Annonse

Hurtiglading og betalingFlere har kommet i gang med abonnement og ladekort/brikker. Nå er det færre steder du kan hurtiglade gratis. Vi har en statusoversikt over ladekort, priser og hvem som samarbeider

 

 

 

BetalingDet er cirka fire måneder siden sist vi ga en oppdatering om planene operatører og eiere har for å innføre betalt tilgang til hurtiglading. Nå har det skjedd en god del. Ishavsveien, Grønn Kontakt, EV Power og snart Lyse foretrekker at du er abonnent og har deres ladekort. Andre baserer prisinga mest på tilfeldig lading, f.eks. Fortum, Statoil og Eidsiva. Bare i Hordaland er det helt åpent og gratis overalt. Enkelte samarbeider slik at du kan bruke en operatørs ladekort hos flere – også hos noen helt uten kostnad.

Først har vi en gjennomgang av hva de enkelte sier, litt om konsekvensene og en oversikt som oppsummerer statusen. Vi gjør oppmerksom på at du på hurtigladekartet kan finne tilgangs- og betalingsinformasjon mer i detalj, se eksempelet som viser Hokksund Hurtigladestasjon som tilhører Grønn Kontakt.

Vi beklager at dette er litt omstendelig, men synes det er viktig at all informasjon framkommer slik at elbilistene har et godt grunnlag for å velge hvem de vil satse på å hurtiglade hos.

EidsivaEidsiva
På de fire eksisterende hurtigladerne til Eidsiva vil det ikke bli endring, fortsatt bare å dra VISA/Mastercard i betalingsautomaten. Eller du kan bruke ladekortet (RFID og ladebrikke som det også kalles) fra Grønn Kontakt eller Ishavsveien. Forhåpentligvis også EV Powers etter at brikken er testa. For de fire nye laderne de satser på å ha klare før jul, vil det være betaling med SMS eller tilgang med Grønn Kontakts ladekort.

Eidsiva vil ikke belaste kunder som har abonnement hos Grønn Kontakt eller Ishavsveien. Men bruker du klippekortet til Grønn Kontakt, betaler du med ett klipp for én lading. Du skal ikke merke forskjell om du bruker Eidsivas eller Grønn Kontakts ladere. Eidsiva har ingen planer om eget ladekort og oppfordrer kundene til å tegne abonnement hos Grønn Kontakt. Innlandets kraftselskap ønsker ikke et eget abonnementsregimé, forteller Christian Forø oss.

For enkeltladinger ved kortbetaling vil prisen fortsatt være 44 kr for 15 minutter (i vinterhalvåret 20 minutter) på de gamle laderne. På de nye kan det bli mer kvantumsrabatt (f.eks. 78 kr for en halvtime).

EV PowerEV Power
Trøndernes hurtigladeoperatør har lengst erfaring med abonnementsordninger og ladekort. De varsler ingen prisendringer. I løpet av oktober skal en SMS-løsning på plass, pris pr lading er ennå ikke bestemt.

Gøran Vollan ønsker at andres ladekort skal kunne benyttes hos dem, de trenger bare ID-lister fra de andre operatørene. De har ingen avtaler med andre operatører, så de vil belaste utsteder av ladekortet for all lading, så får denne avgjøre om elbilisten skal betale ekstra for å lade hos EV Power. Det er løst teknisk slik at EV Powers ladekort kan brukes hos enkelte andre operatører. Men dagens abonnementspris inkluderer ikke lading hos andre.

FortumFortum Charge & Drive
De har lenge hatt en løsning med SMS-betaling pr lading. I sommer ble dette endra til en betaling på 2,50 kr pr minutt du lader. Denne prisen blir beholdt hvis du anskaffer Fortums ladekort, da blir forbruket avregna månedsvis og en efaktura sendes. For SMS vil minuttprisen øke til 3 kr.

Fortum har ingen planer om å åpne opp for at andres ladekort kan brukes. De anser at laderne deres er helt åpne siden alle kan betale med SMS – uten å måtte forhåndsregistrere seg og ha en avtale. Det er heller ingen planer om at deres ladekort skal gi tilgang til andre operatørers ladere.

Grønn KontaktGrønn Kontakt
I august stengte Grønn Kontakt hurtigladerne og krever deres eget ladekort for at tilgang gis. Du får det ved å tegne abonnement eller kjøpe klipp. Uten ladekortet vil du ikke være garantert tilgang. I følge Jan Pedersen arbeider Grønn Kontakt med å få til en SMS-løsning, men det har vært mer komplisert enn påregna og arbeidet er forsinka. Men de håper enkelte ladere kan ha dette i slutten av oktober.

Foreløpig har Grønn Kontakt en avtale med Eidsiva som gir aksess med Grønn Kontakts ladebrikke. Det er ingen tilleggskostnad som følger av det: er inkludert i abonnement eller koster ett klipp.

HordalandHordaland fylkeskommune
Her er alle laderne, de fleste eid av BKK, fortsatt åpne og gratis. I Hordaland er det en ambisjon om å ha en god løsning som fungerer på alle ladestasjonene i fylket. Odd Olaf Askeland i BKK forteller oss at de arbeider for å innføre en framtidsretta ordning med bruk av smarttelefon for tilgang og betaling. Men en slik løsning ser ikke ut til å være tilgjengelig før i 2014. Da er det ønskelig med med abonnement, klippekort og enkeltbetaling.

Bruk av smarttelefon gjør det unødvendig å gi tilgang for andres RFID-kort (ladebrikker). I nettverket Hordaland fylkeskommune har bidratt til, er det ikke ønskelig å innføre ladekort, og BKK tror også at andre etter hvert vil velge løsninger, f.eks. smarttelefon, som fungerer på tvers av flere operatører.

IshavsveienIshavsveien
Fra august av ble det kun tilgang ved å bruke Ishavsveiens ladekort som du får ved å tegne abonnement eller kjøpe klipp. Mangler du det, må du ringe opp og betale 150 kr pr lading. Ishavsveien sier at det kommer en SMS-løsning i løpet av oktober, prisen blir fortsatt 150 kr pr lading.

I følge prosjektleder Frank-Hugo Storelv kan du bruke EV Power og Lyses ladekort hos Ishavsveien – uten at det koster deg noe. Ishavsveien vil pt ikke avregne dette mot de andre operatørene fordi det ikke foreligger et system for det. Samtidig kan du bruke Ishavskortet hos disse aktørene pluss Eidsiva. Som abonnent hos Ishavsveien vil du heller ikke belastes for denne bruken.

LyseLyse
Rogalands hurtigladekonge innfører betaling fra 30.oktober. Du kan tegne abonnement for å få et ladekort, det koster 199 kr pr måned og gir deg inntil 15 ladinger i måneden. Alternativt kan du satse på SMS-betaling på 99 kr pr lading.

Lyse har foreløpig ingen teknisk løsning for å slippe til kunder med andre operatørers ladekort. Men de vil åpne manuelt for brukere som har ladekort hos samarbeidende aktører, og la de lade helt gratis. Dette er EV Power og Ishavsveien. Magnar Bolme i Lyse forteller at kunder med Lyses ladekort kan få lade gratis hos de samme operatørene pluss Eidsiva.

 

StatoilØvrige operatører
ABB planlegger å overlate hurtigladerne deres til en operatør som tar disse inn i sitt eget system for tilgang og betaling. Fortsatt uklart hvem som får ansvaret. Det antas å komme på plass i slutten av oktober, sier Arne Sigbjørnsen i ABB.

Fra Statoil er det intet nytt. De fortsetter med betaling i kassa, 44 kr for 15 minutter eller 74 kr for 30 minutter.

Flere av Nissan-forhandlerne har innført mer fleksible tilgangsløsninger med betaling, bl.a. Buskerud Bilsenter i Lier (SMS 40 kr for én lading), Automobil-Kompaniet i Drammen og Skogveien Auto på Hamar (begge Visa/Mastercard 44 kr for 15 min). Hvordan dette endelig har blitt hos de fire butikkene til Birger N. Haug, er vi sannelig litt usikre på.

Steen & Strøm fikk i vinter midler fra Transnova til å sette opp semihurtigladere på sju kjøpesentere. De er ennå ikke klare klare for å si noe om løsningen de vil gå for.

Samarbeidende operatører
Denne lille oppsummeringen samt oversikten nedenfor skal bidra til at det blir enklere for deg å velge hurtigladeoperatører som du vil knytte deg til. I dag er det ingen som har et nettverk av et slikt omfang at du kan klare deg med bare én leverandør, vil vi tro. Men vi ser at Grønn Kontakt og Eidsiva har nærma seg hverandre. Eidsiva ser ut til å ville samarbeide med de fleste, for de er også involvert med trekløveret Ishavsveien, Lyse og sannsynligvis EV Power. Samtidig som Eidsiva har sin egne betalingsløsninger uten ladekort. Det nevnte trekløveret gir delvis gjensidig tilgang til hverandre, under ulike betingelser.

Krav
Transnova har satt som krav at alle offentlig støtta hurtigladestasjoner skal ha tilgang for alle elbilister – uavhengig av om et kundeforhold er etablert. Vi kan si at dette nå er tilfelle, men det er store forskjeller i hvor sikker og enkel tilgangen er, og hvor mye den koster. Da er det verdt å minne om Forbrukerrådets lille anbefaling:

  • Enkle, standardiserte betalingsløsninger som fungerer på alle hurtigladere.
  • Mulighet for enkeltlading på alle hurtigladere (ikke abonnement).
  • Synliggjøring av pris, slik at kunden kan velge den billigste hurtigladestasjonen, og unngå de som er overpriset.

Transnova har et prosjekt for å komme fram til en felles tilgangs- og betalingsløsning til det norske hurtigladenettverket. Men de er avhengig av alle operatørers samarbeidsvilje, samt at det identifiseres en god og enkel løsning. Litt vanskelig å se for seg at dette kommer på plass det første året.

Best priceHva gjør vi?
Du får kikke litt på hvem som samarbeider og hvor det lønner seg å tegne abonnement for å få ladekort. Legg også merke til at det er stor forskjell i om tilgangen gjøres enkel – og hvilket beløp som innkreves ved enkeltladinger. F.eks. er prisvariasjonen på 10 minutters nødlading stor, fra 25 kr til 150 kr.

Mange elbilister etterlyser betaling pr forbrukt kilowattime. Det er ingen av hurtigladeoperatørene som er inne på å tilby dette. Strømforbruket anses som en liten del av den årlige kostnaden inkl avskrivninger, for dette er dyre «stikkontakter». Derfor anses tida du står der som et bedre parameter for å beregne hva du skal betale.

La markedet = elbilistene = deg og meg bestemme hvilken løsning som er best. For uten at tjenestene er attraktive i priskonkurransen med alternative transportmidler, blir ikke dette et marked som vil fungere. Vi savner fortsatt å se mer av at elbilleverandørene bidrar til utviklingen av hurtigladenettverket. Det vil øke deres kunders tilfredshet. Ære være de tjue Nissan-forhandlerne som har satt opp sine egne hurtigladere. Så har Tesla gjort det på sin måte da. Latt kundene betale for gratis superlading ved kjøp av elbilen.

Men når skal bilforhandlerne utstyre kundene med f.eks. ett års gratis hurtiglading? Viktig som økonomisk bidrag til infrastrukturutvikling – og viktig for at elbilistene skal bli kjent med hurtiglading. Mon tro om ikke de operatørene som i dag er i markedet, først må sørge for at det blir lettere tilgang til hele nettverket.

For det er noe frustrerende med alle disse ladekortene og høye priser på enkeltladinger. Vi skjønner at operatørene vil bygge kundebaser og kunne kjøre lojalitetsprogrammer – det er normal forretningsvirksomhet. Men hurtiglading er viktig som et sikkerhetsnett. Noe mange av oss vil trenge litt av for å redde oss ut av nødsituasjoner, eller de gangene vi bevisst forlater elbilens komfortsone. Ille hvis du da må ha tegna avtale før uhellet er ute – tom for strøm. Litt som du ved et plutselig blodsukkerfall og sult, går inn i kiosken og ber om ei pølse, og svaret er: – Har du pølsekortet med deg?
Da ville du blitt ganske desperat, nesten like vill i blikket som når du står på hurtigladestasjonen en sein søndag kveld med elbilen fylt av unger – og du kan bare ikke få hurtiglada.
Sånn i det vanlige har du heller neppe lyst til å betale for en hel pølsepose som vi kan kalle en full lading, og ikke bare den lille pølsa eller ekstrastrømmen du trenger. 

Klikk for større oversikt 

Hurtigladematrise