 500/E Car 312/Micro-Vett: 45
  • Renault Kangoo (2002-2008): 40
  • Renault Clio (1996-2002): 26
  • Kewet EL-JET (1-4): 22
  • Citroën Berlingo Electrique: 21
  • Volkswagen Golf CityStromer (1995-1999): 13
  • Mia Electric: 10
  • Peugeot Partner Electrique (1998-2001): 10
  • Smart ForTwo Electric Drive: 8
  • Toyota RAV4 EV: 3
  • Volvo C30: 2
  • Renault Fluence Z.E.: 2
  • Renault Zoe: 2
  • Chevrolet Geo Prizm (1994): 2
  • Citroën 2 CV 6 (1984-1985, ombygd): 2
  • Citroën AX Electrique (1996): 2
  • Kewet CITI VAN: 2
  • Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive: 2
  • PIVCO CITY BEE (1995-1996): 2
  • Tazzari ZZ: 1
  • Toyota Tacoma: 1
  • Volkswagen 1300S (1974, ombygd): 1
  • Austin Pickup (1969, ombygd): 1
  • Chevrolet Blazer (1992): 1
  • Ohio Electric Type 44 (1917): 1

Elbilene (9 ulike merker/modeller) som er registrert som 4-hjuls MC: 1.440

  • Kewet Buddy Citi-Jet 6 (2005-2009): 634
  • Buddy M9 (2010-2013): 379
  • REVA: 299
  • Renault Twizy: 66
  • Tazzari Zero: 58
  • Chongqing Regard RUE500 (UTV): 1
  • Maranello Superstar: 1
  • Romet Motors RM4E: 1
  • Shandong Baoya 1A: 1

(Motorvognregisteret sier 1.456 kjøretøy registrert som 4-hjuls MC. Vår oversikt er korrigert for registreringer av små lastebiler og golfbiler. Vi gjør oppmerksom på at tallene vi henviser til er så nær korrekte som mulig, og tar forbehold om at statistikken kan inneholde feilkilder og -registreringer.)

VW Golf Citystromer som tidligere tilhørte Stavanger Energi

Denne VW Golf Citystromeren fra 80-tallet var opprinnelig eid av Stavanger Energi. Nå har MøllerGruppen, her ved selskapets Jon E. Røhrt, børstet støv av den og sørget for å få den til sitt museum i Oslo. (Foto: Ståle Frydenlund)