Annonse

Rundt 30 elbiler sørget for at den historiske elbilkolonnen i Trollstigen ble en suksess.

Det var ingen i tvil om etterpå, selv om været slett ikke viste seg fra sin aller beste side da kortesjen la ut fra Trollstigen Gjestegård nede i Isterdalen på morgenkvisten.

Se stort bildegalleri nederst i saken – eller på Elbilforeningens Facebook-side!

Før start spøkte noen med at det kanskje hadde vært smartest å legge om til vinterdekk før klatringen. For verre skulle det bli. Innen kolonnen nådde toppen av sikksakktraseen, med elleve hårnålssvinger og 700 høydemeter, hadde det vært både regn, tåke og snø. På toppen, på Trollstigen besøkssenter (bildet under), snødde det friskt, med bare et par plussgrader.

Her ble det gjort en svært uhøytidelig avlesning av strømforbruket. Uten nærmere hensyn til elbilmodell, varierte forbruket mellom fire og åtte kWh på turen. Deler av forbruket skyldtes selvsagt behov for både setevarme og aircondition. Med optimale værforhold ville turen opp forløpt vesentlig mer energieffektivt. 

blogg-20140623-kolonne bmw toppen 800

Men: Ingen av elbilene måtte melde pass. Noen særlig grunn til å kaste bort tiden på toppen var det likevel ikke, på grunn av den lite sommerlige temperaturen. Dermed fortsatte kolonnen mot høydepunktet Alnesreset (850 m.o.h.) før nedfarten til jordbærbygda Valldal. 

– Hele Norddal prøvde elsykkel

Etter ferjeoverfarten Linge-Eidsdal over Norddalsfjorden, fortsatte elbilene til bestemmelsesstedet Norddal. Der tok Elbilforeningens folk ordet i Melchiorgarden. Først ved kommunikasjonsleder Petter Haugneland, som snakket om elsykkelprosjektet jobbsykkelen.no, som vi har i samarbeid med Syklistenes landsforening. 

Så ved markedssjef Rune Hole, som tok livet av noen elbilmyter – og svarte på en rekke spørsmål fra forsamlingen, før det var tid for prøvekjøring av elbiler og -sykler.

– Jeg tror faktisk hele Norddal prøvde elsykkel. Det er jo godt kupert landskap der, så elsykkel passer bra for lokale turer. Responsen var veldig god. En gjeng med damer sa de skulle gå sammen og kjøpe elsykkel i store kvanta. Ei som prøvde sykkelen hjem, var veldig fornøyd, sier Haugneland.

Med den flotte buketten av elbiler som var tilgjengelig, var det også mange som benyttet muligheten til å prøvekjøre støysvak og miljøvennlig bil mellom fjord og fjell. Lokale lademuligheter var det også nok av, etter krafttaket på forhånd.

– Flott at så mange stilte opp

Et par dager etter er også miljøkoordinator Guri Bugge i Møre og Romsdal fylkeskommune svært fornøyd.

– Nesten alle typer elbil var med i kolonnen, og alle kom seg over Trollstigen – selv i snøvær. Møre og Romsdal har vist seg som et bra sted å dra på elbilferie, mener Bugge.

blogg-20140623-kolonne citroen 800

Hun mener jobben som ble gjort både i forkant, og underveis i helgen, var avgjørende.

– Det er flott at så mange stilte opp og bidro til en fantastisk helg. Utenom Romsdal Reiseliv og handel, Hotel Aak og Elbilforeningen, vil jeg særlig trekke fram Falck, Tesla og Volkswagen-forhandlerne i Ålesund og Molde som stilte mannsterke opp – og Grønn Kontakt og Peugeot som sørget for at alle fikk lading, sier Bugge.

– Vi er også takknemlige for alle de andre elbilene som vi fikk låne til prøvekjøring i Norddal, legger hun til.

blogg-20140623-kolonne buddy 800

På takkelista står også bygda Norddal:

– Og særlig Petter i Melchiorgarden som ordnet med strøm, møtelokale, kaffe, svele. Han lot ungene få hilse på geitekillingene mens de voksne så på elbiler og -sykler, sier Bugge.

Begeistret e-Golf-debutant

– De nye ladepunktene vi har fått registrert nylig gir oss nye muligheter, sa Gunn Berit Gjerde, fylkesvaraordfører i Møre og Romsdal til Romsdals Budstikke. Etter å ha holdt åpningstale (bildet under), fikk hun æren av å kjøre først i følget opp Trollstigen, og syntes det var spennende å oppleve turistveien slik. Debuten skjedde forøvrig i den norgespremierende elbilmodellen Volkswagen e-Golf.

blogg-20140623-kolonne gjerde 800

Reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke hadde fått låne elbil fra Rauma Energi, en Mitsubishi i-MiEv. Hun var begeistret over opplevelsen.

– Dette burde flere prøve, konkluderte hun, og fortsatte: – Å kjøre opp Trollstigen helt lydløst var virkelig en spesiell opplevelse. Det var helt stille i svingene, selv om det var over 30 biler med i kortesjen.

Hun håper og tror at Romsdalen kan bli et paradis for elbilturisme, noe satsingen på ladestasjoner underbygger. Gjerde drømmer også om mulig utleie av elbiler på Åndalsnes. Utleie av elsykler er imidlertid allerede på plass, og flere testet disse opp bakkene samtidig lørdag.

– I Trollstigen gikk det lekende lett. Det er rundt 700 høydemeter fra campingen og opp til besøkssenteret. To av oss gikk tomme for strøm, siden batteriene ikke var fulladet, men det gikk fint å sykle resten for egen maskin, fastslår Haugneland.

Les også

Helgens elbilbegivenheter fikk selvsagt bred pressedekning, blant annet et kort nyhetsinnslag på TV2. Her er noen av artiklene:

 {igallery id=4316|cid=23|pid=1|type=category|children=0|addlinks=0|tags=|limit=40}