Annonse

LadekurvDessverre kan ladekabler med «klump» ha kontaktproblemer. Vekta trekker støpslet delvis ut. Garo har nå en løsning for sine ladestolper for elbil.

For å øke sikkerhetsnivået ved elbillading, har vi de siste åra fått en «klump» på ladekabelen. Det er en kontrollenhet som kan sikre overspenningsvern, kontroll av jordfeil og gir pilotsignal mellom elbil og el-anlegg. I følge standarden skal ikke denne enheten være lenger enn 30 cm fra støpslet vi plugger inn i strømnettet. Noe som har gitt oss litt hodebry.

Ladestolpene har ikke vært forberedt for denne klumpen. Derfor har den fått henge i løse lufta. Ca 2 kilo er det som tyngdekraften sørger for at stikkontakten blir belasta med. En type kontakter som ikke har klemmer til å holde igjen mer enn ca 1/2 kilo.

Resultatet? Ja, det ser du på bildet – og det kan du se rundt på ladestasjonene. Støpsler som delvis er på vei ut av stikkontakten. Det vi må kalle kontaktproblemer, som gir økt varmgang og slitasje på ladepunkt og ladekabel.

Ladestasjon

Stolpeleverandøren Ensto har flere steder ettermontert en krok på første generasjons ladestolper. Da må du ha ei lite snor som du fester «klumpen» med, slik at vekta ikke belaster støpslet i kontakten.

LadekurveGaro, Norges største leverandør av ladestolper, har en ny løsning klar. Helt brennfersk. Ladekurv kaller de det. En liten boks som kan monteres på ladestolpen, rett under lokket til ladeinntaket, slik at kontrollenheten («klumpen») pent kan plasseres i denne. Da er det ingenting som belaster støpsel og stikkontakt på en uheldig måte. I tillegg kan du med en liten hengelås tyverisikre kabelen. For det hender at det er nødvendig.

Vi oppfordrer alle som har Garostolper, om å anskaffe nødvendige ladekurver. Det gjør ladingen enklere, tryggere og bedre for elbilisten og ikke minst sikrere for ladestasjonseieren. Du kan få hjelp av en el-installatør til å skaffe denne fra Garo – eller ta kontakt direkte.

Ladekurven er kanskje ingen designbombe – men du verden hvor god hjelp det kan være i denne holderen.