Hopp til innhold

Skal det være en elektrisk racersykkel?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

De er smekre, lette og elektriske. Hva sier du til en elsykkel på under ti kilo?

Sykkelmessen Eurobike 2018 viser at mangfoldet av elsykler stadig blir større. Utvalget av elsykler utvider seg stadig og elsykkelfamilien får nå følge av stadig flere racersykler. De har riktignok vært tilgjengelige noen år, men nå kommer det stadig flere modeller – og det er nå lite igjen som minner om tradisjonelle elsykler. Maserati. Foto: Hulda Tronstad

De letteste lette

Under ti kilo høres ut som en utopi når det gjelder elsykkel. Men med karbonrammeog liten motor i bakhjulet og et lite batteri som plasseres inni ramma, så klarer nå produsentene å komme under den magiske tikilosgrensa. Og mange produsenter ligger rundt ti-tolv på sine letteste modeller. En elektrisk racersykkel i karbon vil nok ikke være førstevalget blant mange som skal bytte ut pendlerbilen med elsykkel. Men det er heller ikke poenget. Det er interessant av produsentene faktisk gjør utviklingarbeidet, så får tiden vise om det kan være aktuelt å overføre kunnskapen til andre, mer ordinære sykler.Coboc. Foto: Hulda Tronstad

Der elsykkel faktisk er juks

Det eneste stedet påstandene om at elsykkel er juks, faktisk holder mål, er i konkurranser. Vi er mange som har sett bilder fra sykkelritt der hjulene spinner lenger enn «normalt» etter et sykkelvelt. Påstander om elektrisk motor som ekstra hjelp under sykkelritt har versert i flere år. Men det har også vært påvist at konkurranseryttere faktisk HAR brukt skjult hjelpemotor i syklene, og det er også innført kontroller mot det man kaller motordoping. Og har kan man vel også si at man har sprengt regelverket for elsykkel som det at motoren skal stoppe på 25 km/t.

Kanskje til Norge?

Om utvalget på de elektriske racersyklene også dukker opp i norske butikker vil vise seg neste år. Men vi vet nå at de finnes der ute. Og det er lite som minner om tidligere elsykler med store batterier på rammen eller bagasjebrettet. Her er det fullintegrering og nesten usynlig som teller. Man må kikke mer enn to ganger for å oppdage at det er en elektrisk sykkel det dreier seg om. Hvordan de norske kjøperne sier til utviklingen kan bare framtiden vise.