Annonse

Kun sju prosent bruker offentlige ladestasjoner daglig. Tre prosent innrømmer at de parkerer daglig ved ladestasjoner – uten å lade.

Det siste oppfordrer Elbilforeningen alle landets elbilister til å unngå, og vi har også publisert en egen flyer i sakens anledning.

44 prosent, eller 3.294 av de 7.780 som svarte på spørsmålene i undersøkelsen Elbilisten 2015, sier de aldri bruker offentlig tilgjengelige ladestasjoner.

– De sju prosent som bruker ladestasjonene daglig, benytter seg av normallading. Én prosent av dem som svarte bruker hurtiglading daglig, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Han understreker at offentlige ladestasjoner har en svært viktig funksjon selv om de ikke blir hyppig brukt. 

– Gir trygghet for elbilister

– Ladestasjonene gir trygghet for landets elbilister. Denne tryggheten er viktig også for dem som vurderer å bytte til elbil, understreker Haugneland.

Elbilforeningen mener hurtiglading på sikt skal bli like enkelt som å fylle bensin. 

Ett skritt på veien var årets introduksjon av ladebrikken – som gir medlemmene enkel tilgang til en lang rekke ladestasjoner hos flere operatører.

– Den jevne elbilist bruker gjerne bilen på en vant strekning, til jobbpendling eller turer i nærområdet. Men skal vi nå neste nivå, at elbilen brukes til mer av personlig transport, må fokuset på lading holdes oppe, sier Haugneland, og legger til at Elbilforeningen presser på for økt utbygging.

Midt på treet-fornøyd

72 prosent svarer i undersøkelsen at de aldri parkerer uten å lade på de samme stasjonene.

Undersøkelsen viser også at elbilister er «midt på treet»-fornøyd med ladetilbudet der de bor. 21 prosent oppgir nemlig karakteren 5 når de skal gradere mellom 1 og 10. Samtidig er 5 prosent svært misfornøyd, mens 11 prosent er svært fornøyd.

Behovet for hurtiglading blant norske elbilister varierer foreløpig sterkt, noe som selvsagt også henger sammen med at landets 282 ladestasjoner (semi/hurtig) er ujevnt fordelt.

På spørsmålet «Hvor ofte har du behov for raskere lading?», svarte tre av hundre at de behøver raskt påfyll daglig, mens 15 prosent behøver hurtiglading ukentlig. 28 prosent sier de bare behøver hurtiglading månedlig, mens drøyt fire av ti behøver det sjeldnere. 13 prosent mener de aldri trenger hurtiglading.

Viktig å bruke hurtigladerne

Når det gjelder betalingsvilje for hurtiglading, er den god opp til tre kroner per kilowattime (kWh). 36 prosent av de spurte mener to kroner, som grovt regnet tilsvarer det dobbelte av prisen for hjemmelading, er OK. 

Ytterligere 17 prosent synes det er greit å strekke kWh-prisen til tre kroner, mens bare ni prosent aksepterer prisnivå over dette.

– Mange mener hurtiglading er dyrt i Norge. Men om man lader mye hjemme, og fordeler hurtigladekostnaden over året, er elbilen fortsatt svært billig i drift. For at utbyggingen av stasjoner skal fortsette er aktørene avhengige av at de blir brukt. Og om man hurtiglader ofte, velger man selvsagt et abonnement for å få ned gjennomsnittsprisen per lading.