Se hvor mye ladekapasiteten varierer på norske flyplassparkeringer akkurat nå. Samtidig lover flyplasseier Avinor snarlig økning: – Vi vil installere 900 nye ladepunkt i løpet av året.

Langhelger og inneklemte dager har nærmest stått i kø i det siste, og mange nordmenn har benyttet anledningen til helgeturer. Enda mer aktivitet blir det når sommerferien snart er her.

Første del av turen går gjerne til flyplassen, men hvordan står det til med lademulighetene ved parkeringene på landets flyplasser?

Norsk elbilforening har sjekket hva som er status akkurat nå. Se oversikt lenger ned i saken.

Allerede i høst vil mange norske elbileiere merke forbedringer, skal vil tro Avinor, den største aktøren innen kommersiell parkering ved lufthavner i Norge.

Utvidelser over hele landet

– Avinor har cirka 400 ladeplasser i dag, men i løpet av året vil vi installere 900 nye ladere, slik at vi totalt sett får over 1.300 ladere i Norge, sier Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i Avinor.

– Når vil disse være på plass?

–De nye plassene vil rulles ut fra høsten 2018, men vi har ikke nøyaktige datoer ennå. Vårt mål er å tilfredsstille den etterspørslene som er på den enkelte lufthavn, slik at alle som har elbil får dekket sitt behov for lading.

Når de nye parkeringsplassene er operative for lading, vil de i snitt utgjøre tre prosent av det totale antallet parkeringsplasser på Avinors anlegg.

Størst prosentvis økning ligger det an til å bli på flyplassene i Molde og Ålesund, som praktisk talt ikke har hatt lademuligheter.

Les også: Få landsoversikt over gratis elbilparkering

Vil bli flere ved behov

Kommunikasjonssjefen i Avinor understreker at selskapet også vil vurdere fortløpende å utvide antallet elbilplasser, også etter økningen nå høst, for å møte kravene i den nye parkeringsforskriften.

– Der heter det at etterspørselen etter lading skal dekkes, men med inntil seks prosent av totalt antall plasser. Vi mener at vi nå ruller ut et antall ladere som vil dekke det behovet vi nå ser. Samtidig tilrettelegger vi for å kunne utvide med antall ladeplasser, når det blir behov for det.

Løksa forteller at Avinor i disse dager inngår en avtale med en leverandør som skal levere like ladebokser til alle.

– I dag har Avinor forskjellige løsninger, men på de største lufthavnene har vi Type 2-kontakt, sier Løksa.

Blant disse er et antall blå industrikontakter (CEE) på Gardermoen, som ikke er kompatible med enhver elbil dersom man ikke har medbrakt overgang for klassisk ladekabel (også kalt adapter). Løksa understreker at de nye ladeboksene vil tilfredsstille alle krav og behov som stilles til moderne ladere.

– På Oslo lufthavn får vi da over 800 ladepunkter, og med det blir hovedflyplassen den største tilbyderen av ladeplasser i Norge, påpeker Løksa.

De 88 ladeplassene hos Gardermoen parkering kommer dessuten i tillegg – se oversikten under.

NB. Vi tar forbehold om feil i det oversendte tallmaterialet fra Avinor, og vil korrigere oversikten etterhvert som mer presise tall blir kjent. Oversikten er vurdert opp mot den nasjonale ladestasjonsdatabasen Nobil.no.

Opptatt av elbil? Sjekk de viktigste 2018-sakene her