Kjører du en iskald elbil til en hurtiglader, vil det ta lang tid å fylle opp. Med driftstemperert batteri går det mye raskere i kaldt vær.

I verste fall kan hurtiglading ta flere timer (se tabell nederst i saken), men det finnes heldigvis måter å unngå det på. Mange har diskutert temaet, også i sosiale medier, i løpet av de siste ukene med lave temperaturer.

– Det der med at hurtiglading går mye saktere i -15 C har ikke akkurat vært overkommunisert hittil, skrev en e-Golf-eier, og la til at forhandleren heller ikke hadde sagt noe om dette.

Det stemmer at hurtiglading blir tregere, rett og slett fordi ionene beveger seg saktere i en kald batteripakke. Dette avhenger både av utetemperaturen og batterienes temperatur. 

Derfor er det avgjørende at elbilen ikke hurtiglades i kaldt vær etter å ha stått frakoblet i lengre tid. Les også våre generelle tips til å få maks ut av elbilen vinterstid.

Driftstemperatur og forvarming

Ved hurtiglading inngås en «avtale» mellom lader og bil. Om det er kaldt, vil denne avtalen innebære at ladingen går saktere (effekten i kW settes ned) for å unngå å skade batteriet. Merk at hurtigladeren ikke er flaskehalsen i dette samspillet, og gir det bilen kan ta imot.

Ladetiden blir vesentlig kortere i kaldt vintervær dersom batteripakken har oppnådd driftstemperatur (tid avhenger av modell, men det holder normalt med noen mils kjøring) eller den er forvarmet (tilgang fra app på telefon, sjekk hva som gjelder for din elbil) via strømnettet. Derfor er det smart å koble til normalladepunkt så ofte som mulig om vinteren. Parkering innendørs er selvsagt også gunstig.

Samtidig er det slik at du får den høyeste hurtigladeeffekten når du har lite strøm på batteriet.

Jo mer fri kapasitet i batteriet, jo mer kan det ta i mot, før effekten settes mye ned mot slutten av ladesesjonen. Batteripakker med høyere ytelse, som i Tesla Model S, er derfor mindre påvirket av dette.

Samme som i garasjen

Fra 80 prosent og opp kan man i praksis like gjerne koble til et normalladepunkt med 3,6 kW/16A (som mange har hjemme i garasjen) i stedet for å bli stående ved hurtigladeren. Tidsbruken blir den samme.

Dessverre er dette i de fleste tilfeller ikke et alternativ på hurtigladestasjonene, og det er dessuten mange nye kunder som ikke kjenner til sammenhengen.

Dette fører dessverre til unødige køer på mange hurtigladestasjoner, fordi enkelte elbilister insisterer på å lade til 100 prosent selv om andre står i kø.

Et godt råd er derfor ikke å lade mer enn man faktisk trenger for å komme seg dit man skal. Dette vil også være fornuftig siden minuttprisen blir høy når hurtiglading tar lengre tid enn ved høyere temperaturer.

Bakgrunn: Anslått hurtigladetid

Denne tabellen angir anslått hurtigladetid fra 0-80 prosent for en typisk elbil i kompaktklassen, via CHAdeMO og Combo/CCS:

  • 10ºC: 30 minutter
  • 0ºC:  45 minutter
  • – 10ºC: 90 minutter
  • – 20ºC: 90 minutter med batterioppvarming eller 3 timer uten