Bjørn Nyland har en kvart million elektriske Tesla-kilometer bak seg. Nå har han prøvd sin nye Model X som «vogntog».

Turen med båthenger gikk fra Porsgrunn til Hamar, og ga ham en pekepinn på merforbruket.

– Forbruket ble 450 Wh/km ved 80-85 km/t på motorveien. Normalt ville min tørste P90DL med 22-tommere brukt cirka 200 Wh/km med samme hastighet, sier Nyland, og legger til at «slipstreaming» bak et vogntog en periode – i 88 km/t – gjorde at forbruket sank til rundt 400 Wh/km.

– Men jeg tror folk overreagerer litt med tanke på forbruket. En P90DL bruker relativt mye strøm selv uten henger, sier Nyland, og legger til at dekkdimensjonen (265/35-22 foran og 285/35-22 bak) selvsagt også har betydning.

– På motorveien bruker jeg 300 Wh/km, mens en 90D med 20-tommere burde bruke 220-250 Wh/km. Med en mer effektiv bil ville forbruket på turen kanskje vært 400 Wh/km, tror Nyland.

Han noterte seg også at han nesten ikke la merke til at han hadde hengeren bak, og at X-en er veldig stabil på veien.

Råsterk trekkvogn

– Den er såpass sterk at jeg ikke merket noe særlig nedgang i akselerasjonen. Det var nesten som å kjøre uten henger. Jeg kunne for eksempel glatt akselerere opp bakken etter Telemarksporten for å komme meg forbi en campingvogn, sier en imponert Nyland.

– Men selv en 75D eller 90D ville nok føles ganske lik, tror Nyland, som også synes det var svært enkelt å rygge med hengeren siden man ser hengerfestet i ryggekameraet.

Nyland sier lading til 90-95 prosent var nok til å gjennomføre turen, og han hadde også med seg CHAdeMO-adapter.

– Jeg valgte å toppe opp på CircleK på Minnesund (bildet) fordi denne plassen ikke krever at man rygger inntil hurtigladeren. Denne er også såpass langt unna byen at mindre elbiler ikke lader der så ofte, sier Nyland.

Han mener adapteret er å anbefale for de som bestiller Model X og har planer om å dra store ting over lange avstander.

– Men skal man dra noe langt, er 90D å anbefale. 60-75D kan bli for knapt, tror Nyland.

Mener X har mange forbedringer

Nyland har kjørt rundt 5.000 kilometer siden han overtok nybilen, som han fikk gjennom Teslas Referral-program, 20. juli. Da hadde han tilbakelagt rundt 245.000 kilometer med sin Model S, med kallenavnet Millennium Falcon.

Som en av verdens mestkjørende Model S-sjåfører, godt dokumentert via egen Facebook-side og en lang rekke filmer, har han godt grunnlag for å vurdere forbedringene på Model X.

– Det er blant annet justerbare nakkestøtter og setebelter, kroker for å sikre lasten bak, ladeport som lukker seg selv og koppholder og USB for andre seterad.

Mest praktisk mener han likevel det er at Model X har fått bedre fjernlys (LED) og spylerdyser i vindusviskerne.

– Enkelte ting er veldig kjekke for nordmenn. Dysene er for eksempel oppvarmede for de som velger vinterpakken, sier Nyland.