Hyundai IONIQ leverte solid i kollisjonstestene hos EuroNCAP nylig, og føyer seg inn i rekken av både moderne og sikre elbiler. Se video!

I denne artikkelen oppsummerer vi sikkerhetsnivået på de ti mest solgte elbilmodellene, med hovedvekt på nykommeren IONIQ. Det er riktignok hybridvarianten som er kollisjonstestet, men EuroNCAP gjør det klart at resultatene gjelder «all IONIQs including electric and PHEV».

Tre elbilmodeller hadde tidligere fått de høythengende fem stjernene i kollisjonstester hos EuroNCAP.

Tesla Model S, Renault Zoe og og Nissan LEAF kom alle fra de harde testene med godt resultat. For grundige beskrivelser av hver enkelt modell, anbefaler vi en gjennomgang av testrapportene.

I denne oversikten finner du alle kollisjonstestene EuroNCAP har gjort, mens øvrige videoer – utover utvalget i denne artikkelen – finnes på testlaboratoriets YouTube-kanal.

Hyundai IONIQ (2016)

Testrapporten viser at det aldri var noen tvil om fem stjerner til Hyundai IONIQ. Kupeen holdt seg stabil etter testdisiplinen der kollisjon rammer deler av fronten. Avlesning av data fra kollisjonsdukkene viste god beskyttelse av knær og leggbein for både fører og passasjer.

I frontkollisjonen (hele bredden rammes) viste dukkene marginal beskyttelse av brystregionen, mens bekkenet gled delvis under setebeltet – noe som ga vurderingen «dårlig» på dette området. Det var i hovedsak minuset modellen fikk, bortsett fra marginal whiplash-beskyttelse i baksetet (god foran) ved påkjørsel bakfra.

Barnesikkerheten i begge frontdisipliner var stort sett god (kollisjonsputen på passasjersiden foran kan deaktiveres for bruk av bakovervendt barnesete), mens sidekollisjonstestene (bildet over) viste god beskyttelse av alle kritiske kroppsområder og dermed toppscore. Fotgjengersikkerheten er en annen kritisk faktor for å oppnå fem stjerner i testen. Beskyttelsen av hode mot A-stolper ble vurdert som svak, mens hovedinntrykket ellers var solid.

Bilens autobrems ga også full uttelling, og sørget for at IONIQ unngikk kollisjon med både fotgjengere og en stillestående bil ved alle testede hastigheter. Bilen har også en solid mengde aktivt sikkerhetsutstyr utover autobremsen.

Nissan LEAF (2012)

LEAF oppnådde nesten oppsiktsvekkende gode resultater da den ble kollisjonstestet i 2012. Siden har EuroNCAPs testregime blitt tøffere, noe som betyr at den populære elbilen ville blitt vurdert strengere i dag.

En av hovedgrunnene til at LEAF som første elbil oppnådde fem stjerner, var den gunstige konstruksjonen av batteripakken. EuroNCAPs generalsekretær Michiel von Ratingen skrøt av Leaf:

– Denne bilen beviser at elbiler kan være like sikre som vanlige biler. Standarden er nå satt for den neste generasjonen elbiler på det europeiske markedet.

Renault Zoe (2013)

Renault Zoe var bare en hårsbredd unna å nå opp til LEAF, og er i praksis like sikker. 89 prosent score for voksensikkerhet var overbevisende, mens barn også har høyt sikkerhetsnivå i baksetet.

Takket være godt over godkjente nivå for både fotgjengersikkerhet og avansert sikkerhetsutstyr, var det ingen tvil om fem stjerner da testen ble gjennomført.

85 prosent score for sikkerhetsutstyr underbygger at Renault har gjort en god sikkerhetsjobb med Zoe totalt sett.

Tesla Model S (2014)

Tesla Model S leverte svært jevnt i EuroNCAP-testen. Dermed var det heller ikke her tvil om de fem stjernene for den testede utgaven (S 85).

Den aerodynamiske utfordingen av fronten bidrar til akseptabel fotgjengersikkerhet, men mengden avansert sikkerhetsutstyr var lavere enn flere mer kompakte alternativer. Fraværet av autobrems trakk imidlertid ikke prosentvis score lavere enn 71 prosent.

Model S har siden testen ble gjennomført i 2014 fått en rekke oppgraderinger, blant annet på aktivt sikkerhetsutstyr.

Det er dermed sannsynlig at dagens utgaver ville oppnådd høyere rating i test.

Kia Soul (2014)

Kia Soul måtte nøye seg med en stjerne mindre enn de beste. Årsaken var avgjørende trekk på områdene fotgjengerbeskyttelse og avansert sikkerhetsutstyr.

Interessant – for den som måtte tro at elbiler er mindre sikre enn konvensjonelle biler – er det dessuten at Souls fossile tvilling kommer dårligere ut på sikkerhet for voksne.

Elbilen oppnådde 84 prosent her, mot 75 i den dieseldrevne varianten.

BMW i3 (2014)

BMW i3 var på sin side svært nær fem stjerner da den ble kollisjonstestet.

Sikkerheten for voksne (86 prosent) og barn (81) var der den skulle være, men i3 fikk smekk for fotgjengersikkerhet og mindre avansert sikkerhetsutstyr enn BMW normalt er kjent for. Sistnevnte var litt overraskende.

i3 fikk imidlertid oppreisning året etter, via EuroNCAPs påskjønnelse for fotgjengervarsel/autobrems i hastigheter mellom 10 og 60 km/t.

BMW i3 har også vist seg å levere kollisjonssikkerhet i praksis, gjennom erfaringer elbilisten Håkon B. Thoresen delte med oss.

Nissan e-NV200 Evalia (2014)

Nissan e-NV200 Evalia fikk ikke mer enn tre stjerner i sin vurdering. Voksensikkerheten ble vurdert som «adekvat til god», mens sikkerhetsnivået for barn i baksetet var bra. Mindre bra var den marginale whiplashbeskyttelsen, utsatt høyrekne for fører og brystbeskyttelse for passasjer foran.

Det var likevel for dårlig fotgjengersikkerhet og mangel på avansert sikkerhetsutstyr som sendte sluttkarakteren ned fra fire til tre.

Trillingene Mitsubishi i-MiEv, Peugeot iOn og Citroën C-Zero ble testet i 2011, i form av førstnevnte. Resultatet ble fire stjerner etter datidens testnorm, og testinntrykkene var blandede.

Elbilene som mangler

I denne EuroNCAP-oversikten mangler foreløpig Tesla Model X blant de rene elbilene.

Det er heller ikke gjort egne tester på dessuten Volkswagen e-up!, Volkswagen e-Golf, Ford Focus Electric, Mercedes-Benz B250e og Smart Electric Drive. For disse må vi legge til grunn resultatene for de bensin- og dieseldrevne variantene.

Men: Det er slett ikke 100 prosent sikkert at resultatene blir like – siden innholdet foran torpedoveggen ikke er det samme. 

Den direkte sammenligningen mellom Kia Soul i elektrisk og dieseldrevet variant, er et godt eksempel på det.

BAKGRUNN: Sentralt om vektingen av EuroNCAP-testene

  • Testkriteriene hos det uavhengige testorganet EuroNCAP, med hovedkvarter i Brüssel, har stadig blitt strengere de siste årene.
  • De siste årene vektes totalkarakteren (av 100 prosent) på denne måten: Sikkerhet for voksne (40 prosent), sikkerhet for barn (20), fotgjenger (20) og avansert sikkerhetsutstyr (20).
  • Dersom balansen mellom de fire variablene er god nok, vil en totalscore på mer enn 69 prosent (ned fra 80 prosent i 2013 på grunn av strengere totalkriterier i perioden) gi fem stjerner.
  • Som det fremgår av vektingen, er det avgjørende å oppnå høy score for voksensikkerhet (fører og passasjer foran). Fire stjerner krever 70 prosent, tre stjerner 60, to stjerner 50 og én stjerne minst 40.
  • I 2016 er rating i testene basert på kjøretøy med sikkerhetsutstyr som er tilgjengelig fra innstegsnivå. I tillegg er det mulig for produsentene å gjennomføre ytterligere én test med «safety pack». Det betyr at en modell kan få ulikt antall stjerner.
  • I 2016 er det også innført tilleggspoeng for autobrems som gjenkjenner fotgjengere, mens elektronisk stabilitetskontroll (ESP) er fjernet fra kategorien sikkerhetsutstyr – siden det i dag er lovfestet at alle biler må ha slikt utstyr.
  • EuroNCAP understreker at 2016-vurderingene er vesentlig endret fra tidligere år, og at testresultatene fra ulike år ikke må sammenlignes direkte.