Hopp til innhold

Så mye kan du spare på å kjøre elbil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

En husholdning med to elbiler og årlig samlet kjørelengde på 25.000 kilometer kan fort spare 20.000 kroner i året – sammenlignet med bensin eller diesel.

77 prosent svarte i vår siste undersøkelse, Elbilisten 2017, at lave drivstoffkostnader ved hjemmelading var den viktigste grunnen til å bytte til elbil (se tabell, sveip over graf for detaljer). – I tillegg til at du tar et aktivt miljøvalg ved å skifte til elbil, betyr det også mange kroner spart på drivstoff i løpet av et år. I praksis utgjør strøm til elbil kun 1/5 av det fossilt drivstoff koster, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. – En familie som kjører totalt 25.000 kilometer i året kan spare rundt 20.000 kroner mot fossilt dersom all lading gjøres hjemme, legger hun til (se regneeksempel). Statistisk sentralbyrå (SSB) beregnet gjennomsnittlig kjørelengde for norske biler i fjor til 12.480 kilometer. Dette sammenfaller med at nesten 50 prosent av elbilistene i vår undersøkelse har forsikret kjørelengde på 8.000-12.000 kilometer (23 prosent) og 12.000-16.000 (26 prosent).
To biler: Sjekk regneeksempel Om vi legger Statistisk sentralbyrås gjennomsnittspriser (i kroner) for henholdsvis bensin og diesel de siste tre årene (2014-2016) til grunn, får vi dette bildet: 14,35 og 12,23 (forbruk kan variere): Samtidig koster en kilowattime (kWh) rundt regnet en krone, inkludert kraftpris, nettleie og avgift. Når vi vet at elbiler gjennomsnittlig forbruker mellom én og 2,5 kWh, avhengig av størrelse og årstid, gir dette en milkostnad på maksimalt 2,50. Dersom man benytter seg jevnlig av hurtiglading (koster i dag typisk 2,50 kr. pr. minutt), blir forskjellen noe mindre: Ved hurtiglading koster en kilowattime (kWh) mellom 3 og 5 kroner.
Avhengig av hvor du bor: Mulig å spare mye mer Elbilisten 2017 viste at 95 prosent sørger for lading hjemme enten daglig eller ukentlig. Rundt 64 prosent hurtiglader månedlig, og 11 prosent ukentlig. – Med andre ord: Dersom man benytter hurtiglading til de lengre turene og lader hjemme til daglig, vil drivstoffkostnadene fortsatt være svært lave, sier Bu, som også minner om at elbiler har lavere årsavgift (455 kroner mot 2.820-3.290 for fossilbiler). Avhengig av hvor du bor i landet, slår de ulike bruksincentivene ulikt ut. For mange kan det være betydelige beløp å spare utover lave driftskostnader. – I dag betaler man ikke for elbilen på riks- og europaveiferjer, men ordinær pris for sjåfør og passasjerer (unntak for ferjer med Autopass-løsning). På fylkesveiferjer tas det ordinær betaling på en rekke strekninger. Bompenger er fritatt på alle veistrekninger, mens omtrent halvparten av landets bykommuner fortsatt tilbyr gratis parkering (se oversikt på elbil.no). I forbindelse med årets statsbudsjett ble det varslet en nasjonal regel for bom, parkering og ferje. Dette innebærer at nullutslippsbiler aldri skal betale mer enn 50 prosent av biler med fossile drivlinjer. Det er foreløpig uvisst når regelen blir implementert. PS. Foreløpige tall for servicepriser tyder på rundt 50 prosent av tradisjonelle drivlinjer. Privatøkonomisk vil medlemmer i Norsk elbilforening fra august kunne få nok en innsparingsmulighet, gjennom elbilforsikringen som tilbys i samarbeid med Storebrand. BAKGRUNN: Om Elbilisten 2017