Annonse

Usikker på hva som gjelder? Her er oversikten over hvilken ladeeffekt dagens elbiler kan benytte, samt hvilke ladekontakter de kan bruke.

Den både ferske og solide oversikten er hentet fra ladestasjoner.no, og vi går god for at dette er den beste oversikten du vil finne.

Når det gjelder ladefart er det inkludert fire nye modeller på markedet: Renault Zoe, Kia Soul Electric, VW e-Golf og Nissan e-NV200/Evalia. Dermed er lista helt oppdatert.

Ladestasjoner.no har i tillegg lagd en mer spesifisert kontaktoversikt enn tidligere. Alle elbiler som i dag er i salg, er også med her, sammen med noen gamle travere.

Ladeeffekt

Spredningen i ladefart (effekt) og ladetyper er økende. Fra vi kun hadde sakteste normallading rundt 10A fra husholdningskontakt, til etter hvert også CHAdeMO hurtiglading, ser vi at det begynner å oppstå varianter mellom disse hastighetene. Ladepunkt med 16A-kurs kan nå utnyttes for litt raskere lading hvis den nye elbilkontakten (Type 2) er i bruk. I tillegg har vi fått Combo (CCS) hurtiglading, og Tesla har kommet med sin egen superlading som de kaller det. Her har vi skrevet mer om ladefart.

Hvor fort ladinga foregår fra et AC-ladeuttak, avhenger av kapasiteten til laderen i elbilen og hva ladeutstyret tillater fra ulike kontakttyper. Merk at det for enkelte modeller leveres kraftigere ladere som tilleggsutstyr, sjekk fotnotene. 

Elbiler kan lade på AC-uttak med høyere tilgjengelig effekt enn det laderen kan benytte. F.eks. kan en Nissan LEAF lade fra et uttak med 22 kW, men får maksimalt 6,6 kW fra det. I tabellen har vi satt kryss for den maksimale effekten de kan trekke.

For DC-lading er laderen integrert i ladepunktet. Hastigheten bestemmes av hva den maksimale effekten til ladepunktet er, samt hvor høye strømstyrker batteriene er i stand til å ta i mot. F.eks. vil de i kulde være mindre mottagelig for høye effekter, mer å lese om det her.

Ladefart

 

Ladekontakter

I tillegg til tabellen for ladefart har vi en oversikt over hvilke kontakttyper de ulike elbilene kan bruke.

For AC-lading er det på ladepunktene fortsatt vanligst med Schuko (husholdningskontakten), men den nye elbilkontakten (Type 2) blir mer og mer utbredt. Denne brukes også mer og mer på bilene, men det vil framover være elbilmodeller med ulike kontakter på bilen, som Type 1 (japanske) og Type 2 (de fleste europeiske og amerikanske). 

Alle billeverandører i Norge bør sørge for å levere elbilene med kabler både for Schuko og Type 2 slik at elbilistene får så mange lademuligheter som mulig. Kjøretøy med Type 1 kontakt på bilen må ha en ladekabel med Type 1 plugg til bilen og Type 2 plugg mot strømnettet for å kunne bruke ladepunktene med Type 2 kontakt. Ladepunktene som har fastmontert kabel med Type 1 plugg (ja, det er noen), kan bare brukes av elbiler med Type 1 kontakt på bilen.

Tesla har strukket seg svært langt for at alt skal kunne brukes. Her kan du lese mer om kontakter for elbiler.

For DC-lading sitter pluggen på kabelen som er fastmontert på ladestasjonen. Type DC-lading angir da hvilken plugg som kan benyttes: CHAdeMO, Combo eller Tesla. 

Ladekontakter