Annonse

blogg-20130627-focuselectric1 160Ford forlanger 259.000 kroner for Focus Electric.

Den Europa-ferske modellen kommer i salg i Norge i juli, og de første bilene blir levert til norske kunder i september. Den ferske basisprislappen forteller tydelig at Ford posisjonerer sin modell i samme område som godt utstyrte utgaver av Nissan LEAF.

Ford-modellen som nå kommer i offisielt salg er produsert i tyske Saarlouis, der produksjonen startet i midten av denne måneden. Denne produksjonslinjen kommer i tillegg til til den amerikanske, i Michigan, som har vært operativ siden slutten av 2011.

Rundt 30 av landets Ford-forhandlere får bilen i salg, og elbil.no får opplyst at det først og fremst er forhandlere i bynære strøk som blir autorisert for Electric.

Dette er Focus Electric

Som tidligere opplyst har Focus Electric en elmotor som utvikler 142 hestekrefter (145 var det først kjente tallet) og har et dreiemoment på 250 Nm. Den teoretiske rekkevidden er 162 kilometer, og akselerasjonen fra 0-100 km/t går på 11,4 sekunder. En 1-trinns automatgirkasse sørger for kraftoverføringen.

Focus Electric henter kraft fra et litiumion-batteri på 23 kWt. Produsenten hevder at batteriet har et avansert nedkjølings- og varmesystem som regulerer batteritemperaturen. Systemet skal maksimere batteriets levetid, og i sin tur bidra til størst mulig rekkevidde pr. lading:

  • Med 10A-ladekabel tar fullading mellom 9 og 11 timer.
  • Med 16A-uttak synker ladetiden til mellom 6 og 7 timer.
  • Med 32A-uttak blir ladetiden mellom 3 og 4 timer.

Den som har etterlyst muligheten til hurtiglading, vil imidlertid ikke få mulighet til det med Focus Electric-utgaven som lanseres nå. Her er det kun normallading som gjelder.

ford focus electric

Forventer 230.000 kilometer

Ford oppgir at batteriet har en forventet levetid på cirka 230.000 kilometer. Samtidig er både bilen og batteriene dekket av fem års garanti.

Etter alt å dømme er modellen blant de aller best utstyrte elbilene til nå. Focus Electric er nemlig basert på Focus-seriens flaggskip Titanium. På listen over standardutstyr står blant annet nøkkelfritt startsystem, 2-sone automatisk klimaanlegg, cruisekontroll, navigasjon, ryggekamera og stemmestyringssystemet Ford Sync med Nødhjelpassistanse.

Når det gjelder utseende er de viktigste detaljene spoiler bak og 17-tommers lettmetallfelger.

Innvendig finnes den største forskjellen – fra konvensjonelt drevne Focus-varianter – i instrumentpanelet. Her er informasjonssystemet «Smart Gauge», som opplyser om batteritilstand og kjøremønster. Sistnevnte betyr, på kjent elbilmanér, at anslått gjenstående rekkevidde baseres på den til enhver tid gjeldende kjørestilen.

PS. Vi kommer selvsagt tilbake med våre synspunkter på hvor godt vi mener Ford har lykkes med sin Focus Electric – og om prisen står i forhold til konkurrenter, ytelse og kjøreopplevelse.